Author Topic: selmer mondstuk  (Read 4647 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jetty

  • Member
  • *
  • Posts: 110
selmer mondstuk
« on: 14 September 2005, 22:39:58 »
Hoi,

Ik heb een vraag: wat is het verschil (in vorm en klank) tussen een C* en een D mondstuk van Selmer? daar ben ik wel benieuwd naar

Groetjes Jetty
Living my life
--------------------------------------------------------------------
A: Selmer SA II 80 (in bruikleen) T: Conn 16M (jaren \'60)

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 14 September 2005, 23:26:21 »
De tipopening van een D is ietsje groter dan een C*. Verder is er geen verschil dacht ik.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 15 September 2005, 07:50:33 »
Zover ik weet laat een grotere tipopening je rieter meer vrijheid om te trillen. Dat levert meer dynamisch bereik op (Groter volume) en een iets warmer vollere toon.

Maar je dat verschil al hoort als je overstapt van C* naar D betwijfel ik.

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 15 September 2005, 09:30:23 »
Maar... als iemand nou op een C* speelt met een 2.5 riet, stapt over op een D en moet terug naar een 2 riet (grotere tip, zwaarder blazen), dan is die warmere toon ook weg, volgens mij je volume winst (if any) ook omdat je rietje dunner is.

Ik zou zelfs durven te beweren dat bijvoorbeeld een mondstuk met tip 6 en rietdikte 3.5 een warmer en ietsje voller geluid heeft dan een 8* en rietdikte 2

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #4 on: 15 September 2005, 12:16:00 »
Je hebt volkomen gelijk.

Ik ging er vanuit dat verder alles gelijk blijft.
Dus als alleen de tipopening wijzigt.