Vorige week had ik wat problemen met mijn Yana. In de laagte was een drama.
Ik kon het in eerste instantie niet ontdekken, maar toen ik goed keek bleken er bovenin 2 polsters af te zijn.
Balen!
Zeker omdat Maarten (Prins, reparateur) er niet is moet ik een paar weken wachten voor hij gemaakt wordt.
Gelukkig had ik mijn Buffet nog en ben ik daar op gaan spelen.
Ik verbaasde mij weer over de klank van deze sax. Zo ontzettend mooi! Klassiek, maar wel helder. Mooi rond!
De Yana is dan toch net wat minder. Of moet ik er harder voor werken. Maar deze sax speelt wel een stuk makkelijker en zeker in de hoogte loepzuiver. Daar moet ik op de Buffet weer harder voor werken.
De Yana heb ik nu een half jaar en ik ben nog steeds niet aan dingen gewend.
En dan puur qua spelen. Overgangen tussen de octaven gaan niet altijd vlekkeloos, de klank is in de laagte wat dunner dan de Buffet. Wel mooi, maar toch net niet.
De Buffet speelde ik weer op alsof er geen half jaar tussen heeft gezeten. Alsof ik nooit een andere sax heb bespeeld.
En dan die klank.... Echt zo mooi!
Dus nu weet ik het niet meer. De Buffet staat al even te koop, maar raak ik niet kwijt. Er is eigenlijk geen animo voor. Ze zijn nou eenmaal niet zo bekend als Selmer of Yanagisawa. Ik heb toendertijd niet voor niets de Yana aangeschaft. Eigenlijk grotendeels voor de zuiverheid en het speelgemak. Maar ik heb wel wat ingeleverd op klank merk ik.
Wat moet ik nu?
Toch maar wat harder werken op de Buffet maar een wereldklank hebben. Alhoewel hij in het hoge register (D''' of hoger) wat lastig is. Of het speelgemak en zuiverheid met gemak en een wat mindere klank. Klank is overigens ook mooi, maar toch minder dan de Buffet. Alleen het hoge register klinkt een stuk beter bij de Yana.
Volgende week heb ik weer les en dan gaan ze allebei mee. Maarten kan me daar ook wel goed in adviseren.
Maar ik wil ook graag jullie mening weten.