hoge c

Started by Bartsax, 15 January 2009, 09:36:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bartsax

Voor het spelen van de hoge 'C' moet ik altijd extra moeite doen.
Ik knijp hierdoor meer met mijn mond, waardoor mijn onderlip pijnlijk wordt, ook de hoge 'c' wordt hierdoor erg schel en klinkt dus niet mooi.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd maar krijg het niet verbeterd, iemand tips?

Ralph

De hoge C is vaak wel een probleem met de sax (neem aan dat je alt sax speelt?). Vaak is de hoge c iets te hoog en de lage c iets te laag... als je nog meer gaat knijpen vermoed ik dat ie nog falser word (verschilt per sax).
Als je minder knijpt, krijg je de noot dan echt niet uit de sax? of knijp je alleen om de sax voor je gevoel zuiver te laten klinken?
Als je de noot er dan echt niet uit krijgt, denk ik dat je gewoon nog aan je blaastechniek moet werken... het duurt sowieso lang om deze techniek goed te leren ( hoe lang speel je al?).
Als de hoge c te hoog is, doe je rechter hand er eens bij dicht (wijs, middel en ring vinger). Daar word ie iets lager van geloof ik, miss hoef je dan minder te knijpen.

Verder gewoon oefenen je lippen wat meer ontspannen en getuit te houden tijdens het spelen. Word het geluid sowieso beter van :)
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Bartsax

Ik knijp vooral voor de zuiverheid, maar houd ik mijn lippen ontspannen, dan komt de C ook makkelijk..

the martin

Andere keelstand

Zeg een I of E en probeer met die keelstand de C aan te spelen
(Of U)