Author Topic: "Het Grote Microfoon Topic"  (Read 46805 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
"Het Grote Microfoon Topic"
« on: 11 April 2009, 14:36:31 »
In dit topic alles over microfoons. Live microfoons hebben we al meerdere tocpis van dus dit topic gaat specifiek over studio microfoons.

Ik heb gelijk een brandende vraag.

In mn home studio neem ik vrijwel altijd mn saxpartijen op met een sm57 maar ik ben het een beetje zat. Ik speel vaak in andere studios waar ze omkomen in de microfoons dus ik heb maar besloten om te gaan investeren in een mooie microfoon.

Mijn favoriete microfoons waar ik ooit mee opgenomen heb zijn: Akg c414, Neumann m147 tube, Electro Voice RE 20 en de SE Electronics SE 4400 A.

Met de neumann (buizen)microfoon had ik toch het beste en het vetste resultaat dus ik ben op zoek gegaan naar een buizen microfoon.

Ik hoor goede verhalen van het merk MXL en kwam een model tegen op marktplaats met een buis. de V69 Mogami edition.

Ik heb die man een mailtje gestuurd en ik heb hem ook gevraagd of ik hem even eerst kon proberen voordat ik hem definitef koop, maar ik ben toch benieuwd of een van jullie ervaring heeft met deze mic.
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Re: "Het Grote Microfoon Topic"
« Reply #1 on: 11 April 2009, 18:34:06 »
Ik niet... maar wel een erg leuk en interessant topic :)

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
« Reply #2 on: 15 April 2009, 21:26:56 »
En ja hoor bennie heeft hem gekocht

Ik heb er nog niet mee kunnen opnemen (is iets te laat) maar morgen ga ik zeker even opnemen en een fragmentje plaatsen op het forum!

Ik heb hem wel even getest met mn stem. Glashelder geluid, warm, vol, veel laag, dus zon beetje alle eigenschappen die ik zocht in een mic. Hopen dattie met de sax ook zo tof klinkt.!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
« Reply #3 on: 16 April 2009, 14:42:10 »
ik heb hier een stel mics naast elkaar gezet.

het gaat om:

Mxl v69 Mogami
SD Systems lcm 85
Akg c419
Shure sm 58
Shure sm 57

de sd en akg zijn echte live microfoons en dat hoor je ook goed in de opnamens. De shures zijn goed voor studio dingen maar compressen het geluid (zo klinkt het tenminste) wat verder ook niet erg hoeft te zijn :P

hier kan je alle fragmentjes luisteren

http://www.4shared.com/dir/14589259/a20 ... _test.html

druk op het fragment dat je wilt hebben, dan op embed, en je kan hem dan online beluisteren. downloaden kan natuurlijk ook!

Arn0

• Guest
« Reply #4 on: 09 September 2012, 11:49:23 »
Kuch! Even wat stof van dit topic blazen. :)

Aangezien opnames maken m'n voornaamste doel zal gaan zijn met m'n sax, zou het wel handig zijn als ik een geschikte microfoon zou hebben. Is er een clip-on mic die uitblinkt door zijn prijs/kwaliteit-verhouding? Of zijn clip-ons doorgaans niet perse geschikt voor opnames?
Ik heb nu wat dingen geprobeerd met een Behringer ECM8000 meetmic die ik heb voor zelfbouwaudio-doeleinden. Op zich is dat nog niet eens zo heel beroerd, maar echt mooi is het niet. Ook hoor je het vrij snel als je iets van plaats verandert ten opzichte van de mic.

KoenD

• Guest
« Reply #5 on: 09 September 2012, 12:41:34 »
Ik zou voor studio opnames, of het nu professioneel of hobbie is zeker geen Clip-on gebruiken maar een vaste microfoon. De SM57 zal je inderdaad goed kunnen gebruiken hiervoor, toch wel gekend als een all-round instrumentmicrofoon. Uiteraard zullen andere duurdere microfoons betere resultaten geven, de vraag is in hoeverre je dit als hobbyist van doen hebt. Het gaat achteraf toch in de opnamesoftware.  Het opnemen met een microfoon op statief heeft als voordeel dat je het volume kan regelen door verder of dichter bij de microfoon te gaan spelen. Je ziet af en toe bij cresendo's en decresendo's dat blazers op het podium om het effect nog groter te maken dit gebruiken (gecombineerd met het zelf al luider of stiller blazen)   Good luck, K.D.

