Author Topic: Beginner op tenor opzoek naar allround mondstuk/riet combi  (Read 5023 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Mr.C4

• Member
  • *
Beginner op tenor opzoek naar allround mondstuk/riet combi
« on: 19 November 2009, 16:37:11 »
Ik heb pas een nieuwe degelijke beginners tenor besteld om uit te proberen of een tenor mij beter bevalt dan een alt. Daar zit helaas geen goed mondstuk of rietjes bij. Nu ben ik dus opzoek naar een nieuw mondstuk en nieuwe rietjes. Ik zoek een mondstuk die een beetje allround is, dus geschikt voor pop/rock/jazz/ballads/blues etc. in principe alles behalve klassiek  :lol: . Ik weet dat er super veel verschillende soorten mondstukken zijn en veel verschillende soorten rietjes en ik heb helaas niet de tijd om alle combinaties uit te proberen. Want binnen het soort mondstuk en soort rietje moet ik dan weer een juiste tip opening - rietsterkte verhouding vinden.
Bij mijn alt ging het wat makkelijker omdat ik uitging van rico royal 2,5 en met deze rietjes heb ik verschillende soorten mondstukken uitgeprobeerd en daaruit eentje gekozen, achteraf niet ideaal omdat ik toen niet wist dat de rietsoort en sterkte ook heel erg belangrijk zijn.
Bij een alt merk ik wel dat je met een meyer icm rico royals alle kanten mee op kan. Bij een tenor zal dit weer anders zijn.

Ik zie dat veel tenor spelers een otto link hebben dus die ga ik zeker proberen. Met welke soorten rietjes kan ik alle kanten op qua sound? Dus wat meer een neutrale sound.
Welke mondstukken en soort rietjes kunnen jullie mij aanraden?
Ik ben van plan om komend weekend of volgende week naar een sax winkel te gaan.
[size=85]LC Sax S601 Sopraan | Otto Link Tone Edge 6* | Rico Royal 3[/size]
[size=85]Yanagisawa 901 Alt | Meyer 6M | Rico Royal 3,5[/size]
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Re: Beginner op tenor opzoek naar allround mondstuk/riet combi
« Reply #1 on: 19 November 2009, 17:58:16 »
Ook op een tenor werkt een Meyer i.c.m. met Rico erg goed.
Ook fijn is b.v. een Lebayle, Francois Louis, Otto Link.

Als riet kun je proberen:
Rico Royal (niet mijn favoriet)
Alexander Superial
LaVoz
Francois Louis
Fibracel (kunststof riet)

De dikte van het riet hangt een beetje van je tipopening af. Vooral bij Otto Link kan dit nog wel eens afwijken.

Mijn tip:
Neem een lekker spelend riet, loop eens een saxwinkel binnen en probeer wat mondstukken (neem hier gerust je tijd voor en laat je niet opjagen).
Mocht je op Otto Link vallen wissel dan ook de binders eens, onderling kan daar ook behoorlijk wat verschil in zitten. Hou er ook rekening mee dat je aan een mondstuk moet wennen.

Aan de hand van je combi (dus je lekker spelend riet en het mondstuk wat je uit hebt gezocht) kun je je rietkeuze bepalen.
Is b.v. 2.5 te zwaar dan kun je terug naar 2 en als ie te licht is dan ga je naar 3 of kies een mondstuk met een iets grotere tipopening. Wil je een wat warmere klank dan is LaVoz een goede keuze. Wil je een wat heldere klank dan is Alexander en Francois Louis een goede keuze. Fibracel zit daar een beetje tussen in. Overigens is Fibracel best wel erg ok. Het kost wel wat maar gaat ook erg lang mee en speelt gewoon altijd goed en constant.

Voor mezelf speel ik mijn Link met Francois Louis rieten. Wel behoorlijk prijzige rieten maar vrijwel het hele doosje is goed speelbaar. Het geluid is mooi helder en kan eigenlijk alle kanten daarmee op.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 19 November 2009, 19:44:38 »
medium Meyer en hardrubber Ottolink zijn de types die bij mij als eerste boven komen borrelen..

