Author Topic: Wanneer een ander mondstuk?  (Read 2853 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Fro

• Member
  • *
Wanneer een ander mondstuk?
« on: 08 January 2009, 23:30:03 »
Ik speel nu ongeveer 1.5 jaar saxofoon op een Yamaha YAS-62 en een Selmer C* mondstuk en dit gaat naar mijn gevoel best lekker. Heb het gevoel dat ik nu redelijk kan spelen over het hele bereik en vroeg me af wanneer het verstandig is om te kijken naar een ander mondstuk?

Omdat ik een goede techniek aan wil leren leek het mij verstandig om niet te snel naar een ander mondstuk te gaan, maar wanneer kan dat dan wel en hoe pak ik dit het beste aan? Ik speel nu op een V16 vandoren 3.0 riet.

Offline dc_sax

• Member
  • *
Re: Wanneer een ander mondstuk?
« Reply #1 on: 09 January 2009, 07:22:16 »
Het hangt er maar net van af hoe de situatie is en wat je wilt. Er zijn mensen waarbij de afwisseling tot een leermoment kan leiden. Er zijn ook mensen meer motivatie halen uit een mondstuk dat de door hen gewenste klank geeft. Er zijn ook mensen de embouchure nooit onder controle zullen krijgen.
Ik ben zelf vrij snel (3 maanden) overgestapt. Ik vond het geluid niet mooi genoeg en daar baalde ik van. Dat lag deels aan mij, en deels aan het mondstuk wat gewoon niet de klank geeft die ik wil. Ik ben naar een grotere tipopening gegaan en dat heeft mij veel geleerd over de juiste lipspanning. En het geluid was veel prettiger voor mij, waardoor ik met meer plezier speel.
Een bezoek aan een zaak met veel 'probeer ze maar gewoon' mondstukken is in mijn beleving daarom de moeite waard.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #2 on: 09 January 2009, 10:13:23 »
Ik speel ook 1,5 jaar, wel tenor trouwens. Hier ook een C* mondstuk en ik mag van mijn docent nog niet naar iets anders. Nu speelt dit voor mij ook erg lekker trouwens. Misschien eens met je docent overleggen?

En natuurlijk speelt het ook mee waar je uiteindelijk naartoe wil, pop/jazz of klassiek (harmonie). Voor klassiek is de C* juist weer erg geschikt.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Fro

• Member
  • *
« Reply #3 on: 09 January 2009, 11:37:23 »
Kwa stijl waar ik naartoe wil is toch iets meer de jazz/pop kant (en zou eigenlijk stiekem ook wel een beetje tenor willen spelen ;)). Stel ik zou een klein stapje verder maken naar bijv een Meyer 6M bijvoorbeeld, moet ik dan ook een lichter riet nemen om daarop te kunnen spelen, omdat het een groter mondstuk betreft?

Het heeft voor mij geen haast, maar toch zou ik het leuk vinden om inderdaad eens wat te experimenteren met een ander mondstuk. Keuze van een mondstuk is heel persoonlijk, maar dr zullen vast wel meer personen zijn die de overstap hebben gemaakt van een C* naar een jazzier mondstuk en ik ben gewoon een beetje nieuwsgierig :D

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #4 on: 09 January 2009, 13:51:07 »
Oops , van een Selmer * naar een Meyer 6 of andere opening leidt natuurlijk wel naar een veel beter geluid .
Maar of dat mag van je leraar !
Wanneer je wilt zou je een Brilhart Tonalin 3* mogen lenen van mij voor twee weken . Maar je moet dan wel een borg  betalen die je altijd weer terug krijgt als je het mondstuk retour zend . Jij bent enkel de verzendkosten kwijt .
De Tonalin is fantastisch en blaast een Selmer C* echt wel naar de prullebak . Mocht je het mondstuk willen lenen dat moet je er wel voorzichtig mee zijn .
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #5 on: 09 January 2009, 19:19:06 »
Wanneer je klaar bent voor een ander mondstuk is niet echt te zeggen... Het gaat vooral om wat voor sound jij wil hebben, als je een jazz mondstuk met een kleine tip neemt kan je daar ook prima mee overweg als je een C* gewend bent.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline tenorsaxman

• Member
  • *
    • www.trinusdevries.nl
« Reply #6 on: 10 January 2009, 16:16:06 »
Yas 62 is een hele goede sax, goed te combineren met inderdaad een meyer. (Phil Woods)
De meyers zijn wel af en toe een beetje verschillend, de laatste die ik uitprobeerde was weer erg goed.
Probeer verschillende tip openingen uit en kies wat comfortabel speelt met  het geluid wat het dichtst bij je ideaal in de buurt komt.
Probeer ook de Vandoren V16 medium chamber, lijkt erg op meyer, goede kwaliteit mondstuk.
Dat het niet zou mogen van je leraar vind ik onzin. Ga voor het geluid en de speelstijl die jouw hartje sneller doet kloppen :-D . Wil je leraar daar niet in meegaan dan heeft hij/zij waarschijnlijk zelf geen kaas van die stijl gegeten, zoek een andere ! Je leeft maar een keer !

Ga je echt meteen voor top of the bill dan kun je overwegen een remake van de beroemde meye NY (New York) aan te schaffen. Ik hoor goede verhalen over de Mouthpiece Cafe NY.  ( google mouthpiece cafe)
Maar dat is wel meteen 250 USD plus verzend kosten en als je even pech hebt en hij niet door de douane glipt nog 20 % BTW aan Vadertje Staat.
Check ook de site van Philip  Engleman. Hij maakt ook Meyer NY imitaties (van nieuwe "stock" meyers) en heeft ook een eigen mondstuk, de Phil Tone.  Heel redelijk geprijsd.
Ik heb een erg gelukkige getoffen, iets " donkerder" dan zijn standaard,  ( 2e hands Phil Tone) die perfect bij mijn Yamaha Custom alt past.
Steve Neff heeft luistervoorbeelden op zijn site.

Nadeel van deze custom mondstukken is dat je ze niet even kunt uitproberen.  Ik heb er sinds kort ook eentje voor mijn tenor, en ook die is erg goed.  Het speelt echt veel makkelijker dan een standaard HR link bijvoorbeeld en met een zelfde toonconcept. ( waar je als speler zelf nog heel veel kan inkleuren).
inclusief verzendkosten ben je niet eens zo verschrikkelijk veel duurder uit dan een 'gewone" meyer. (mits hij door de douane glipt) .
succes op je zoektocht.

Offline Fro

• Member
  • *
« Reply #7 on: 10 January 2009, 23:02:03 »
Ik zit inderdaad te denken aan een iets 'groter' mondstuk, maar als ik verschillende mondstukken ga testen die wat groter zijn, moet ik dan ook zakken kwa rietsterkte? bijvoorbeeld bij een Meyer6? Ik gebruik nu een V16 3.

Wel fijn dat iedereen zo enthousiast reageert! Ik loop hier al meer dan een jaartje rond en lees gewoon rustig mee met de bestaande topics. Soms wil je dan toch wat vragen ook al heb je dr al veel naar gezocht :)

En die leraar... niemand is alwetend en van iedereen kan je wat leren ;)

Offline stijn

• Member
  • *
« Reply #8 on: 16 May 2009, 14:49:21 »
Lebayle is te gek he  :D  ben er zelf ook heel blij mee!