Main Menu

Ook onderlip problemen

Started by Lismans, 09 December 2008, 20:21:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lismans

Hallo,

Ook ik heb problemen met m'n onderlip. Ik ben sinds de zomer weer begonnen met alt sax (heb 10 jaar geleden ook 2 jaartjes gespeeld, toen werd ik puber en vond het niet interessant genoeg meer), dus ik ben weer flink aan het oefenen met om de week een lesje. Als ik ongeveer een uurtje heb gespeeld wordt ook mijn mond te gespannen. Mondhoeken trekken inderdaad een beetje naar beneden en het gevoel in m'n onderlip is dan een beetje doof. Dat trekt later wel bij, maar het is best een beetje irritant. Ik weet dat ik te hard met m'n onderlip op het riet druk (rietdikte 2). Als ik minder druk zet is m'n ademsteun niet sterk genoeg om er een mooie sterke toon uit te krijgen.

Iemand tips? Toonladders spelen zag ik al (6 sec per noot) maar verder?
Ik zal het ook nog een keer bij m'n leraar aankaarten, maar misschien heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee???

EelcoW

iedereen heeft hier ervaring mee

eigenlijk geef je het antwoord zelf al :) gewoon lange noten spelen, elke dag 5 minuten (of meer, ik doe 10/15 minuten), en na een tijdje zal het verbeteren.

Ralph

Inderdaad, je leert het vanzelf als je veel blijft spelen en/of wat oefeningen doet zoals je zelf al aangeeft.
Bijna iedereen heeft hier last van hoor (denk ik). Ik in ieder geval wel. Blaastechniek op een sax is ook aardig lastig en als je veel blijft spelen leer je het vanzelf :)
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Lismans

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb net les gehad, m'n leraar gaf aan dat ik m'n onderlip ook naar buiten kan doen. Maar dat vind ik ook niet echt fijn en ik ben nu eenmaal naar binnen gewend. Oefenen oefenen en lange noten spelen dus  :D

Maaarten

ja dat is een keus die je zelf moet maken. Ik vind de onderlip naar buiten persoonlijk beter werken, meer controle enzo. Het kan wel beter zijn om dat als beginner nog even niet te doen.

maargoed, dat is mijn mening

harpje

Quote from: "Maaarten"ja dat is een keus die je zelf moet maken. Ik vind de onderlip naar buiten persoonlijk beter werken, meer controle enzo. Het kan wel beter zijn om dat als beginner nog even niet te doen.

maargoed, dat is mijn mening
ik zou het juist als beginner wel doen want als je die oude duitse techniek leert kom je er haast niet meer vanaf en hou je lipproblemen als je lang blaast. Gelijk wennen aan ontspannen spelen en je lipspieren trainen. Toon wordt vanzelf beter met veel oefenen en luisteren

Maaarten

ah, dan heb ik dat toch verkeerd gedaan.
Ik heb van mijn 10e tot 17e de lip naar binnen gehad.
Ik speel pas sinds 2007 echt met de onderlip naar voren.

Ralph

Ik zou het ook zo snel mogelijk aanleren, om je onderlip wat verder naar buiten te doen. word op den duur je geluid veel beter van en het speelt makkelijker zodra je er aan gewent bent.

Ga eens voor de spiegel spelen en zorg er in ieder geval voor dat je lip niet zo ver naar achter zit, dat je huid onder je lip het riet raakt. Dat gaat irriteren en maakt niet echt een mooi geluid. Zorg ook dat je lekker ontspannen speelt :)
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Jeroen Conn

Quote from: "Lismans"Als ik ongeveer een uurtje heb gespeeld wordt ook mijn mond te gespannen. Mondhoeken trekken inderdaad een beetje naar beneden en het gevoel in m'n onderlip is dan een beetje doof. Dat trekt later wel bij, maar het is best een beetje irritant. Ik weet dat ik te hard met m'n onderlip op het riet druk (rietdikte 2). Als ik minder druk zet is m'n ademsteun niet sterk genoeg om er een mooie sterke toon uit te krijgen. Iemand tips?
Het is goed dat je het zelf opmerkt. Als het zover is kun je beter even een kwartiertje rust nemen en daarna weer verder gaan. Misschien is het zelfs beter om nog niet een heel uur achter elkaar te spelen maar 2 x een half uur met daartussen een pauze.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

jeebee50

Quote from: "RalphH"Ik zou het ook zo snel mogelijk aanleren, om je onderlip wat verder naar buiten te doen. word op den duur je geluid veel beter van en het speelt makkelijker zodra je er aan gewent bent.
Inderdaad, ik moest van mijn leraar zo snel mogelijk met mijn onderlip naar buiten gedraaid spelen voor een goede toon en veel controle. Het was wat lastig in het begin maar al snel wist ik ook niet beter meer.
Gewoon doen dus (je hebt nu toch ook al last van je onderlip  :-D )
Overigens vind ik een uurtje spelen ook wel lang genoeg om wat last van je lip te krijgen (heb ik ook, al knijp ik ook wel wat te hard)
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

harpje

Als beginner moet je niet meteen een uur achter elkaar willen spelen. Je begint met lange noten, bijvoorbeeld 1 noot van 4 tellen. Dan houd je 4 tellen rust, de volgende noot 4 tellen, 4 tellen rust etc. Als je een zinnetje van 4 maten speelt. Daarna diezelfde 4 maten rust. Zo bouw je het steeds verder uit en krijg je absoluut geen last van je mond. Natuurlijk met de onderlip naar buiten he.

harpje

Quote from: "martijn"Ik weet niet echt wat je bedoelt. Maar ik heb ook ooit eens snel last gehad van mijn onderlip.
Wat ik toen deed was een sigarettenblaadje op mijn ondertanden leggen, dit hielp al veel :D
Ik ken wel klarinetspelers die dat ook doen maar ik vind het maar niets. Het is ook niet nodig als je de oude duitse manier afzweert. Niet met de onderlip helemaal over je tanden spelen. speel je veel meer ontspannen.