Author Topic: Creston  (Read 5954 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Creston
« Reply #15 on: 16 December 2009, 18:44:13 »
ja, dat moet je wel liggen. Het is alleen al vanuit technisch oogpunt lastig. Je moet over elke noot nadenken, in elk aspect, aanzet, dynamiek, klank, zuiverheid, afwerking. Nou ja, noem maar op, het hele spectrum van muziek maken komt per noot steeds weer langs. Dan is dit ook motorisch nog best lastig. Dat merk je aan het verlies van ademsteun in bv de 2de en 3de 16denoot in een tel. Als je het niet merkt vind iedereen het best nog wel om aan te  horen, maar eht verschil met wanneer je het goed doet is toch nog enorm. Qua interpretatie is dit wel een stuk waar de accenten inderdaad wel belangrijk zijn, maar het is ook wel echt een amerikaans stuk, zo een beetje van "uit de weg, ik kom eraan" Verder zijn er grote delen die heel rubato ingevuld kunnen worden.

Toch denk ik dat lichte muziek in dezelfde mate zijn moeilijkheden kent, zo niet meer! Ze zijn alleen anders.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #16 on: 16 December 2009, 19:52:38 »
Quote from: "Frank82"
@ Thijs: de reacties die je terug vindt op sites als youtube zijn overwegend negatief. Er is altijd wel iets aan te merken en als je alle minpuntjes van je spel wilt weten, is youtube een goeie manier. Binnen de kortste keren is elk minuscuul minpuntje wel door iemand aangekaart  :?.  Daarom plaats ik ook geen filmpjes op youtube, is niet goed voor mijn zelfvertrouwen...

Dat is dus niet wat ik bedoel. Ik doel op het mierenne*kerige gedrag van klassieke mensen... Wat maakt het nou uit of hij één accentje, voor hetzelfde geld een hele rits accenten, anders speelt dan de componist opgeschreven heeft? Er is ook nog zoiets als eigen interpretatie. Iets waar veel klassiek musici nogal wat moeite mee hebben volgens mij, maar het is er ook het genre niet naar. :-)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #17 on: 16 December 2009, 20:05:31 »
luister maar eens de notenkraker van duke ellington Thijs :) fijn voor de kerst!

maar ik snap dat gekissebis tussen jazzers en classici af en toe niet zo. Gelukkig doen de meesten dat ook niet.
altijd weer diezelfde stellingen:
klassiek=
-noten poepen
-geneuzel op een 1/32 nootje

jazz=
-losjes gedoe
-ongedisciplineerd
-Coltrane 'doet maar wat' (daar reageer ik allang niet meer op, pure onwetendheid)

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #18 on: 16 December 2009, 20:12:57 »
die vrouw achter de piano is me wel een potje nerveus zeg! :o

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #19 on: 16 December 2009, 20:27:57 »
Quote from: "Maaarten"
klassiek=

Dat is wel waar... Als je tenminste écht precies het stuk wil spelen zoals het daar staat. Verder heb ik trouwens ontzettend veel respect voor elke goede muzikant, klassiek of jazz.  :wink:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #20 on: 17 December 2009, 08:55:07 »
Quote from: "Maaarten"
maar ik snap dat gekissebis tussen jazzers en classici af en toe niet zo. Gelukkig doen de meesten dat ook niet.
altijd weer diezelfde stellingen:
klassiek=
-noten poepen

jazz=
-losjes gedoe
-ongedisciplineerd
-Coltrane 'doet maar wat' (daar reageer ik allang niet meer op, pure onwetendheid)

Onwetendheid leiden tot dit soort uitspraken. Ook de uitspraak dat je geen eigen interpretatie in klassieke muziek kunt inbrengen is net zo  misplaatst als zeggen dat Coltrane "maar wat doet". Daar blijkt uit dat er nooit echt geluisterd is naar verschillende uitvoeringen van een en hetzelfde stuk. er zijn ook genoeg mensen die alle jazz hetzelfde vinden klinken....
Is een groeiproces, dat komt vanzelf wanneer je groter groeit en open staat voor nieuwe ervaringen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.