Main Menu

Belg

Started by KiteForce, 23 June 2009, 19:42:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KiteForce

Effe voorstellen:

Ik ben Koen, heb vorig jaar n sax gekocht (steward ellis, cheap) en nu een paar maanden les achter de rug.
Speel tegenwoordig bijna elke dag en voel mijn spel verbeteren wat geweldig is! (hopelijk vinden mijn buren dat ook haha)

Heb 2 vragen:

Als ik de klep induw om van een lage Si naar een Si Mol te gaan, dan schokt dat nogal hard (is ook een grote klep natuurlijk) en verlies ik de spanning aan mn mondstuk zodat de volgende noot er totaal aangaat.
Is dat iets waar ik moet leren mee omgaan of laat ik beter eens naar die klep kijken om ze wat zachter te laten opengaan?

En bij lang spelen voel ik bij lage noten mijn keel trillen is dat normaal? Denk dat het mijn huig is die trilt, precies een metalhead die zit te brullen...

Groeten uit België,

Koen

KoenD

Hallo Koen uit Belgie, hier Koen uit Belgie,

Ik herken je fenomeen als typische beginners-problemen. Het is normaal als je nog maar pas speelt
dat je nogal "stoomboot" speelt op de lage noten.  Dit zal verbeteren. Het instrument doet er ook veel aan.

Wat ik niet goed versta is dat je zegt om de klep te laten nakijken om ze zachter te laten "opengaan" terwijl je om van lage Si naar lage Sib te gaan net een klep moet "sluiten".

Wat ik wel aanraad is een deftig mondstuk. Hoe goedkoop je sax ook is, een correct mondstuk en riet
(geschikt voor jou) doet vaak wonderen.  Je leerkracht zal je adviseren wat je moet nemen.
(of heeft dit reeds gedaan)  Ik heb dus eigenlijk wel interesse met welk mondstuk (merk en type) en welk merk en sterkte van rieten je speelt.

Groet

Sebo

Welkom op dit forum. =D>

En zoals onze oosterburen zeggen: Übung macht meister...... :?

En zoals andere Koen al opmerkte een deftig mondstuk doet een boel goeds.

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Thijs Leuven

Ubung macht den Meister  :wink:  :) , vind ik persoonlijk een mooiere uitdrukking dan onze "oefening baart kunst"

En inderdaad: een goed mondstuk + riet zorgt er voor dat zelfs een goedkope sax een stuk beter gaat klinken!

Welkom hier.  8)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Amanda

Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

KiteForce

Thx voor de reacties!

Quote from: "KoenD"Hallo Koen uit Belgie, hier Koen uit Belgie

Allo :-D  

Quote from: "KoenD"Wat ik niet goed versta is dat je zegt om de klep te laten nakijken om ze zachter te laten "opengaan" terwijl je om van lage Si naar lage Sib te gaan net een klep moet "sluiten".

Ik snap wat je bedoelt, heb het verkeerd uitgelegd. Het is de klep die je induwt om van lage Si naar lage Sib te gaan, die je met de linker pink induwt. Als ik die klep terug loslaat, dan geeft dat nogal een schok door gans de sax en dat voel ik vrij hard aan het mondstuk. Is dat normaal?

Ik weet niet welk merk het mondstuk is, het is zwart plastiek en er staat niks op van merk of type.
In het begin had ik een Vandoren 2 en na een tijd dacht ik als ik een stijver riet heb zou het makkelijker spelen, heb vorige week dan een rietje 2.5 gaan halen en dat speelt pakken beter, heb al een doosje besteld ondertussen.

Mn leraar heeft niet veel gezegd over de mondstukken enzo, maar die lessenreeks zit er nu op en ik ga er niet opnieuw heengaan. Ga in september aan de academie hier in Sint Niklaas les volgen daar leer ik dan ineens ook meer theorie over muziek.

Ralph

Welkom!

Wat je bedoeld met de Si en Sb noten snap ik niet als nederlander ;) Welke klep is dat precies in het nederlands? :P

Als je lekkere rietjes hebt zou ik daar bij blijven. Staat er op het mondstuk ook niet C, C*, D, of ies dergelijks? Heeft te maken met de grootte van het mondstuk. Wss speel je nog gewoon op een klein mondstuk en misschien zou je dan eens een groter mondstuk kunnen proberen. Zou wel eens wat kunnen schelen :) Probeer eens wat verschillende merken/types/groottes uit.
Maarja, ongeacht het mondstuk zal je blaastechniek nog wel verbeteren en zal het wat makkelijker gaan :)
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

KoenD

Quote from: "KiteForce"Thx voor de reacties!

