Main Menu

Aurora

Started by mattim, 22 December 2008, 13:44:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mattim

Ik heb onlangs mijn Buffet Crampon S2 ingewisseld voor een Selmer Super action 80 serie II. Omdat ik ook in een dweilorkest speel had ik er wat buikpijn van om de Selmer voor deze activiteiten mee naar de kroeg te nemen. Ik heb daarom voor € 275,- een Aurora Classic AL erbij genomen. (Ze zijn goedkoper te krijgen).
De Aurora werd in de winkel uit de nog gesloten door gehaald. De kurkjes werden verwijderd en toeteren maar. Van de lage Bes tot de hoge Fis kwam er meteen uit rollen!! Is dus in de Chinese fabriek goed afgesteld. De sax spreekt gemakkelijk aan. De pinkplateaus zijn voor mijn kleine handen wat moeilijk te bereiken. Het is dus geen instrument voor kinderen. Van het plastic mondstuk en de binder kan ik zeggen dat ze werken, maar daar is ook alles mee gezegd. Het enigste wat aangepast moest worden was de kurk van de hals. Deze was veel te dik waardoor het mondstuk erg moeilijk was te plaatsen en te verwijderen.
De Aurora oogt netjes, voelt tot mijn verrassing degelijk aan en het geluid: Onderin klinkt hij vet en rond, bovenin is hij dun en fel.
Vraag:
Wie heeft er ervaring met de Aurora Classis AL, wat vindt je van het geluid en welke setup gebruik je op dit instrument?
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Thijs Leuven

Zelf geen ervaring mee, een van mijn leerlingen speelt erop.

Doet wat hij moet doen, geluid produceren dat lijkt op dat van een saxofoon. Daarmee is alles ook gezegd, vind ik.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

harpje

Mijn man heeft op een aurora alt gespeeld en het geluid klonk erg goed. Ik heb heel even op een aurora tenoorsax gespeeld maar die was te groot voor mijn vingers en toen heb ik een Yana gekocht. Mijn zeeeer kritische docente mag ik wel zeggen had er op geblazen en moest toegeven dat het goed klonk en dat alle noten stemde. Dit deed ze niet van harte omdat ze de prijs hoorde en dat het via internet gekocht is. Dat kon nooit wat zijn. Nu speelt mijn man op een aurora Baritonsax. Dat geluid is helaas niet zo vet als de echte oudjes maar voor studiesax gaat het goed. Ook hier stemt alles weer goed. Mijn schoonfamilie is nu erg blij met mijn aurora tenoorsax.
De mondstukken zijn bagger, daar moet je zo snel mogelijk van scheiden.
Zeker voor mensen die sax willen gaan leren en die niet zoveel geld hebben krijg je een goede sax voor weinig geld. Later kun je dan de duurdere jongens aanschaffen of voor de heren de duurdere dames  :mrgreen:

mattim

Ik heb een nieuw riet erop gezet (Vandoren traditional nr. 3 op mondstuk Selmer S 80 D). Ik heb het riet een fractie korter gezet dan ik gewend ben. Het "dunne" is nu weg.
Ik vind het een prima sax (voor die kleine prijs). Applaus  =D> voor deze Chinees!

Amanda

Ik heb pas eens op een sopraan gespeeld.
Gewoon om eens te proberen van iemand die er voor de leuk 1 gekocht had, maar zelf tenor speelt.
Hij krijgt er ook nog niet zo'n best geluid uit, maar dat krijgt-ie uit de mijne ook niet.
Bij mij klonk hij al een stuk voller.

Wat me opviel is de zuiverheid. Zowel onder als bovenin goed zuiver.
De klank is goed. Hij loopt redelijk soepel.
Best een leuke studiesax of om mee te beginnen, maar waar je zeker wel een paar jaar op vooruit kan.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Peter Disco

Hai ik ben Peter Disco ,heb o.a. King Cleveland alt en Jupiter alt maar Aurora speelt lekkerder en geeft goeie
respons en mooi diep in 't laag met Selmer-mondstuk...echt heel goed ...en dus waar voor je ,niet veel,geld!

