Author Topic: "Het Grote Microfoon Topic"  (Read 46806 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arn0

  • Guest
Re: "Het Grote Microfoon Topic"
« Reply #15 on: 09 September 2012, 22:03:44 »
Geen probleem.

Clip-on voor opname is dus geen goed idee begrijp ik, dus laat ik dat dan maar niet proberen.

Mijn broer heeft wat microfoons, waaronder een AKG perception, dus dan zal ik eens kijken wat dat voor resultaat geeft. Ik heb een Terratec DMXfire USB geluidskaart met 48V voeding, dus dat is alvast handig.

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: "Het Grote Microfoon Topic"
« Reply #16 on: 09 September 2012, 22:22:52 »
Quote from: "Arn0"
Mijn broer heeft wat microfoons, waaronder een AKG perception, dus dan zal ik eens kijken wat dat voor resultaat geeft. Ik heb een Terratec DMXfire USB geluidskaart met 48V voeding, dus dat is alvast handig.
Dan heb je inderdaad alles wel om het te proberen. Bij de nabewerking een klein beetje compressie en galm zal ook nog veel bij kunnen dragen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline niesten

  • Donateur
  • **
  • Posts: 492
    • http://www.ronits.nl
Re: "Het Grote Microfoon Topic"
« Reply #17 on: 10 September 2012, 12:48:27 »
Quote from: "Maaarten"
de 57 bestaat wel ja, maar de 58 inderdaad dat standaardmodel wat je overal aantreft:)

Beide tref je heel veel aan. Voor zang is het dan meestal de SM58 (of tegenwoordig ook steeds vaker de Beta 58). De 57 zie je regelmatig terug voor instrumenten (gitaar, hihat/snare (bij gebrek aan condensators), etc.). De SM57 was overigens oorspronkelijk ontwikkeld als zangmic voor een vrouwenstem, maar nooit echt als zodanig van de grond gekomen.
Wat ik wel vaak hoor, is dat de oude series van deze microfoons beduidend beter zijn, dan de nieuwe uit de winkel (maar of dat altijd objectief is....).

Het zijn robuuste alround mic's die ruim inzetbaar zijn. Vandaar dat je ze vaak ziet. Bij mijn geluidsinstallatie heb ik er ook steeds 8 bij me.

Voor specifieke toepassingen zijn er vaak betere alternatieven te vinden. Als je nog moet aanschaffen, zou ikzelf eerder naar een geschikte condensator microfoon gaan, dan voor een SM57/58. Als je al een SM57/58 beschikbaar hebt, is het idd de vraag of je het verschil zelf wel merkt (en tegen die tijd kun je nog altijd kiezen om verder te zoeken).

Groeten,
Roger

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: "Het Grote Microfoon Topic"
« Reply #18 on: 10 September 2012, 13:03:21 »
Quote from: "niesten"
Wat ik wel vaak hoor, is dat de oude series van deze microfoons beduidend beter zijn, dan de nieuwe uit de winkel (maar of dat altijd objectief is....).
Sinds een paar jaar worden ze niet meer in de USA, maar in Mexico geproduceerd (en daar wellicht minder QC krijgen) en ook zijn ze in de loop van de jaren steeds aangepast om goedkoper te kunnen produceren wat ook niet altijd mee helpt.

Met onze band zijn we Rode M3 microfoons gaan gebruiken als instrumentmicrofoons. Kosten ongeveer het zelfde als een SM57, maar dan krijg je er wel een condensatormicrofoon voor welke over een pad-switch beschikt waardoor je ze ook voor luide bronnen als drums en gitaarspeakers kan gebruiken. Voor de sax dan een AKG perception (420 of 220).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: "Het Grote Microfoon Topic"
« Reply #19 on: 10 September 2012, 18:48:14 »
ehm dat schreef ik niet

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: "Het Grote Microfoon Topic"
« Reply #20 on: 10 September 2012, 22:38:06 »
Quote from: "Maaarten"
ehm dat schreef ik niet
Sorry :D, iets te enthousiast aan het knippen geweest.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110