Author Topic: mondstuk voor buescher alt uit jaren 30??  (Read 2023 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SaxyDeezj

• Member
  • *
mondstuk voor buescher alt uit jaren 30??
« on: 02 September 2009, 23:51:39 »
mensen,

ik heb een viavia een altsax 'gekregen', waarschijnlijk een buescher stencil uit midden jaren 30. precies weet ik niet wat het is, want ik kan er nergens op internet informatie over vinden. ik weet iig dat hij heel oud is, en vroeger in amerika gebruikt is in de jazz/blues-scene.
 Nu speel ik zelf al een jaar of 5 op een jupiter-sax (ja ik weet het, geen topper maar een eigen sax aanschaffen is me een beetje te duur), met bijbehorend mondstuk. als ik met mijn jupiter-mondstuk op mijn buescher ga spelen, blaast hij heel zwaar en komt er bijna geen geluid uit. is dat normaal? nu heb ik een selmer c* van een vriendin geleend, en gelukkig blaast die al heel wat beter. alleen bij de hoge g wil die nog wel eens omhoog gaan. ik wil mijn buescher graag gaan gebruiken in een bigband, maar denk dat er dan een ander mondstuk op moet. kan iemand mij helpen? wat voor mondstuk zou ik moeten (kunnen) proberen? is het normaal dat mijn jupitermondstuk het niet doet op mijn buescher?

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
Re: mondstuk voor buescher alt uit jaren 30??
« Reply #1 on: 02 September 2009, 23:56:08 »
Weet je zeker dat de sax technisch in orde is. Als de nodige kleppen lekken, dan blaast dat ook niet echt lekker. Ik zou met een gewone C* hooguit stemmings problemen verwachten, maar zou niet echt zwaarder moeten blazen.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline SaxyDeezj

• Member
  • *
« Reply #2 on: 03 September 2009, 16:01:41 »
hij is gereviseerd, dus hij zou in orde moeten zijn. Met de selmerc* blaast hij niet heel erg zwaar, moet er alleen meer lucht voor gebruiken als bij mijn 'gewone' sax.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #3 on: 03 September 2009, 19:26:38 »
Dat je meer lucht moet gebruiken voor een oude Amerikaan kan heel goed! Die toeters blazen doorgaans nu eenmaal wat zwaarder dan dat moderne speelgoed  :wink: Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #4 on: 03 September 2009, 22:26:46 »
Probeer een Meyer. Klinken erg goed.
Een Amerikaan heeft doorgaans iets meer ademsteun nodig maar zou op zich gewoon makkelijk moeten spelen (mits goed gereviseerd natuurlijk).

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #5 on: 04 September 2009, 15:48:18 »
Speel al jaren Jupi, maar eh........, dat mondstuk kan je volgens mij weggooien!
Ben ooit begonnen op Selmer C*, maar zit nu op een Davis vocaltone en die bevalt mij erg goed.

Wil wel nog es gaan "pielen" met het Jupi mondstuk om te zien wat ik er aan kan verbeteren/vernielen, maar da's natuurlijk zoals altijd toekomst(muziek).
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #6 on: 05 September 2009, 15:31:22 »
Quote from: "Tony"
Probeer een Meyer. Klinken erg goed.
Een Amerikaan heeft doorgaans iets meer ademsteun nodig maar zou op zich gewoon makkelijk moeten spelen (mits goed gereviseerd natuurlijk).

Meyer is praktisch hét standaard mondstuk voor de altsaxofonist in de jazz-/popmuziek. Zelf heb ik er ook een, erg fijn mondstuk! Omdat het natuurlijke karakter van mijn Conn (uit de roaring twenties) nogal donker is, speel ik daar sinds een tijdje met een metalen mondstuk op, bevalt ook prima!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...