Arn0

• Guest
« Reply #6 on: 09 September 2012, 12:50:30 »
Tja, die SM57 daar hoor je zulke positieve verhalen over. Nu heeft mijn broer zo'n ding, en daar heeft hij wel eens wat zang mee opgenomen, maar dat klonk eigenlijk helemaal niet best. Geen helderheid, geen sprankeling. Ik begin me nu toch af te vragen of hij niet een slecht exemplaar heeft.
Ik zal er binnenkort eens een proefopname mee maken.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #7 on: 09 September 2012, 13:48:40 »
het blijft een degelijke dynamische microfoon. Niet te vergelijken met een AKG perception ofzo.
Veel mensen zijn er lyrisch over wat een beetje onnodig is. Dat heb je ook gehad met de stanton naalden in de jaren 80 en 90. Het enige wat aan zoiets goed is, dat het tegen een stootje kan, en makkelijk te verkrijgen is.

Het is ook evt. mogelijk dat het een fake sm57  microfoon is. Dat merk je echter snel. Ze kunnen ontzettend rondzingen.
Of bedoel je de sm58?

Arn0

• Guest
« Reply #8 on: 09 September 2012, 13:58:26 »
Quote from: "Maaarten"
Of bedoel je de sm58?
Oeps, :oops: inderdaad, de 58.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #9 on: 09 September 2012, 14:17:28 »
de 57 bestaat wel ja, maar de 58 inderdaad dat standaardmodel wat je overal aantreft:)

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #10 on: 09 September 2012, 14:38:46 »
Heb in mijn band voor mijn zang 2 mikes tot mijn beschikking: SM 58 en een Sennheiser.

Qua "brilliance" en dynamiek gaat mijn vocale voorkeur uit naar Sennheiser; SM58 klinkt al snel wat omfloerster en mist daardoor "bite".
Saxen via een mike is bij mij nog niet nodig, gegeven de beperkte oefenruimte, maar daarvoor zou ik dan (bij gebrek aan NOG beter) de SM 58 gebruiken.
Zit nog te sparen voor een 2e hands SD clip-on, of AKG draadloos..

Life is full of challenges (zucht) :roll:
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #11 on: 09 September 2012, 15:59:34 »
De SM58 is meer een zangmicrofoon waar een SM57 meer een instrumentmicrofoon is. De SM57 is vooral goed in te zetten waar er sprake is van veel geluidsdruk (bijvoorbeeld voor een gitaarspeaker of een snaredrum), maar pakt daardoor de kleine details minder op wat voor op podium juist niet zo erg is. Wil je juist mooie studio-opnames en zoveel mogelijk van het bereik van je sax pakken, kan je beter kijken naar een grootmembraam condensatormicrofoons waarbij de door Maaarten al aangehaalde AKG perception microfoons een goede prijs/kwaliteitverhouding bieden. Ook zijn er hiervan modellen met USB-aansluiting zodat je deze direct op je pc kan aansluiten zonder speciale audiointerface (dit soort microfoons hebben onder andere extra phantoomvoeding nodig die op je standaard pc-geluidskaart niet vind).

Voor studio-opnames moet je verder clip-on uit je hoofd zetten. Tenzij je hele dure systemen hebt doen die altijd onder voor zelfs de goedkopere grootmembraammicrofoons.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

KoenD

• Guest
« Reply #12 on: 09 September 2012, 20:29:04 »
Quote from: "Arn0"
Tja, die SM57 daar hoor je zulke positieve verhalen over. Nu heeft mijn broer zo'n ding, en daar heeft hij wel eens wat zang mee opgenomen, maar dat klonk eigenlijk helemaal niet best. Geen helderheid, geen sprankeling. Ik begin me nu toch af te vragen of hij niet een slecht exemplaar heeft.

een SM57 is geen zangmicrofoon.  Dat is de SM58, of de SM58 Beta.

Arn0

• Guest
« Reply #13 on: 09 September 2012, 21:34:05 »
Quote from: "KoenD"

Ja sorry. Die vergissing was al rechtgezet.

KoenD

• Guest
« Reply #14 on: 09 September 2012, 21:51:03 »
Quote from: "KoenD"

Ja sorry. Die vergissing was al rechtgezet.

Excuses, ik had beter eerst alles nagelezen.