Zoals de meeste van jullie wel weten ben ik in het bezit van een superfijne Buffet Crampon S1.
De klank is ontzettend mooi.
Hij spreekt vrij makkelijk aan. Intonatie is een stuk lastiger. Maar als je goed kan intoneren heb je echt een topinstrument. Als ik de kenners moet geloven
Ikzelf bespeel deze sax al een jaar of 10. Het is een fijn instrument. De klank is gewoon geweldig.
Alleen die intonatie. Zeker in ensembles of orkesten loop ik er nu steeds meer tegenaan dat het niet altijd even zuiver is. Overigens zijn dit maar een paar tonen (G'', Cis'' en Cis'''). Ik speel momenteel ook veel alt en ik merk dat de combinatie maakt dat het steeds lastiger is om goed te mengen.
Dus kwam het in me op om eens te gaan kijken naar andere saxofoons.
Het nadeel is dat ik qua klank echt verwend ben. Ik ben nog geen/weinig sopranen tegengekomen die zo klonken.
Dus dat wil ik zeker terug. Verder zou de intonatie en het mengen wat makkelijker moeten gaan, zonder klankverlies. En dus kwam ik uit op de Yanagisawa S902 of S992. Ik kreeg het advies om vooral naar de 992 te kijken, omdat de 902 toch een studiesax is.
Ik heb de A902 al in mijn bezit. En die klank is inderdaad erg goed. Hij spreekt makkelijk aan over het hele register en hij intoneert heel fijn. Hij is gewoon zuiver.
Nu is natuurlijk mijn vraag: is het een vooruitgang om mijn Buffet te verkopen en te gaan voor een 992?
Ik moet zeggen dat ik er echt huiverig voor ben omdat ik weet dat ik momenteel gewoon een topsax heb. Maar ik wil wel eens kijken en vergelijken. Dus uitproberen ga ik ook zeker wel. Maar ik wil gewoon wat meningen horen.