Hangt er vanaf hoe je in elkaar steekt..
Elke sax moet op een eigen manier gespeeld worden, de vinger zetting mag dan het zelfde zijn, de benodige embouchure is dat niet.
Sopraan heeft net weer iets meer lipspanning nodig dan alt..
Alt iets meer dan tenor
tenor iets meer dan bariton
Sopraan is gevoeliger voor die leuke truuks die je op een alt uit haalt. Spelen met lipspanning om die noot met een curve in te zetten resulteert bij een sopraan in een grotere curve dan bij alt
Een ander type gaan spelen is niet moeilijk. Een ander type mooi spelen vergt tijd EN een geduldig en kritisch oor..
Je zult dus tijd nodig hebben om je embouchure op te bouwen EN aan te passen aan het individuele instrument, maar als je serieus en zelfkritisch genoeg is dat geen probleem.
Je een instrument EIGEN maken, een deel van jezelf maken duurt wel een paar jaar..
Daar mee bedoel ik het volgende..
Eigenlijk ben ik (amateur) tenorsaxofonist in hart en nieren, maar ik speel lead-alt in een bigband.
Ik doe dat nu zo'n 3 jaar schat ik, en afgelopen week kreeg ik pas dat gevoel van samensmelten met je sax.
Ik heb nu zo'n half jaar al weer geen tenor aangeraakt maar ik weet dat als ik dat doe alles vanaf het begin op zijn plaats zal vallen. Sound, vingers, feel soloos alles is goed (op mijn niveau dan).
Gun jezelf de tijd om dat niveau te bereiken.