STM Otto Link ligatures .

Started by Edward, 08 April 2009, 16:13:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Edward

Een hoop mensen vinden de OL metalen ligatures niet fijn .
Ik heb sinds kort een alt STM Otto Link Florida 10 en wat ik erg jammer vind is dat de metalen ligature niet echt fijn is in het gebruik .
Ik heb gisteren een topstuk van een oud riet geknipt en op de insertplaat van de ligature geplaats , en toen een riet erop gezet . Hierdoor vind geen direct contact plaats tussen de metalen insert plaat en het riet . Eindelijk vond ik het geluid mooier , vooral in het hoge register waar de Florida 10 erg schel klonk .
Het geluid was echt beter en ik kon eindelijk genieten van de sound waar STM Otto Links beroemd om zijn .
Het gebruik van een string ligature schijnt nog veel beter te zijn voor de sound . Ik lees veel berichten van mensen die de stringligature verkiezen boven hun Francois Louis Ultimate S ligature .
String ligatures zijn makkelijk te maken , en er zijn goedkope stringligatures voor clarinet te koop .
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Thijs Leuven

Quote from: "Edward"Ik heb gisteren een topstuk van een oud riet geknipt en op de insertplaat van de ligature geplaats , en toen een riet erop gezet.

Met het topstuk bedoel je denk ik het uiteinde waar je je mond hebt zitten?  :) Ik ga het ook eens proberen, kijken of ik verschil hoor!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Ben Rodenburg

Ik heb nog nooit een saxofonist met ene otto link gezien die een string ligature gebruikte.

Dit is eigenlijk iets wat ze alleen in de klassieke wereld voor klarinet gebruiken. Heb je al een Francouis Louis geprobeerd? Is zeer de moeite waard ;)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Edward

Quote from: "Thijs Leuven"Met het topstuk bedoel je denk ik het uiteinde waar je je mond hebt zitten?  :) Ik ga het ook eens proberen, kijken of ik verschil hoor!

Het is echt de moeite waard maar het rietstukje gaat wel snel kapot , en het erop zetten is enigszins moeilijk .
Ook heb ik nog even met een schuimrubber plat stukje ertussen geprobeerd , maar dit is voornamelijk goed voor het geluid te dempen
Quote from: "saxy-benny"Ik heb nog nooit een saxofonist met ene otto link gezien die een string ligature gebruikte.

Dit is eigenlijk iets wat ze alleen in de klassieke wereld voor klarinet gebruiken. Heb je al een Francouis Louis geprobeerd? Is zeer de moeite waard ;)

Die stringligatures schijnen heel goed te werken op STM Otto Links . Het is ook erg eenvoudig om er een te maken .
Ik ga toch ook kijken naar een FL Ultimate S , ik geloof dat alleen deze op de STM Otto Link gaat .
Het is die verhoogde richel op de bovenkant van het mondstuk die het zo mpeilijk maakt om een geschikt ligature te vinden voor de metalen Otto Link .

Maar ik ga ook nog een stukje kurk proberen om op de metalen insert plaat van de ligature te plaatsen , maar kurk is misschien ook weer te dik . Het kurk kan wel wat afgevijld worden . Kurk wordt vaak als hulpmiddel gebruikt op de insert plaatjes .
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Ben Rodenburg

Valt wel mee hoor

zon beetje alle BG ligaturen passen op de otto link en een hoop louis modellen ook.
Rovner schijnt ook te werken en ik heb zelf iemand gezien met een claude lakey binder

Succes met je zoektocht naar een ligatuur!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Maaarten

en de selmer 404 binder, speciaal voor de link gemaakt.

Maaarten

maar dat mag ook wel voor 100euro ofzo? :o  :-D

Edward

Dank voor iedereen met alle reacties !

Maar nu ben ik wel onthutst !  :lol:

Dat er zoveel mogelijkheden zijn vind ik bemoedigend !
Ik maak wel op uit alle reacties van mensen met een STM Otto Link dat ze hun metalen OL ligature ook niet erg fijn of bijzonder vinden .
Ik heb de STM Florida Otto Link nog te kort om echt een besluit over welk nieuw ligature ik zou willen kopen te nemen .
Maar ik dank iedereen voor de namen van geschikte ligatures voor metalen Otto Link mondstukken !   :wink: