Nu alleen nog een sax :)

Started by Leon, 30 June 2009, 14:43:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leon

Hoi allemaal,

even voorstellen dan maar: Mijn naam is Léon, ik ben 31 en woon in Apeldoorn.
Ik vind de sax al jaren een prachtig instrument, maar heb me er eigenlijk nooit toe gezet om er 1 aan te schaffen en les te nemen. Ik heb dat al met orgel en gitaar gedaan. Het orgel is weg en de gitaar staat op zolder  :P

Ik las op dit forum over het boekje van Florian en heb me aangemeld om te testen. Dus, na een uur of drie bij Amsterdam Winds in de winkel was ik om! Wat een superinstrument!
Je hebt het gevoel dat je met je hele lichaam muziek maakt en ik denk dat als ik goed zou kunnen spelen, dat ik er ook flink wat emoties in kan leggen.

Resumé Overflakkee: ik ben aan het sparen voor mijn eerste toeter ('t zal een Aurora worden denk ik, om uit te proberen) en het lesgeld (pffff € 450,- voor een schooljaar, elke week 1 uur les met 3 anderen)

Groetjes,
Léon

PS: voorbeelden: David Sanborn, LeRoi Moore, Maceo Parker

JR

Welkom!!

Kijk ook naar tweedehands-saxen, niet veel duurder dan een aurora, waardevaster (en waarschijnlijk ook beter).

Ga je voor een tenor of een alt?
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Leon

Quote from: "JR"Ga je voor een tenor of een alt?

Ik denk dat het een alt wordt. Het klopt toch dat de tenor meer door jazzmuzikanten wordt bespeeldt? Ik ben niet zo jazzy aangelegd. (ergo: wordt zenuwachtig van 'vrije geluiden' hahaha - maar wellicht leer ik dat waarderen als ik wat gevorderder ben)

HenkJ

Welkom!
En..ik weet nog wel wat leuke saxen voor een leuke prijs!
 :)
TopSax "PRESTIGE" 2009 serie II Alt (Te koop voor maar 250,- zgan, smoke grijs-zwart met zilverkleur mechaniek, complete set)

Zoot

hohoho..... :idea: . dat is wél heeel kort door de bocht.....

QuoteDus, na een uur of drie bij Amsterdam Winds in de winkel was ik om!

vertel vertel..... :| .... na de koffie... :? .... welke toeter, welk melodietje.......... dééd het 'm :?:

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Leon

Quote from: "Zoot"vertel vertel..... :| .... na de koffie... :? .... welke toeter, welk melodietje.......... dééd het 'm :?:

Nou uhm...de CD Big Boy van Hans Dulfer deed toch wel iets met me in 1996. Daarna erg onder de indruk van Branford Marsalis bi Buckshot Lefonque (goed, das klarinet, maar toch: woodwind).
Dan volgt een hele tijd radiostilte (werk in buitenland) en toen de kennismaking met Dave Matthews Band (LeRoi Moore). Fantastisch!

Bij Amsterdam Winds heb ik eigenlijk zelf alleen het boekje van Florian getest op een Yamaha studiesax. Ik was verbaasd dat ik er na een uurtje oefenen Kortjakje uit kreeg  :-D ?

zomertje

Welkom :)

Er zijn meer argumenten om voor een tenor of alt te kiezen:
- in de harmonie heeft alt meestal meer melodie en tenor meestal meer tegenmelodie
- hou je van lager of hoger geluid.
- tenor hoor je meestal beter als je in een dweilorkest wil.
- in een dweilorkest geldt hetzelfde verhaaltje qua melodie/tegenmelodie.
- in jazz kun je ze volgens mij allebei wel kwijt.

En inderdaad, kijk eens bij de tweedehands. Vaak net zo goed en meer waar voor je geld. Mits wel goed getest of bij een degelijke winkel om geen kat in de zak te kopen :)

succes met kiezen :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Steph Saxin' Spé

Allereerst: Welkom !

