schoonmaken hals

Started by saxtammie, 06 July 2009, 18:52:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

saxtammie

In onze muziekbrief stond een stukje over het schoonmaken van de saxofoon. Daar stond dat je regelmatig de hals moet wassen met water. Doen jullie dat? Moet je dan eerst de octaafklep eraf halen? En mag de kurk nat worden? Ik heb het namelijk nooit gedaan, en de saxofonisten in mijn orkest ook niet, dus ik ben bang dat het fout gaat.

KoenD

Ik maak de hals schoon met een doortrekker van BG zoals op
http://www.netmusicalinstruments.co.uk/ ... _Swab.html
Kan je ook je mondstuk mee doen.

Let wel, ik doe dit elke keer ik erop gespeeld heb. Dus voorkomen is beter dan genezen.
Als je natuurlijk met een hals zit die jaren niet onderhouden is, dan denk ik wel dat er betere manieren
zijn om deze te reinigen.

Succes

saxtammie

Kun je zo'n trekker ook gewoon in Nederland kopen?
Het is niet zo dat ik m'n hals helemaal niet droog, ik maak het lange stuk altijd 'droog' met een mondstukwisser en dan probeer ik het korte gedeelte met een doekje te drogen, maar daar wordt het niet helemaal droog van.

Maaarten

het kurk kan heel goed tegen water. Die wordt ook nat van het spelen.

Schoonmaken kan ook met warm water met een beetje azijn erin. Wel goed uitspoelen daarna.
Ik maak 'm trouwens niet vaak schoon.
De octaafklep kun je gewoon verwijderen als je dit doet, maar dat is ook niet erg nodig. Let wel bij het terugzetten dat het bladveertje weer in zijn baantje komt te liggen, en niet er langs, dat hoort niet, en bovendien kan de lak onnodig krassen.

Thijs Leuven

...moet je je sax schoonmaken...?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

zomertje

Dat vraag ik me ook wel eens af, moet ik hem niet eens in de zoveel tijd een 'grote beurt' geven naast het standaard 'ff de wisser erdoor'. Dat is trouwens ook wat ik met de hals doe, en een oude theedoek werkt ook goed.

Hoe doen jullie dat?
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Maaarten

een niet schoongemaakte sax heeft wel karakter Thijs

JR

Quote from: "Maaarten"een niet schoongemaakte sax heeft wel karakter Thijs

Bedoel je dat er dan veel sax-bacteriën in zitten?

:mrgreen:
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

CBone

Saxueel Overdraagbare Aandoening als gevolg van het uitlenen (wie weet zelfs huren) van een sax.   :-D

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

jupialto

...maar ik zou er geen halszaak van maken  :mrgreen: en zo nu en dan een microvezeldoekje doorheen draaien; is wel een beetj pielen, maar helpt wel.

By the way: hoe klinkt een aangekoekte hals t.o.v. een aalgladde rakker?
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Thijs Leuven

Quote from: "Maaarten"een niet schoongemaakte sax heeft wel karakter Thijs

Dan hebben al mijn saxen ontzettend veel karakter! Ik haal er eens per (twee) maand(en) een wisser doorheen, daar moeten ze het mee doen.  :-D In mijn tenor zit trouwens wel een padsaver, die wordt dus vrij droog gehouden.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Steph Saxin' Spé

Elke keer na het spelen de wisser er doorheen. (soms wel een beetje pielen met de achterkant van een penseel als 'ie weer eens blijft  'steken' ...  :wink: )

De eerste keer dat ik de wisser er doorheen haalde kwam er een behoorlijke hoeveelheid bagger uit, denk dat het de eerste keer was in veeeeeeeeele jaren dat er een wisser in de buurt kwam van de hals  :-D )

harpje

Quote from: "Steph Saxin' Spé"Elke keer na het spelen de wisser er doorheen. (soms wel een beetje pielen met de achterkant van een penseel als 'ie weer eens blijft  'steken' ...  :wink: )

De eerste keer dat ik de wisser er doorheen haalde kwam er een behoorlijke hoeveelheid bagger uit, denk dat het de eerste keer was in veeeeeeeeele jaren dat er een wisser in de buurt kwam van de hals  :-D )

getver de getver wat zijn saxofonisten toch een stel baggeraars :?

Maaarten

Quote from: "harpje"
Quote from: "Steph Saxin' Spé"Elke keer na het spelen de wisser er doorheen. (soms wel een beetje pielen met de achterkant van een penseel als 'ie weer eens blijft  'steken' ...  :wink: )

getver de getver wat zijn saxofonisten toch een stel baggeraars :?

De mijne had ook een lekker spoor van opgedroogd stof van de buis tot in de bocht ( van de body ja)

net een tweedehands rioolbuis! :lol: