Author Topic: Sopraan leren spelen  (Read 3588 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeroen

• Guest
Sopraan leren spelen
« on: 23 January 2009, 17:10:53 »
Beste mensen,

Ik speel nu al bijna 10 jaar alt-saxofoon. Ik zit te overwegen om sopraansax erbij te leren, maar ik vraag me af of mensen hier ervaring mee hebben. Is het een hele overgang van alt naar sopraan of valt dat wel mee? het is namelijk minder motiverend natuurlijk als ik bijna vanaf het begin af aan weer moet beginnen met leren.
Ik ben benieuwd of iemand mij er iets over kan vertellen!?

Vriendelijke groet,

Jeroen

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Sopraan leren spelen
« Reply #1 on: 24 January 2009, 00:08:08 »
Hangt er vanaf hoe je in elkaar steekt..
Elke sax moet op een eigen manier gespeeld worden, de vinger zetting mag dan het zelfde zijn, de benodige embouchure is dat niet.
Sopraan heeft net weer iets meer lipspanning nodig dan alt..
Alt iets meer dan tenor
tenor iets meer dan bariton

Sopraan is gevoeliger voor die leuke truuks die je op een alt uit haalt. Spelen met lipspanning om die noot met een curve in te zetten resulteert bij een sopraan in een grotere curve dan bij alt

Een ander type gaan spelen is niet moeilijk. Een ander type mooi spelen vergt tijd EN een geduldig en kritisch oor..
Je zult dus tijd nodig hebben om je embouchure op te bouwen EN aan te passen aan het individuele instrument, maar als je serieus en zelfkritisch genoeg is dat geen probleem.

Je een instrument EIGEN maken, een deel van jezelf maken duurt wel een paar jaar..

Daar mee bedoel ik het volgende..
Eigenlijk ben ik (amateur) tenorsaxofonist in hart en nieren, maar ik speel lead-alt in een bigband.
Ik doe dat nu zo'n 3 jaar schat ik, en afgelopen week kreeg ik pas dat gevoel van samensmelten met je sax.
Ik heb nu zo'n half jaar al weer geen tenor aangeraakt maar ik weet dat als ik dat doe alles vanaf het begin op zijn plaats zal vallen. Sound, vingers, feel  soloos alles is goed (op mijn niveau dan).

Gun jezelf de tijd om dat niveau te bereiken.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #2 on: 24 January 2009, 21:42:14 »
Ik heb de overstap (alweer) 10 jaar geleden gemaakt.
Het was wel even wennen.
Precies de dingen die themartin zegt.

2 jaar geleden ben ik weer altsax er bij gaan spelen en ook dat was weer wennen.
Nu speel ik beiden en pas sinds een paar weken heb ik het gevoel dat alt echt lekker gaat.
Het was altijd weer wennen om van de sop op de alt over te stappen. Terwijl andersom geen probleem is.
Maar tegenwoordig gaat het goed.

Dus ja, het is zeker te leren. Het kost wel even wat tijd, maar het is prima te doen!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline maxsax

• Member
  • *
    • http://www.inventielke.nl
« Reply #3 on: 29 January 2009, 23:54:57 »
Inderdaad het is te leren... maar het lukt de een makkelijker als de ander...
Bij mij is het nooit zo vlot verlopen... Ik kan er nu netjes op spelen, maar uit mijn plaat gaan op een sopraan... nee, dat zal me wsl nooit lukken... Maar ik weet het, dat ligt aan mij!
Yamaha 475 sopraan, vandoren S35 V5, francois louis lig, gonzalez 3
Selmer Serie II altsax, Lebayle Metal Jazz LR, Saxxas lig,  Vandoren Java 2,5
Selmer Serie II Tenorsax, Ottolink 7*, BG revelation jazz lig, Vandoren Java 3,5

Jeroen

• Guest
« Reply #4 on: 30 January 2009, 00:07:38 »
Ok, bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik er wel wat mee kan!

Groet,

Jeroen