Main Menu

Belg

Started by KiteForce, 23 June 2009, 19:42:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maaarten

zelden?

nou ik weet niet waar jullie je bladmuziek vandaan halen, maar alles is in cdefgab als je inkopen doet in de VS en in Duitsland ook.
Misschien heeft het ermee te maken dat Nederland zo'n doorvoerland is, maar Nederlanders halen vaak hun bladmuziek uit het buitenland. (onze ladingen realbooks, allemaal uit de VS)
Ook op forum van saxontheweb is men het alfabetisch systeem gewend)
Gebruik google afbeeldingen maar eens voor een muziekstuk. Je komt er gewoon niet om heen.

Het is jullie eigen zaak natuurlijk, maar ik raad ten zeerste aan beiden te leren kennen. Je loopt gewoon veel (gratis bladmuziek)mis.
Het is ook in de uitspraak makkelijk. Je zegt ipv Si Mol gewoon Bes. Allemaal gewoon 1 lettergreep.

Ik ga trouwens even jullie rijtje erin stampen leergierig als ik ben. Als ik het cyrrillisch schrift kan beheersen, kan dit ook :D

Ralph

Idd, maarten is right :P Ik weet niet of jullie zo afgesloten leven, maar volgens mij word bijna nergens in de wereld, en al helemaal niet in het professionele circuit, dat do-re-mi systeem gebruikt. Het rijtje klinkt wat leuker :P maar als je een beetje serieus bezig bent met muziek dan kan je toch niet zonder het normale systeem? Maargoed, we gaan wel een beetje off-topic zo :P was hier niet al een topic over?
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Maaarten

ja, handig is het niet. Steeds meer Engelsen stappen over op het metrieke stelsel, en steeds meer Serven gebruiken het Latijnse schrift. Ook niet voor niks.

Uiteindelijk leven we op 1 wereld toch. Koop maar eens een setje kwaliteitspolsters voor 33euro in Nederland haha. Dat lukt je niet :-D

Pieter

http://nl.wikipedia.org/wiki/Guidonische_lettergrepen

Het heeft niets met notatie te maken, dus elk willekeurig muziekstuk kun je lezen in het solmisatiesysteem. Je noemt de grondtoon alleen niet C, D, E enz. maar altijd Do.

En ook Italie gebruikt dit systeem.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

KoenD

Quote from: "Pieter"http://nl.wikipedia.org/wiki/Guidonische_lettergrepen

Het heeft niets met notatie te maken, dus elk willekeurig muziekstuk kun je lezen in het solmisatiesysteem. Je noemt de grondtoon alleen niet C, D, E enz. maar altijd Do.

En ook Italie gebruikt dit systeem.

Uit deze wikipedia pagina:
In Belgiƫ, Frankrijk en ook nog wel in de Nederlandse provincie Limburg, maar ook in Spanje en Portugal en daardoor in geheel Zuid-Amerika, worden in de muziek de lettergreepnamen veelal gebruikt als absolute notennamen in plaats van de A t/m G-reeks: Do-Re-Mi-Fa-Sol-La-Si-Do.

Zo een eenzaten zijn we nu ook weer niet :)

KiteForce

Ik denk dat het best is als ik ze allebei ken. Mn maten spelen gitaar en da is altijd met ABC.. Online hangt het ervan af als het met notenbalken is lees je het zoals je wil maar iets uit een guitartab halen is dan weer moeilijk met doremi :)

Heb daarnet eens geprobeerd om die viltbumper er verder in te draaien maar hij zit er al op het diepste in.
Kun je die langere zo kopen?

Maaarten

ja hoor. De jouwe is waarschijnlijk gewoon ingeklinkt, of ingekort.
bij elke saxwinkel, of bij musicmedic.com

In jouw geval is het dus het beste om gewoon even een reparateur van een winkel dit te laten doen voor een appel en een ei. En misschien ziet ie nog wel meer verbeterpuntjes.

Die bumpers zijn vaak, ja nou komt ie: 3/8 " :-D

JR

Quote from: "Maaarten"Die bumpers zijn vaak, ja nou komt ie: 3/8 " :-D
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

KiteForce

Update!

Sinds begin september volg ik lessen aan de academie in Sint-Niklaas en heb al veel bijgeleerd!!
De eerste les zei mn leraar dat mn mondstand helemaal verkeerd was dat heeft die 'leraar' uit de vrije ateliers dus heel goed gedaan.. Na een dikke week was ik dan de correcte mondstand een beetje gewoon en wat een verschil het speelt een stuk makkelijker nu!

Heb ook veel nieuwe muziek ontdekt de laatste maanden en veel inspiratie opgedaan. Dit vind ik het beste wat ik ooit een sax al horen spelen heb: //http://www.youtube.com/watch?v=1fcgFWeCb4A
Ik probeer het na te spelen en sommige stukken lukken al aardig, ik speel het wel op een alt het is dus niet in dezelfde toonaard..

Ik begin te beseffen dat het nog heel lang gaat duren voor ik goed kan spelen. Wat fantastisch is want ik ga het denkik nooit beu geraken! I'm hooked!!  :-D