Quote from: "KoenD"Hallo Koen uit Belgie, hier Koen uit Belgie

Allo :-D  

Quote from: "KoenD"Wat ik niet goed versta is dat je zegt om de klep te laten nakijken om ze zachter te laten "opengaan" terwijl je om van lage Si naar lage Sib te gaan net een klep moet "sluiten".

Ik snap wat je bedoelt, heb het verkeerd uitgelegd. Het is de klep die je induwt om van lage Si naar lage Sib te gaan, die je met de linker pink induwt. Als ik die klep terug loslaat, dan geeft dat nogal een schok door gans de sax en dat voel ik vrij hard aan het mondstuk. Is dat normaal?

Ik weet niet welk merk het mondstuk is, het is zwart plastiek en er staat niks op van merk of type.
In het begin had ik een Vandoren 2 en na een tijd dacht ik als ik een stijver riet heb zou het makkelijker spelen, heb vorige week dan een rietje 2.5 gaan halen en dat speelt pakken beter, heb al een doosje besteld ondertussen.

Mn leraar heeft niet veel gezegd over de mondstukken enzo, maar die lessenreeks zit er nu op en ik ga er niet opnieuw heengaan. Ga in september aan de academie hier in Sint Niklaas les volgen daar leer ik dan ineens ook meer theorie over muziek.

Die schok is allesinds niet normaal maar dat heeft ongetwijfeld te maken met de kwaliteit van je sax.
Misschien kunnen ze aan de mechaniek wat bijstellen, ik vermoed dat de Sib klep openschiet ipv opengaat.

Je speelt op een mondstuk die bij de sax geleverd werd vermoed ik.  Zo'n goedkope dingen zijn eigenlijk voor de vuilbak.  Dat je leerkracht daarover niks gezegd heeft is waarschijnlijk omdat het iemand is die zo wat les geeft, maw, hij is dus niet verbonden aan één of andere muziekacademie ?
Ik vind dat altijd zo'n zonde, dat er toch nog zoveel mensen slecht of geen advies/feedback krijgen.
Mijn raad, (maar wacht zeker het advies af van je nieuwe leeraar in de academie van Sint Niklaas):
Koop een Selmer S80 C** indien < 18 jaar of een Selmer S80 D indien > 18 jaar. Vandoren 2,5 lijkt mij OK.
Heb je budget over koop u dan een goede ligature, bv BG Tradition
(zie viewtopic.php?f=7&t=4038)

Je zal ervan verschieten hoeveel dat zal schelen in uw klank.
Succes !

KoenD

Quote from: "RalphH"Welkom!

Wat je bedoeld met de Si en Sb noten snap ik niet als nederlander ;) Welke klep is dat precies in het nederlands? :P

Lage B en Bes

Thijs Leuven

Do Re Mi Fa Sol La Si Do
C   D  E   F   G   A   B  C

:)

Mollen en kruizen werken verder precies hetzelfde als bij ons.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Maaarten

het zingt wel leuk heen, dat Belgische rijtje.

Ik had al een vermoeden dat het om een Bb ging. Ik ken de Sib van de franstalige tenorsax reclames enzo.

Ralph

Ik vind jullie systeem nog steeds een beetje raar :D zal wel net zo makkelijk werken als je er aan gewent bent.... t klinkt in mijn oren alleen wat kinderachtig :P mr zal wel aan mij liggen ;)
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

KiteForce

Ja de klep gaat inderdaad nogal snel open en 'knalt' tegen de rubberen pootjes aan wat de schok veroorzaakt doorheen de sax. Ik zal hem eens meenemen naar de shop, zien wat ie er aan kan doen.

Ik heb vroeger altijd doremifasollasido geleerd... Met de tijd zal ik het andere systeem ook wel gewoon worden :)

Maaarten

De snelheid waarmee een klep open gaat is progressief, doordat de veer op het laatst een reeds bewegende klep openduwt ipv een stil staande.
Eerst normale snelheid, maar kan de klep te ver open, dan is ie op het laatst op zeer hoge snelheid.
Dat veroorzaakt de klap.

Je moet dus een langere viltbumper hebben, of als dat op jouw sax kan: schroef die viltbumper verder dicht in de richting van de klep, en kijk of dat effect heeft.
In de inkepingen kun je een grote platte schroevendraaier zetten.

KoenD

Quote from: "KiteForce"Ik heb vroeger altijd doremifasollasido geleerd... Met de tijd zal ik het andere systeem ook wel gewoon worden :)

Jij hoeft dat andere systeem helemaal niet gewend te worden want alle muziekscholen in Belgie (en ook andere landen) gebruiken het. Je komt het C, D, E enz... systeem maar heel zelden tegen, bv als je Online muziek of akkoorden gaat bekijken uit het buitenland.  En in de praktijk is het net hetzelfde.

Het is natuurlijk handig als je de 2 kent, zoals er wel meer zijn op dit forum.