Wij snappen allemaal je fascinatie voor de sax  :D

In je overweging of het nu alt, tenor of misschien wel sopraan of bari wordt ... laat je je daarin alleen maar leiden door je muzieksmaak/muziekrichting die je op wilt? Want ik neem aan dat de Yamaha een alt was? Of heb je ook op een tenor gespeeld?
Ik vraag je dit, omdat ik er in eerste instantie ook van uit ging dat het een alt zou worden. Totdat ... ik op een tenor mocht toeteren. En toen was ik verkocht.
Niet dat ik je nu in een bepaalde hoek wil duwen, maar wat ik bedoel te zeggen is: hou alle opties open. Ga kijken, spelen, laat het op je inwerken. Wie weet kom je nog voor verrassingen te staan ...  :wink:

Succes!

Leon

Ik heb inderdaad op een alt gespeeld. Qua keuze ben ik er nog niet uit. Ik denk dat ik maar naar een saxwinkel ga (Deventer is om de hoek, Gorssel ook) om daar iemand voor te laten spelen zodat ik kan horen wat me mooi lijkt. Mij blik is nog helemaal open  :shock:

Ik denk dat ik niet bij een harmonie terecht ga komen, eerder bij een gave funky bluesy band...

KoenD

Ik zou zeker eens kijken voor een tweedehandse Bundy ofzo.
... en 450 euro voor 1 jaar muziekschool...  Hier in Belgie is dat toch anders hoor, dat kost hier twee keer niks, zwaar gesubsidieerd en van uitmuntende kwaliteit !

Steph Saxin' Spé

Quote from: "Leon"Ik denk dat ik maar naar een saxwinkel ga (Deventer is om de hoek, Gorssel ook) om daar iemand voor te laten spelen zodat ik kan horen wat me mooi lijkt. Mij blik is nog helemaal open  :shock:

Als je naar Deventer gaat, en je vertelt je 'dilemma', krijg je de gelegenheid zelf te spelen. Dat is tenminste mijn ervaring. Dan voel je zelf wat het spelen op een alt versus tenor versus ... met je doet, en dat is toch heel wat anders dan alleen luisteren naar het geluid.

Shofar

Quote from: "KoenD"Ik zou zeker eens kijken voor een tweedehandse Bundy ofzo.
... en 450 euro voor 1 jaar muziekschool...  Hier in Belgie is dat toch anders hoor, dat kost hier twee keer niks, zwaar gesubsidieerd en van uitmuntende kwaliteit !

In Belgie dankzij de opleidingscheques bijna gratis muziekschool :-)
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Zoot

Quote from: "Shofar"
In Belgie dankzij de opleidingscheques bijna gratis muziekschool :-)  :?  :?  en geen sluikreclame voor je handeltje    :?  :?  :?

Shofar

Quote from: "Zoot"
Quote from: "Shofar"
In Belgie dankzij de opleidingscheques bijna gratis muziekschool :-)  :?  :?  en geen sluikreclame voor je handeltje    :?  :?  :?

Dit kan enkel reclame zijn voor België (jaja, ik ben een fiere Belg!)  :)
En het is écht zo hoor: ik betaalde per jaar iets van een max. 100 euro voor de combi
notenleer en praktijk.

En euh...ik heb weinig zin vanaf heden mijn posts te vullen met "subtiele" reclameboodschappen.
Daar ben ik   a) wat lui voor
                   b) vind ik wat zielig
Als het dan al eens echt moet dan doe ik dat liever direct en weinig subtiel (beetje op zijn Hollands  :-D

Wat ik wel zal doen is een draadje openen met wat meer achtergrondinformatie over LC Sax - uiteindelijk ben ik daar al sinds vorig jaar in stilte mee bezig. Slechts enkele mensen wisten er van en op een paar mensen na wist niemand dat ik zaterdag mijn toeters zou meehebben.

Om terug on-topic te gaan: België is gewoon een super land als het gaat over goedkope opleidingingen te volgen van om het even welke discipline. Wil je nu een taal leren, meubelmaker worden of gewoon lekker leren toeteren, de regering zal altijd een groot stuk betalen.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Sebo

Welkom op dit forum, en succes !!!

Grtz. Sebo
 :D
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal