Main Menu

En weer een nieuw lid

Started by regenboog, 14 April 2009, 21:43:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

regenboog

Hallo Allemaal

Het saxforum heeft er nog een nieuw lid bij genaamd regenboog/Ilona.
Ik ben 20 en ben 11 jaar geleden begonnen met keyboard spelen, hier was ik een beetje op uit gekeken en ging 2 jaar geleden is bij de fanfare hier in het dorp kijken. Ja dat leek me wel wat, toen kwam de vraag wel instrument wil je spelen ik zei gelijk sax, want stiekem vond ik dat al heel lang een geweldig instrument. Helaas was dat niet mogelijk dus werd het bugel.
Nu gaat het bugel spelen lichamelijk niet meer (heb een vorm van rauma aan m'n spieren) het omhoog houden van t instument is bijna niet meer te doen. Dus ik naar de dirigent met de vraag wat wil je dat ik stop of een ander instrument. Na lang denken kwam hij met de uistpraak. je bent een goede muzikant je leert dingen snel en ik wil je er graag bij houden het instrument waar ik aan denk is een sax. Helaas heb ik niemand die les kan geven en we hebben geen sax. Maar voor jou wil ik een nieuwe sax bestellen een leraar regelen. Ik natuurlijk blij.
Vorige week dinsdag was hij er dan mijn Yamaha YAS-275. Alleen nog geen leraar voor dit jaar alles zit vol.
Maarja als je dan een sax heb wil je natuurlijk spelen, ik uitleg gevraagd aan iemand die ook sax speeld. En na 2 dagen ging het al aardig. Moet zeggen na een week kan ik meer dan ik had verwacht. Weet alle grepen te vinden (heb tijdje dwarslfuit gespeeld zijn bijna de zelfde grepen) en er komen al aardig liedjes uit. Alleen bij de hoge noten moet ik eraan denken dat er een octaafklep opzit, speel ze nu zonder octaaf klep en dat hoort niet.
Ik vertelde het net aan mijn bugelleraar en die stond even met open mond. Ik heb paar sax patijen meegekregen en als ik het kan moet ik t laten horen.
Ik ben dus helemaal blij.
Wat is een sax een mooi instrument. Nu gewoon elke dag oefenen want ja oefening baart kunst.
Zo dat was het wel weer even.
vragen zijn altijd welkom

Lfs Ilona

Zoot

:? Oh ooooooh, ik zie het al..........................

QuoteMaar voor jou wil ik een nieuwe sax bestellen een leraar regelen. Ik natuurlijk blij.

je bent  =D> GOED BEZIG =D>

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Ralph

Quote from: "regenboog"Nu gewoon elke dag oefenen want ja oefening baart kunst.
Thats the spirit! :D Welkom hier! Ik hoop dat je reuma je saxspel niet in de weg zitten..

Dat je de hoge noten er uit krijgt zonder octaaf klep kan betekenen dat je een goede blaas- techniek hebt. De octaafklep is slechts een hulpmiddel om de hoge noten er goed uit te krijgen. Toch kan je beter aan leren de octaafklep wel te gebruiken, zoals iedereen doet :P

Gr, Ralph ;)
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Amanda

Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

regenboog

Dank jullie wel voor de leuke reacties:D
En ja met bugel spelen kweek je aardig wat embouchure.
Waart ik wel aan zit te denken om mischien over tijdje als t lekker gaat en er een leraar voor me is te kijken naar een ander mondstuk.
ZIt nu gewoon de standaart yamaha monstuk op maarja dat zien we dan wel weer.
En ja sax spelen met reuma gaat tot nu opzich goed omdat je het gewicht verdeeld. Word t te zwaar voor m'n nek kan ik nog zo een tuigje aanschaffen zodat je t over je schouders verdeeld.
Maar dat is allemaal zorg voor later voorlopig gewoon elke dag oefenen.

regenboog

Ok, ja als ik zit dan zet ik me op m'n bovenbeen of idd tussen mijn benen. Alleen met optredens loop ik nog gewoon. Maar iig bedankt voor de tip. Heb wel respect voor je dat je ondanks dat je in een rolstoel zit dingen zoekt om toch sax te kunnen spelen. Maar ik zeg altijd maar zo met een handicap ben je niet gelijk gehandicapt. Je moet kijken naar je mogelijkheden en niet naar je onmogelijkheden.

Ralph

Ties, ik heb zo'n beensteun wel eens geprobeerd, heel even. Werkt best goed! Zou voor de toekomst misschien iets zijn voor Ilona of voor jou. Maar als ik het zo hoor lukt het prima zoals het nu gaat.
Tussen je benen plaatsen op de stoel of op je been werkt idd ook prima voor korte tijd. Doe ik thuis ook zo vaak als ik te lui ben om mn koordje te pakken :P

Zoot

Quote from: "RalphH"als ik te lui ben om mn koortje te pakken :P

:-D     :-D

Ralph

Quote from: "Zoot"
Quote from: "RalphH"als ik te lui ben om mn koortje te pakken :P

:-D     :-D

regenboog

Ik heb even een vraagje.
Ik heb dus een yamaha YAS 275 met het standaart yamaha mondstuk wat er bij zat.
Er zaten ook 2 rietjes bij rico royal 2,5 en 3. De 2,5 speelt lekker alleen is niet meer zo lekker moet dus nieuwe kopen. Iemand tips welk rietje ik het bestje kan proberen.
Je hebt bijvoorbeel rico royal en rico rico. Iemand ervaring met het verschil tussen die 2?

Lfs Ilona

jupialto

Dat wordt dus uitzoeken wat het beste bij jouw voorkeur past! (= veel blazen op verschillende rietjes)

'k Wens je succes bij je zoektocht!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Ralph

Quote from: "regenboog"Ik heb even een vraagje.
Ik heb dus een yamaha YAS 275 met het standaart yamaha mondstuk wat er bij zat.
Er zaten ook 2 rietjes bij rico royal 2,5 en 3. De 2,5 speelt lekker alleen is niet meer zo lekker moet dus nieuwe kopen. Iemand tips welk rietje ik het bestje kan proberen.
Je hebt bijvoorbeel rico royal en rico rico. Iemand ervaring met het verschil tussen die 2?

Lfs Ilona
Zit aardig veel verschil in rieten qua merken, types en diktes. Op de site van saxshop.nl kan je nu een pakket samenstellen met allemaal verschillende rieten, en die bestellen. Of je gaat er even langs natuurlijk, om wat rieten uit te proberen :) of mondstukken en saxen natuurlijk :P

zomertje

Welkom :)

Bij mij maakte het mondstuk ook veel verschil, dus als je de kans hebt om andere te proberen moet je het vooral niet laten :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Zoot

QuoteMij was geadviseerd om eerst eens een paar weken te blazen op het standaard mondstuk, zodat je wat 'ervaring' krijgt.

Ik denk dat dat ook voor rieten geldt.........        Rico Royal 2.5 is een goed ( beginners ) riet. Als mondstuk is dan een Selmer 80C*  te prefereren boven de yamaha 4c......      en toeteren maar.
Ervaring opdoen. :-D   Want dan ligt het immers niet aan jouw :-D