Ohjee, pieperitus....

Started by zomertje, 02 May 2009, 21:26:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zomertje

Ineens heb ik er weer last van, zo af en toe een piep tijdens het spelen. Inmiddels speel ik bijna 2 jaar.

Ik heb bijna 2 maanden geleden een nieuw mondstuk gekocht. Ik ben van een Selmer SA80 C* naar een Solist D gegaan. Tijdens het uitproberen speelde deze het prettigst. De rieten heb ik niet veranderd, ik speel al bijna vanaf het begin Vandoren traditional 3.  Sommige nieuwe rieten spelen gelijk lekker en daar heb ik dus ook geen problemen mee. Sommige nieuwe rieten spelen echter een stuk zwaarder en hier gaat het dus ook mis. Vooral na een half uurtje blazen. Ik vraag me dus af of een lichter riet een oplossing kan zijn. Het lijkt er nu op dat de 'zwaardere' rieten uit het doosje teveel van het goede zijn en dat mijn embouchure dat niet langer dan een half uur trekt. Ook de lage noten spreken moeilijker aan trouwens (E, D, C), deze zacht blazen is erg lastig.

Zou het verstandig zijn om terug te gaan naar 2.5?
Qua geluid ben ik erg tevreden over dit merk/soort.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Amanda

Dat zou een goede oplossing kunnen zijn.
Door wat te dikke rieten ben je geneigd wat meer kracht te zetten en wat meer te knijpen.
Waardoor je dus gaat piepen.
Kan geen kwaad om het eens te proberen op wat rietjes 2,5.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

KoenD

Quote from: "zomertje"Ineens heb ik er weer last van, zo af en toe een piep tijdens het spelen. Inmiddels speel ik bijna 2 jaar.

Ik heb bijna 2 maanden geleden een nieuw mondstuk gekocht. Ik ben van een Selmer SA80 C* naar een Solist D gegaan. Tijdens het uitproberen speelde deze het prettigst. De rieten heb ik niet veranderd, ik speel al bijna vanaf het begin Vandoren traditional 3.  Sommige nieuwe rieten spelen gelijk lekker en daar heb ik dus ook geen problemen mee. Sommige nieuwe rieten spelen echter een stuk zwaarder en hier gaat het dus ook mis. Vooral na een half uurtje blazen. Ik vraag me dus af of een lichter riet een oplossing kan zijn. Het lijkt er nu op dat de 'zwaardere' rieten uit het doosje teveel van het goede zijn en dat mijn embouchure dat niet langer dan een half uur trekt. Ook de lage noten spreken moeilijker aan trouwens (E, D, C), deze zacht blazen is erg lastig.

Persoonlijk vind ik de overstap van een C* naar een Solist na 2 jaar te vroeg.
Ik zou je zeker aanraden naar 2,5 te gaan.

zomertje

Quote from: "KoenD"
Quote from: "zomertje"Ineens heb ik er weer last van, zo af en toe een piep tijdens het spelen. Inmiddels speel ik bijna 2 jaar.

Het was zelfs voor de 2 jaar, van de zomer blaas ik pas 2 jaar  :oops: En het rare is dat het eigenlijk alleen optreed met de 'zwaardere' rietjes uit het doosje. Vandaar ook mijn idee om wat lichter te gaan.

Vraag ik me natuurlijk af hoe die mensen het doen met nog veel grotere tipopeningen. Hebben die allemaal al zo veel ervaring?
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Maaarten

ja idd, hoe kun je zulke ontieglijk gespierde onderlippen krijgen :o

KoenD

Quote from: "zomertje"
Quote from: "KoenD"

Het was zelfs voor de 2 jaar, van de zomer blaas ik pas 2 jaar  :oops: En het rare is dat het eigenlijk alleen optreed met de 'zwaardere' rietjes uit het doosje. Vandaar ook mijn idee om wat lichter te gaan.

Vraag ik me natuurlijk af hoe die mensen het doen met nog veel grotere tipopeningen. Hebben die allemaal al zo veel ervaring?

Een collega studente van mij is nu overgestapt van een gewone S80 D naar een Solist D.
Pikant detail: zij zit nu in haar 8ste jaar.

