Schrale lippen na veel spelen

Started by Amanda, 09 November 2009, 11:38:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Amanda

Ik heb het altijd al gehad. Als ik veel speel (minimaal 2-3 uur per dag, thuis/les/repetitie) dan heb ik de dag erna (of soms dezelfde dag al) echt de vellen er aan hangen.
En het is altijd op dezelfde plek. Mijn onderlip en dan waar net de buitenkant van mijn rietje op ligt.
Heel irritant dus als je wil spelen.

Ik smeer mijn lippen elke avond in met Blistex. Dan herstelt het redelijk. Andere lippenbalsem heb ik al geprobeerd, maar dat werkt niet.
Als ik dit niet doe is het helemaal een drama.
Iemand de gouden tip?
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

the martin

Andere rieten :?:
Ik ken Hemke niet,maar misschien hebben die een wat ruwer oppervlak :?:

Amanda

Ik heb het met alle rieten.
Had hiervoor Vandoren Trad, V16, La Voz.
En op alt ook Vandoren Trad of Jazz.
Maakt niets uit helaas...  :-D
Op het midden van mijn riet heb ik geen last. Maar het is echt bij de randjes. En verder richting mondhoeken ook.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Ralph

Heb ik zelf nooit last van gehad eigenlijk. Heb nu ook aardig veel eelt op mn onderlip zitten, dus kan nu heel wat uren per dag spelen zonder last te krijgen.
Misschien heeft het te maken met het feit dat een sopraan (want dat speel je toch?) mondstuk een stuk smaller is, gezien je aan de zijkanten last hebt. Snijd de zijkant van het riet niet te veel in je lip als je hard knijpt? Is het geen idee om de zijkant van je riet iets te schuren dat het scherpe randje er af is? (of heeft dat weer te veel effect op de klank?) Wie weet heb je ook wel gewoon gevoelige lippen :P Misschien in een vakantie proberen een weekje te rusten en te laten herstellen, en dan daarna langzaam opbouwen? Anders kan je ook altijd nog naar de dokter gaan om te vragen of die iets beters heeft om je lip te beschermen.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik weet verder ook niks meer :P
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Amanda

Vroeger had ik het alleen in de winter. Als het dan weer kouder werd hingen de vellen er aan. Dat had neits met het spelen te maken.
Dat is nu wel minder. En ook niet meer seizoensgebonden.
Ik vermoed zelf dat het met lage weerstand te maken heeft en dat het spelen dan een soort overbelasting is ofzo.
De velletjes zitten alleen altijd op dezelfde plek. Ook kloofjes bijvoorbeeld. Ook op die plek.
Dat is helemaal waardeloos spelen overigens.
Een weekje rust is zo goed als onmogelijk met 3 orkesten, concerten, verslaving, enz.  :-D
Daarbij helpt dat ook niet. Dat doe ik in de vakantie nog wel eens. Maar daarna komt het gewoon weer terug.

Ik heb niet het idee dat de rieten snijden. Want dan zou ik het na een uurtje spelen ook wel gaan voelen denk ik.
Ik speel zowel sopraan als alt. Ongeveer evenveel uur per week.
Kan er eens op letten, misschien dat ik daar wat mee kan...

JR

Met mijn Meyer heb ik geen last van "scherpe zijkanten" van het riet, maar bij m'n Berg Larsen wel.

Met een heel fijn schuurpapiertje (korrel 800) ga ik dan een paar keer over de scherpe zijkant van het riet, scheelt een boel . . . .

O ja, spoel wel erg goed na, die korrel 800 is waterproof . . . geen fijn spul om aan je lippen te voelen
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

zomertje

Elke dag lippenbalsem gebruiken schijnt niet goed te zijn, dan gaat het alleen maar tegenwerken. Hoe het precies zit weet ik niet meer.
Ik smeer altijd een vettere dagcreme erop, werkt voor mij redelijk goed.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Maaarten

ik had het ook na zaterdag. 2 dagen last van. combi van droge lippen door de drukte rond het optreden, en veel en hard toeteren.
Was wel vet optreden. dat dan weer wel. :-)

Ik had dat velletje eraf, en als jij dat ook hebt, dan helpt smeren gewoon niet. Dat velletje is nu eenmaal weg. Vet erop verzacht voornamelijk, net zoals aloe vera op een 1e graads brandwond.

voor wie nieuwsgierig is:
http://picasaweb.google.nl/Marco.Nijlan ... ietSterren

LeoG

Ik gebruik vandoren rieten die ik even laat weken in glas water en daarna met waterproofschuurpapier  korrel 1200 op een vlakke ondergrond de lipzijde glad schuur tot ze echt glad voelen ik doe dat in 2  3 keer tussentijds laat ik ze weer drogen, dus niet ineens daar je alleen maar de vezels die uitsteken moet schuren en niet het hele rietje mijn rietjes voelen nu als plastiek zo glad en me lip houd het ook een stuk langer uit, en toon verschil ik hoor het niet

mattim

Hoi Amanda,

Ik heb eens ergens (lekker vaag) gelezen dat men hiervoor een sigarettenvloeitje over de onderlip legde. Het ziet mijns inziens niet erg flaterend uit maar ja, je zou het thuis kunnen proberen of het voor jou werkt. Bij een optreden zou je zo'n rond doorzichtig pleistertje tegen koortslippen kunnen proberen. Sigarettenvloeitjes zijn erg goedkoop. Die pleistertjes zijn volgens mij wel redelijk duur.

Ik heb het zelf nooit geprobeerd dus ik kan je niet vertellen hoe dat aanvoelt met spelen.
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Mr.C4

Misschien kun je de rietjes gladstrijken met bijv. de bollekant van een lepel. Bij wat ruwere rietjes blijft soms bij mij ook wat vel zitten.
[size=85]LC Sax S601 Sopraan | Otto Link Tone Edge 6* | Rico Royal 3[/size]
[size=85]Yanagisawa 901 Alt | Meyer 6M | Rico Royal 3,5[/size]
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]