Author Topic: Aanschaf sax (klassiek geluid) voor student!  (Read 6509 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

koentje

• Guest
Aanschaf sax (klassiek geluid) voor student!
« on: 11 November 2009, 18:14:45 »
Hallo samen,

allereerst: gezellige bende hiero zeg! Nice forum =)

Het volgende:
Aangezien ik een arme student ben, en het geld me niet op mijn rug groeit, had ik een aantal vragen aan jullie. Ik begin in verliefd te worden op het geluid van de saxofoon, specifieker: het oude, rossige, klassieke en mooi trillende geluid van de saxofoon. In mijn beleving het 'authentieke' geluid.
Hierbij komt dat ik geen verstand heb van saxofoon, nog nooit een noot gespeeld heb zelf en dus geen verstand van het hele instrument heb.
Dus:

- weet iemand een mooie, klassieke, authentieke saxofoon met het o zo mooie rossige, warme en liefdevolle geluid te vinden, die ook te betalen is voor het armere studentje?
- heeft iemand tips voor me voordat ik eventueel zou beginnen met spelen?
- is het nodig om lessen te nemen, of is het openzetten van je hart en oefening op jezelf genoeg (met boekjes natuurlijk)?

Ik hoop dat er iemand zo vriendelijk en behulpzaam is om me te voorzien met goede praktische tips. In ieder geval, alvast bedankt, en tot spreeks ;)

Groetjes, Koen =)

Offline Amanda

• Member
  • *
Re: Aanschaf sax (klassiek geluid) voor student!
« Reply #1 on: 11 November 2009, 18:26:51 »
Ik denk dat hier veel info staat over het wel of geen les nemen: viewtopic.php?f=44&t=4930
Ik ben van mening dat een goede leraar de juiste basis legt voor goed saxofoonspel.

Wat betreft je sax. Wat versta je onder een klassiek geluid?
Is dat daadwerkelijk de saxofoon in de klassieke muziek (en dus een klassiek geluid)?
Of is het het geluid vanuit de oude jazz? Misschien een voorbeeld?

En wat voor sax zoek je? Sop, alt, tenor, bari?
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

koentje

• Guest
« Reply #2 on: 11 November 2009, 18:57:07 »
http://www.youtube.com/watch?v=o2qnZ3cW ... re=related

Deze vind ik wel erg mooi klinken!

Een sop en bari sax is niets voor mij, het lijkt mij ook nieuwewetser. Wat dat betreft zoek ik het denk ik inderdaad in het oudere geluid.
Wat is het grootte verschil tussen de alt en tenor sax? Ze klinken voor de nieuweling best hetzelfde, al hoor ik wel verschil in de tijd wanneer muziek / een filmpje op youtube vandaan stamt. Wat dat betreft trekt mij dus de oudere, rauwere sound meer.

Fijn dat je zo snel reageerd, ben al meteen ergens mee aan de slag kunnen gaan ;)

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #3 on: 11 November 2009, 19:44:57 »
Hier iemand die op tenor is begonnen. Het geluid van een tenor is wat lager dan van een alt. Ik ben gek op dat lage geluid en heb dus bewust gekozen.

Zoek inderdaad een goede docent. Die kan je ook tips geven over de aanschaf of het huren van een instrument. Verder zijn er ook prima winkels waar men je goed kan adviseren wat de kosten zijn en wat je beter wel of niet kan kopen of huren. Ik heb eerst een instrument kunnen lenen van de plaatselijke muziekvereniging. Na een half jaar heb ik een eigen instrument gekocht. Mijn docent gaf mij toen de tip om wat meer uit te geven voor een wat betere toeter. Maar dan moet je je dat wel kunnen veroorloven :) Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad, fijne toeter. Iemand met verstand van zaken die je kan begeleiden is dus wel fijn :)

Maar.... Toch is de sax ook maar een deel van je sound, een goede saxofonist kan ook uit een mindere sax veel meer halen dan een slechte. Staar je dus niet blind op een mooie toeter :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

koentje

• Guest
« Reply #4 on: 11 November 2009, 22:01:32 »
Hoe mooi is het om hier zulke gepssioneerde mensen te spreken zeg, echt, good job!

Voor mij is het ook vooral, de sax kan zo romantisch gespeeld worden, het gevoel erbij. Plus het feit dat alleen een saxofoon gewoon complete muziek is. Is het ook mogelijk om zelf wat te proberen, zonder alles op hoog niveau te spelen? Het gaat meer voor mezelf, ik hoef niet uit te blinken..
Ik vond het filmpje mooi Flo, beide tenoren klonken erg mooi, maar de eerste vond ik mooier!
Wat voor sax speel je bij het eerste intro-filmpje?

Stel: ik vind een oude, low-budget sax. Is dit dan meteen slecht? Of zijn de dure gewoon exclusief en super goed?

Huren lijkt me niets, 175,- voor iets wat dan nog niet van jou is.. lijkt me geen sterk plan aangezien mn budget :p

Thanks 4 nice responds!

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #5 on: 11 November 2009, 23:15:13 »
Als je 175,- al veel vindt... Mag ik dan vragen wat je budget is? Voor een paar honderd zijn op zich wel leuke oude Selmer Bundy's te vinden, prima starterssaxjes.  :) Heb je dan een slechte sax? Hoeft niet. Heb je dan een goede sax? Nee, dat gaat toch wel meer geld kosten...  :wink:

Zoals geldt voor iedere sax: goed je ogen en oren open houden, als je er niks van af weet iemand vragen mee te gaan die er wél verstand van heeft!

Veel succes met zoeken!  8)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 12 November 2009, 07:34:10 »
Quote from: "Florian"
Nee. op zich kan je op de markt (als je heel veel mazzel hebt) voor 100 euri een fabuleuze sax op de kop tikken die later ineens zo 4000 euro waard blijkt te zijn, maar dan moet je echt heeeel veel geluk hebben.

EN kennis van zake

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #7 on: 12 November 2009, 08:40:28 »
Quote from: "koentje"
Hoe mooi is het om hier zulke gepssioneerde mensen te spreken zeg, echt, good job!

Voor mij is het ook vooral, de sax kan zo romantisch gespeeld worden, het gevoel erbij. Plus het feit dat alleen een saxofoon gewoon complete muziek is. Is het ook mogelijk om zelf wat te proberen, zonder alles op hoog niveau te spelen? Het gaat meer voor mezelf, ik hoef niet uit te blinken..
Ik vond het filmpje mooi Flo, beide tenoren klonken erg mooi, maar de eerste vond ik mooier!
Wat voor sax speel je bij het eerste intro-filmpje?

Stel: ik vind een oude, low-budget sax. Is dit dan meteen slecht? Of zijn de dure gewoon exclusief en super goed?

Huren lijkt me niets, 175,- voor iets wat dan nog niet van jou is.. lijkt me geen sterk plan aangezien mn budget :p

Thanks 4 nice responds!

Het zou vreemd zijn als de dure saxen (en dan bedoel je waarschijnlijk de grote merken als Selmer, Yanagisawa of de betere Amerikanen) minder goed zouden zijn dan goedkope saxen. Je betaalt voor de kwaliteit.
Maar soms heb je geluk en zit er bij de goedkopere saxen ineens een goede. Zo heb ik een Bundy I alt gehad. Ding zag er niet uit en was daarom ook laag geprijsd.
Maar hij blies helemaal niet verkeerd. Mooi vol geluid, liep heerlijk soepel, sprak makkelijk aan. En dat voor een paar 100 euro.

In jouw geval zou ik niet voor een low budget nieuwe gaan (vaak Chinese toeters), maar eens kijken naar een Amerikaan.
De Bundy's zijn leuke saxen om mee te beginnen. Geluid is okee, spreken goed aan en zijn prima toeters.
Neem wel iemand mee om 'm te proberen die al langere tijd speelt en er verstand van heeft. Die kan je adviseren in je aankoop en het geluid laten horen zodat jij kan horen of het wat is of niet.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #8 on: 12 November 2009, 12:54:25 »
Meestal als je huurt doe je trouwens aan huurkoop. Dus dan betaal je hem in weze af elke maand zeg maar.
Niet helemaal waar. Je betaald voor de huurperiode slechts een x bedrag aan borg en een x bedrag aan huur. Na je 6 of 12 maanden kun je de sax over kopen als je wilt. De huurprijs en borg gaan er dan vanaf en kun je het restbedrag aftikken. Doe je dat niet dan betaal je alleen voor de huur.

Overigens, Saxcompany heeft wel lease. Daar betaal je 'm in 6 of 12 maanden af (renteloos overigens).