Hoe groter je tipopening hoe voller (en ook luider) je kan gaan. Je kan ook veel meer corrigeren met je embouchure. Maar mijn inziens vraagt het een pak ervaring om op dergelijke mondstukken te gaan spelen.
Een S80 D (zoals de mijne) en een Solist D zijn qua tipopening trouwens hetzelfde, alleen beschikt de Solist over een ander type kamer binnenin. Je moet er nog voller op blazen. Dit in combinatie met een te sterk riet resulteert in uw gepiep.

Pieter

viewtopic.php?f=7&t=4303&p=46091#p46091

lees hier het commentaar van mrPc maar eens.

En wat zou het goed zijn wanneer nu eens iedereen zou ophouden te denken dat hoe zwaarder je kunt spelen, qua riet en mondstuk, hoe beter. Dat is niet zo...In het begin, wanneer je nog maar net aan het spelen bent, is het even zoeken naar een goede combinatie, maar daar blijft het dan wel bij, zo ongeveer voor voor de rest van je leven. Het varieert dan nog wat per mondstuk/riet combi maar eigenlijk blijft de sterkte van je embouchure best constant. Je kunt je niet in een zwaardere combi trainen!!!! Je kunt je wel in een zwaardere combi forceren.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

zomertje

Quote from: "Pieter"http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=4303&p=46091#p46091

lees hier het commentaar van mrPc maar eens.

En wat zou het goed zijn wanneer nu eens iedereen zou ophouden te denken dat hoe zwaarder je kunt spelen, qua riet en mondstuk, hoe beter. Dat is niet zo...In het begin, wanneer je nog maar net aan het spelen bent, is het even zoeken naar een goede combinatie, maar daar blijft het dan wel bij, zo ongeveer voor voor de rest van je leven. Het varieert dan nog wat per mondstuk/riet combi maar eigenlijk blijft de sterkte van je embouchure best constant. Je kunt je niet in een zwaardere combi trainen!!!! Je kunt je wel in een zwaardere combi forceren.

mrPc heeft wel een goed verhaal. Alleen heb ik deze al een week of 7 inmiddels en nooit meer op de oude geblazen. Het gaat op zich helemaal niet slecht, behalve na een half uur intensief spelen op een van de 'zwaardere' rietjes uit de doos en bij de lagere noten.

Zit er toch hard over te denken om een doosje 2,5 te bestellen en het gewoon te proberen :)

dc_sax

t Kan ook een combinatie van riet, temperatuur en vochtigheidsgraad zijn. Ik heb ook zo'n soloist D, en de afgelopen twee weken met de prachtige weer had ik ook wat last van piepen. Regelmatig het rietje even nat likken hielp prima. Ik had wel het idee dat het vooral kwam door te veel of te weinig knijpen, want ook bij mij was het pas na een tijdje spelen. Maar, met 'ander weer' heb ik er eigenlijk geen last van.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

zomertje

Ik waag er een doosje 2,5 aan. Net besteld, eens zien hoe dat gaat spelen :)

Zoot

Quote from: "zomertje"Ik waag er een doosje 2,5 aan. Net besteld, eens zien hoe dat gaat spelen :)

en anders dit:   //http://www.cmsnl.com/products/anti-piep-schim_5511660a00/  kost wél 6 euro  8)  maar dan ben je er ook echt vanaf.............  8)

Maaarten

ik hoop dat die 2,5 voor je werkt.
Anders raad ik je aan eerst op je c* te groeien naar de zwaarste maat riet die er is. (vdoren 3,5, la voz hard)

Ik zit zelf op een E te toeteren die net iets te zwaar is(was een aanbieding).
 (ik speelde goed met een c* en la voz hard)

zomertje

Quote from: "Zoot"
Quote from: "zomertje"Ik waag er een doosje 2,5 aan. Net besteld, eens zien hoe dat gaat spelen :)

en anders dit:   //http://www.cmsnl.com/products/anti-piep-schim_5511660a00/  kost wél 6 euro  8)  maar dan ben je er ook echt vanaf.............  8)
Volgens mij moeten ze jou maar Zool noemen, Halve Zool om exact te zijn  :-D

Amanda

La Voz zijn zeker fijne rietjes.
Probeer ook eens Vandoren V16 of Hemke Premium.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Zoot

Quote from: "zomertje"Volgens mij moeten ze jou maar Zool noemen, Halve Zool om exact te zijn  :-D  of zoiets... :lol: