Ook op een tenor werkt een Meyer i.c.m. met Rico erg goed.
Ook fijn is b.v. een Lebayle, Francois Louis, Otto Link.
Als riet kun je proberen:
Rico Royal (niet mijn favoriet)
Alexander Superial
LaVoz
Francois Louis
Fibracel (kunststof riet)
De dikte van het riet hangt een beetje van je tipopening af. Vooral bij Otto Link kan dit nog wel eens afwijken.
Mijn tip:
Neem een lekker spelend riet, loop eens een saxwinkel binnen en probeer wat mondstukken (neem hier gerust je tijd voor en laat je niet opjagen).
Mocht je op Otto Link vallen wissel dan ook de binders eens, onderling kan daar ook behoorlijk wat verschil in zitten. Hou er ook rekening mee dat je aan een mondstuk moet wennen.
Aan de hand van je combi (dus je lekker spelend riet en het mondstuk wat je uit hebt gezocht) kun je je rietkeuze bepalen.
Is b.v. 2.5 te zwaar dan kun je terug naar 2 en als ie te licht is dan ga je naar 3 of kies een mondstuk met een iets grotere tipopening. Wil je een wat warmere klank dan is LaVoz een goede keuze. Wil je een wat heldere klank dan is Alexander en Francois Louis een goede keuze. Fibracel zit daar een beetje tussen in. Overigens is Fibracel best wel erg ok. Het kost wel wat maar gaat ook erg lang mee en speelt gewoon altijd goed en constant.
Voor mezelf speel ik mijn Link met Francois Louis rieten. Wel behoorlijk prijzige rieten maar vrijwel het hele doosje is goed speelbaar. Het geluid is mooi helder en kan eigenlijk alle kanten daarmee op.