Leon

Hoi!

Ik ben ook op zoek naar een Aurora. Ik lees overal over de Aurora Classic Alt (replica van Selmer), maar op bijvoorbeeld marktplaats vind ik de Aurora Alt. Ik kom er niet helemaal uit. Is de Aurora Classic een ander model dan de goedkopere (rond de € 250 - € 300,- ) die je op marktplaats vindt?

mattim

Hoi Leon

De Aurora AL is de Aurora Classic.

Aurora heeft meerdere modellen, zie bijvoorbeeld:
//http://www.jic.nl/?pg=45&merk=&zoek=&n=1

De Classic is in de winkel in het dorp/de stad ook wel te koop voor € 275 tot 300. En dat is wel zo gemakkelijk i.v.m. uitproberen, service en garantie!! Het plastic mondstuk dat bij deze sax wordt geleverd maakt geen mooi geluid. Hou dus rekening met de aanschaf van een beter mondstuk, bijvoorbeeld Yamaha 4C voor € 35 of een Selmer S80 C* voor € 95.

Leon

Quote from: "mattim"De Classic is in de winkel in het dorp/de stad ook wel te koop voor € 275 tot 300.

Nou, uhm, hier in het 'dorp' Apeldoorn durven ze er gerust €499,- voor te vragen.... :?

Maaarten

Quote from: "Leon"
Quote from: "mattim"De Classic is in de winkel in het dorp/de stad ook wel te koop voor € 275 tot 300.

Nou, uhm, hier in het 'dorp' Apeldoorn durven ze er gerust €499,- voor te vragen.... :?

en een reference kun je er bestellen voor 5500euro zeker, oh wacht, 5800 alweer.
markt/wereldvreemde dorpswinkels  :-D

k317

Er is ook een Aurora Yanagisawa-kopie, die is ca. 125,- duurder (in Apeldoorn 375,- zag ik vandaag).
Ik twijfel voor de boerenkapel/invallen bij de harmonie tussen een Aurora of ene 2dehands Yamaha 23 (op MP vanaf zo'n 400,- te vinden).
Hoor vooral dat er weinig aan Aurora's gerepareerd wordt, dat men dat niet aandurft. En de lak gaat er snel af, zegt men. Maar spelen wel prima (met het juiste mondstuk).
Ik hoop op korte termijn er eentje zelf te kunnen zien, en te bespelen. Dan kan pas zelf oordelen en eens navraag doen hoe het zit met reparaties en de lak. En of ik voor de Selmer-kopie of de Yna-kopie moet gaan.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

CBone

Quote from: "k317"En of ik voor de Selmer-kopie of de Yna-kopie moet gaan.

Wat is het verschil?

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

k317

Als ik het goed begrepen heb: Een Aurora Classic/Standaard is een Selmer-kopie, de duurdere Aurora is een Yanagisawa-kopie (249,- vs. 375,-).
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Thijs Leuven

En Yanagisawa is een Selmer kopie, als ik me niet vergis...  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

mattim

Quote from: "k317"Als ik het goed begrepen heb: Een Aurora Classic/Standaard is een Selmer-kopie, de duurdere Aurora is een Yanagisawa-kopie (249,- vs. 375,-).

Je moet goed begrijpen dat het kopieën zijn. Dus ze lijken er uiterlijk op. Dat wil zeker niet zeggen dat de goedkope als een Selmer speelt en klinkt en dat de duurdere als een Yanigisawa speelt en klinkt.

Je moet je afvragen of je voor € 125,- meer, ook meer kwaliteit krijgt. Als je er interesse in hebt moet je gewoon op beide saxofoons spelen en pak dan die welke je het beste bevalt.

Ennuh, eerlijk gezegd, ik zou voor die Yas 23 van € 400,- gaan.  Als die goed is, is het een lage prijs!! Ik denk dat je voor voor een prijs van € 400,- wel rekening moet houden met extra kosten voor achterstallig onderhoud.