@Koentje. Wat is je budget eigenlijk?
Hou er overigens ook rekening mee dat als je een goedkope sax op MP vind de kans redelijk is dat er een beurt en/of revisie overheen moet om 'm weer een beetje speelbaar te krijgen. Dan heb je ook nog andere kosten die om de hoek komen, denk aan les, een mondstuk die geschikt is voor beginners, rietjes, strap, muziekboeken etc. etc.
Het is een vrij dure hobby.

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #9 on: 12 November 2009, 13:13:03 »
Quote from: "the martin"
Nee. op zich kan je op de markt (als je heel veel mazzel hebt) voor 100 euri een fabuleuze sax op de kop tikken die later ineens zo 4000 euro waard blijkt te zijn, maar dan moet je echt heeeel veel geluk hebben.

EN kennis van zake

Had ik niet toen ik m'n Dolnet belair kocht....

Maar jah.... 50 gulden leek me niet duur. Heb er trouwens ook nog geen spijt van  :-D

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #10 on: 12 November 2009, 15:28:56 »
Quote from: "Sebo"
Had ik niet toen ik m'n Dolnet belair kocht....

Maar jah.... 50 gulden leek me niet duur. Heb er trouwens ook nog geen spijt van  :-D

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #11 on: 12 November 2009, 16:14:36 »
Maar wat heb je er daarna in gestoken  8)[/quote]

:D  In eerste instantie alleen een Vandoren traditional nr.2.

:-D

Al met al geen slechte deal toch ?

En dan klinkt ie bijna net zo mooi als de handcraft van een kennis van me..... ;-)

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

koentje

• Guest
« Reply #12 on: 12 November 2009, 18:54:05 »
Hellow gentlemen,

mijn budget is nog in aanmaak, ik spaar nog. Ik snap dat een nieuwe, professioneel instrument duur is, maar daar reikt mijn ambitie nog helemaal niet. Het leren spelen op een oud, romantisch en authentiek instrument klinkt mij zelfs mooier in de oren. Zo heb ik al verschillende goede gitaren gekocht en een tweedehand electrisch drumstel (een kwalitatief goede) voor weinig geld. Maar inderdaad, dan moet je verstand hebben van zaken.
Iemand die ik kon gaf mij dit advies om eens naar te zoeken, oude amerikanen:

Martin Indiana
Conn 16M (SHooting Star)
Buescher

Die buescher heb ik aangehoord, en dat klonk mij wel erg mooi in mijn oren....
Is dit dan een tenor, of een alt? Of zal ik me daar niet op focussen?
En wat is het belangrijke aan een goed mondstuk, waar liggen de verschillen?

Greeeeeetz dudes, Koen =)

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #13 on: 12 November 2009, 19:47:45 »
Martin Indiana
Beste klank voor het zelfde budget.

De rest is niet slecht
16M is een prima saxje

Alleen "Buescher" zegt me niet zo veel. Als je daar een vroeg model Aristocrat of BigB van kan krijgen hoef je nooit meer iets anders (Ok een TMT dan  :twisted: )

En als je van Getz houdt... Neem een tenor..

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #14 on: 12 November 2009, 20:40:19 »
Quote from: "koentje"
Hellow gentlemen,

mijn budget is nog in aanmaak, ik spaar nog. Ik snap dat een nieuwe, professioneel instrument duur is, maar daar reikt mijn ambitie nog helemaal niet. Het leren spelen op een oud, romantisch en authentiek instrument klinkt mij zelfs mooier in de oren. Zo heb ik al verschillende goede gitaren gekocht en een tweedehand electrisch drumstel (een kwalitatief goede) voor weinig geld. Maar inderdaad, dan moet je verstand hebben van zaken.
Iemand die ik kon gaf mij dit advies om eens naar te zoeken, oude amerikanen:

Martin Indiana
Conn 16M (SHooting Star)
Buescher

Die buescher heb ik aangehoord, en dat klonk mij wel erg mooi in mijn oren....
Is dit dan een tenor, of een alt? Of zal ik me daar niet op focussen?
En wat is het belangrijke aan een goed mondstuk, waar liggen de verschillen?

Greeeeeetz dudes, Koen =)

Voor Getz geluid, neem inderdaad een tenor :)
ennuh... psssst, je vergeet de dames ;)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*