Main Menu

rietenknipper

Started by det, 11 August 2005, 19:08:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

det

He hallo!

Wat vinden jullie van een rietenknipper.
Wil er misschien 1 gaan kopen maar heb er verschillende dingen over gehoord.
Ow ja heeft er iemand tips om rieten die te zwaar zijn lichter te maken. Probeer het wel eens maar lukt meestal niet.
Ben benieuwd!

EelcoW

als ik een rietje lichter wil maken, houd ik hem meestal tegen het licht en schuur ik met een mesje iets weg van het stuk waar geen licht doorheen valt.

Sonja

Je heb speciale stukjes bamboe te koop met ribbeltjes die dus op een minder agressieve manier je riet kunnen bij schuren..deze kan je kopen bij bijna alle muziekzaken...in het doosje zitten een aantal stuks waar je heel lang mee kan doen...met een mesje zou ik niet doen, want daardoor maak je het riet aan de bovenkant glad waardoor hij minder goed gaat trillen..Het neemt doordat hij glad wordt minder goed vocht op...en een riet moet een beetje kunnen verzadigen..dan is je geluid gewoon ook mooier...Succes!!
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

Ben Rodenburg

Quote from: "Sonja"Je heb speciale stukjes bamboe te koop met ribbeltjes die dus op een minder agressieve manier je riet kunnen bij schuren..deze kan je kopen bij bijna alle muziekzaken...in het doosje zitten een aantal stuks waar je heel lang mee kan doen...met een mesje zou ik niet doen, want daardoor maak je het riet aan de bovenkant glad waardoor hij minder goed gaat trillen..Het neemt doordat hij glad wordt minder goed vocht op...en een riet moet een beetje kunnen verzadigen..dan is je geluid gewoon ook mooier...Succes!!

schuurbies heet dat spul. ik gebruik een schuursteentje van vandoren.
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Jannerd

Quote from: "det"He hallo!

Wat vinden jullie van een rietenknipper.
Wil er misschien 1 gaan kopen maar heb er verschillende dingen over gehoord.
Ow ja heeft er iemand tips om rieten die te zwaar zijn lichter te maken. Probeer het wel eens maar lukt meestal niet.
Ben benieuwd!

Een rietknipper is niet slecht, maar je moet er niet te veel vanaf doen.
Wat mij ook niet bevalt is als ik mijn riet bij knip, en het dan nog twee weken laat liggen, vooraleer ik er op speel..
Als je het knipt, kun je er best onmiddellijk op spelen, anders wordt het iet wat.... flauw
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Tony

Je kunt natuurlijk ook eens Fibracel, plastic cover o.i.d. proberen. Rieten gaan lekker lang mee en heb je geen gedoe met knippen, schuren etc. etc.

Ben Rodenburg

ik gebruik nooit een rietenknipper
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

det

hmmm heb wel eens iets gehoord over die fibracel rieten maar dat was niet echt positief. Misschien was dat wel een ouder model ofzo. Heeft dat niet veel invloed op je geluid?
Ga wel even in de muziekwinkel kijken voor zo'n  schuursteentje o.i.d. ben benieuwd>

Groetjes Det

Pieter

Quote from: "saxy-benny"ik gebruik nooit een rietenknipper

Ik ook niet. Ik schuur ook niet. Heb ongeveer 3 a 4 doosjes in voorraad en probeer 1 x per week welk riet het beste speelt. Soms zou ik de ene week een riet het liefst weggooien en dat wordt dan juist mijn favoriete riet de week erop. Gemiddeld doe ik 3 weken met een riet maar dan is hij ook echt op zijn eind.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Tony

Quote from: "det"hmmm heb wel eens iets gehoord over die fibracel rieten maar dat was niet echt positief. Misschien was dat wel een ouder model ofzo. Heeft dat niet veel invloed op je geluid?
Ga wel even in de muziekwinkel kijken voor zo'n  schuursteentje o.i.d. ben benieuwd>

Groetjes Det

Neuh... Fibracel klinkt ietsje scherper dan b.v. LaVoz maar ze doen 't altijd goed, zetten overal lekker aan en zijn lekker flexibel.

Maar ik vind een bamboe riet toch altijd nog het mooiste klinken, alhoewel een luisteraar het verschil niet zal horen.

Ben Rodenburg

Quote from: "Pieter"
Quote from: "saxy-benny"ik gebruik nooit een rietenknipper

Ik ook niet. Ik schuur ook niet. Heb ongeveer 3 a 4 doosjes in voorraad en probeer 1 x per week welk riet het beste speelt. Soms zou ik de ene week een riet het liefst weggooien en dat wordt dan juist mijn favoriete riet de week erop. Gemiddeld doe ik 3 weken met een riet maar dan is hij ook echt op zijn eind.

ik sla ook altijd rieten per 3 doosjes in ongeveer!~:D
als ikzonder zit ga ik DOOD!

Jannerd

Per 3 doosjes  :?

Als je niet kan kiezen uit 10 rietjes, ga ja dat toch zeker ook niet kunnen uit 30 of 40 ?  :?
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

det

30 of 40 tegelijk.
Ik zou niet meer weten waar ik moest beginnen!
Maar ja ieder zijn ding he?  :lol:

Ben Rodenburg

dan neem ik 1 doosje, maak nie gelijk alle doosjes open hoor :P

Pieter

Ja wel hoor, ik kan best kiezen. Ik vind elk nieuw riet weer spannend en ben altijd hardstikke benieuwd wat er nu weer uitkomt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.