Main Menu

Jouw favoriete setup

Started by Tony, 07 November 2009, 23:12:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Julian

Quote from: "SaxoMike"Beste Julian,

Wat bedoel je met 'droge rokerige sound" ?

Ciao,
Saxo-Mike

Ja ik kan het moeilijk omschrijven misschien bestaat er een betere omschrijving, ik doel een beetje op het geluid van Paul Desmond.

gr julian
Alt: Conn 6m, Conn 26m Connqueror, Conn 28m Constellation Tenor: Keilwerth Toneking, Selmer MKVI, Mic and gear: SD systems, Sennheiser XSW linked to Lexicon mx-200 processor.

Maaarten

vandaag nog moddervet gespeeld met de S80 en la voz 8)  wat jazz en sinterklaasliedjes

harpje

ik ben nu terug gegaan van 7* naar otto link 7 met V16 3 riet. Sara wil dat ik ook een 6* uitprobeer. Ik heb gisteren een concertje gehad met de 7 en dat blies eigenlijk best wel heel lekker. Lekkere bite in het geluid en toch wat donker. Maar ja ik zal toch de 6* ook proberen en dan een besluit nemen welke ik neem. Dat is wel het makkelijke bij Harry Bakker. Je kunt alles op zicht krijgen.
Een meyer mondstuk is toch wat cleaner van geluid dan een Otto Link?

jthole

Quote from: "harpje"Een meyer mondstuk is toch wat cleaner van geluid dan een Otto Link?

Ja. Wat neutraler, en voor mijn gevoel wat meer in evenwicht. Een Meyer heeft over het hele bereik een "mellow" sound, terwijl een Link Tone Edge (in mijn ervaring) onderin vetter is, maar bovenin juist dunner. Bovendien vind ik de intonatie van mijn tenor en bariton beter met een Meyer dan met een Link Tone Edge.

Maar niets zo persoonlijk als een mondstuk!
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Maaarten

Ik zou voor de tipopening ook kijken naar aspecten als ruis enzo. Dat is best vervelend vind ik.
Ik vind een 3riet op een 7 een mooie combi, maar ik speel er nog steeds met een 2,5 op. En dat klinkt gelijk al een stuk dunner vind ik.
Is dus meer oefenen voor mij, of ik had eigenlijk een 6* moeten nemen.

Maak het jezelf dus niet te moeilijk, beter een 6*of een 7 met een 3, dan een lange tijd op een 7* met een riet die je te licht volgens je smaak is.

jthole

Quote from: "Maaarten"Maak het jezelf dus niet te moeilijk, beter een 6*of een 7 met een 3, dan een lange tijd op een 7* met een riet die je te licht volgens je smaak is.

Even voor de duidelijkheid; Meyer en OL maten lopen niet gelijk. Een OL 7 heeft een grotere tipopening dan een Meyer 7.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Maaarten

ja goed dat je dat nog even zegt.
 Ik doelde op de Linkjes van harpje, zelfs die lebayles zijn nog iets anders. En die doen echt otto link qua maatvoering na.

Thijs Leuven

Ik ben erg tevreden met mijn Otto Link 6* icm een Vandoren Paris Traditional 3.  :)

Op mijn alt ben ik nu ook redelijk happy met de Otto Link kopie van FB icm een Vandoren V16 (V12...?  :oops: ) 3. Al piept die soms nog wel eens, al ligt dat meer aan mij, speel te weinig alt. Mijn bariton setup is eigenlijk nét iets te zwaar denk ik... Daar zit dacht ik een Otto Link 7 op, een 6 of 6* zou net ff makkelijker zijn. Ook hier weer een Vandoren Paris Traditional 3
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

harpje

ik heb afgelopen donderdag een OL 6 geprobeerd maar dat vind ik toch te klein. Als het goed is komt donderdag a.s. de 6* binnen. Ik ga deze ook proberen en dat een keuze maken tussen de 7 en 6*. Ik gebruik nog steeds 3 want 21/2 is toch wel te scherp.

the martin

Quote from: "harpje"ik heb afgelopen donderdag een OL 6 geprobeerd maar dat vind ik toch te klein. Als het goed is komt donderdag a.s. de 6* binnen. Ik ga deze ook proberen en dat een keuze maken tussen de 7 en 6*. Ik gebruik nog steeds 3 want 21/2 is toch wel te scherp.

Ik zou me over dat "te scherp" geen zorgen maken.
Als je er een paar dagen/weken op hebt gespeeld is je klank weer als vanouds

jeebee50

Als basis heb ik een geweldige altsax Selmer SA 80 II. Zojuist ben ik v.w.b. mondstuk overgestapt van een selmer S80 C* naar een meyer 5M mondstuk. Geweldig! Selmer is toch iets te klassiek naar mijn zin, ik ga helemaal voor deze iets meer saxofonige klank. Ik heb verder nog geprobeerd op een Selmer Soloist (zeer makkelijk te blazen, echter te lichte klank) en Vandoren A15 en A35, deze bevielen mij niet zo (ook niet lekker te bespelen).
Dus mij setup is nu zoals hieronder:
(nu maar hopen dat ik in het harmonieorkest nog getolereerd wordt) :-D
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

SaxoMike

Inmiddels speel ik op een Ol 6* voor tenor met een vandoren java red cut 2 riet. Het is nog te kort dag om te zeggen dat ik er uiterst tevreden mee ben, maar dat laat ik weten.

Ik blijf zelf zo i zo een meyer 8 met een heerlijk slap riet (rico royal) prevereren, maar in mijn huidige band komt dat niet tot zijn recht.

Laters,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

JM

Wow... evenkomen snuiven bij de geroutineerden ....heb blijkbaar nog heel veel te ondervinden en leren ..

I wonder... zou een Selmer superaction II hals op een Yamaha Yas 25 (passen blijkbaar)een even grote -positieve- invloed op de totale sound hebben dat een ander monstuk+ ander rietje?
Alten: Amati Super Classic zilver , Amati AAS61, Beuscher True tone \'38
Tenor:Amati Superclassic Brass, Beuscher True tone \'27

Invisible

Quote from: "JM"Wow... evenkomen snuiven bij de geroutineerden ....heb blijkbaar nog heel veel te ondervinden en leren ..

I wonder... zou een Selmer superaction II hals op een Yamaha Yas 25 (passen blijkbaar)een even grote -positieve- invloed op de totale sound hebben dat een ander monstuk+ ander rietje?
Ik denk het wel, een zwak punt van de yas25 is juist de niet zo denderende hals, dat is ook één van de grootste verschillen tussen de 25 en de 275. Dus als het past (hoe de octaafbeugel op de sax past wil nog al eens verschillen, zo kan de hals van mijn YTS-875 daarom niet op de YTS-25) en het stemt verder ook goed zal het zeker wel het geluid eens positief kunnen beïnvloeden.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Maaarten

Bij de yamaha's steekt soms het octaafpalletje( welke het beugeltje om de hals wegdrukt) niet boven de buis uit, itt bij een Selmer.
Kan dus zijn dat zelfs als het past, je niet je octaaf kunt gebruiken.

op deze twee fotos kun je wel zien wat het probleem is (laatst een yas25 gezien, en toen viel het me op dat het palletje niet boven de body uitsteekt, ik heb dus niet zitten kijken naar die foto's, ik weet het gewoon :)  )

yas25
//http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Sax1.JPG
serie2
//http://www.kesslermusic.com/images/52ju.jpg