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
« Reply #3 on: 19 November 2009, 20:23:27 »
Soloist (D of E), Hard Rubber V16 (T6), die V16's doen heel veel aan een HR Link denken, maar zijn stukken beter afgewerkt en beduidend minder stoffige exemplaren.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Mr.C4

• Member
  • *
« Reply #4 on: 19 November 2009, 23:35:50 »
Hartstikke bedankt voor de tips, ik heb nu een lijstje van 8 verschillende mondstukken, yanagisawa schijnt ook leuke mondstukken te hebben dus die heb ik ook maar op mn lijstje gezet.
Ik heb trouwens begrepen na het lezen van verschillende topics over mondstuk materialen dat het niet zoveel uitmaakt van wat voor soort materiaal een monstuk gemaakt is en dat de grootte en vorm van de kamer belangrijker is.
Is het dan ook zo dat een metalen link ongeveer hetzelfde klinkt als een hr link?
Hr/eboniet is soms echt veel goedkoper dan de metalen variant.

De hoge kosten van bepaalde rietjes vind ik verder niet zo erg, ik ben best zuinig op m'n rietjes en doe er ook wel lang mee.

Ik kan zaterdag meerijden met iemand die toevallig naar Almere moet, daar zit Charlie's muziek. Hebben ze daar een groot assortiment mondstukken en rietjes?
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #5 on: 20 November 2009, 07:35:31 »
Quote from: "Mr.C4"
Is het dan ook zo dat een metalen link ongeveer hetzelfde klinkt als een hr link?

Nee, maar dat kan net zo goed liggen aan de buitenkant liggen (HR = Groter en hoger waardoor je je mond al wat opener hebt dan bij de metalen OL)
Volgens mij is ook het interieur niet van het zelfde ontwerp

Maar ik vind de hardrubbers eigenlijk wel lekkerder klinken dan de metalen..
(Dan heb ik het over de moderne links natuurlijk)

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #6 on: 21 November 2009, 16:37:10 »
Ik kan zaterdag meerijden met iemand die toevallig naar Almere moet, daar zit Charlie's muziek. Hebben ze daar een groot assortiment mondstukken en rietjes?

En wat heb je gekocht? Een Link?

Offline Mr.C4

• Member
  • *
« Reply #7 on: 22 November 2009, 00:33:01 »
Quote from: "Tony"

Hehe, je hebt het goed geraden. Ik kwam aan zonder enige vooroordelen, open voor alle soorten mondstukken en rietjes en uiteindelijk kwam een link stm 7 eruit en heel toevallig ook met fl rietjes (2,5) hoewel ik een link en rico royals ook niet verkeerd vond. Hij had 2 verschillende versies van 7 waarbij ik één echt fijner vond spelen maar misschien kwam het doordat erop die andere een rubberen patch opzat. Al met al een geslaagde zoektocht. Nu maar veel oefenen ermee  :D .

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #8 on: 22 November 2009, 12:56:00 »
Succes met de link 7 en met die rietjes gaat de combo vast goedkomen!

Laat me aub met de tijd eens weten hoe lang de fl rietjes meegaan?

Ciao,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #9 on: 22 November 2009, 20:05:50 »
Quote from: "Tony"

Hehe, je hebt het goed geraden. Ik kwam aan zonder enige vooroordelen, open voor alle soorten mondstukken en rietjes en uiteindelijk kwam een link stm 7 eruit en heel toevallig ook met fl rietjes (2,5) hoewel ik een link en rico royals ook niet verkeerd vond. Hij had 2 verschillende versies van 7 waarbij ik één echt fijner vond spelen maar misschien kwam het doordat erop die andere een rubberen patch opzat. Al met al een geslaagde zoektocht. Nu maar veel oefenen ermee  :D .
Niet echt geraden. Toevallig had ik Remy aan de telefoon en hij vertelde het. :)
Met rubberen patch speelt wel een stuk fijner vind ik. Ook wat beter voor je tanden.
FL riet is een goede combinatie met Link.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #10 on: 22 November 2009, 23:46:23 »
Ik had altijd zo'n, rubberen plakkertje erop... Sinds een tijd is hij op mijn tenor eraf, moet zeggen dat ik hem niet echt mis!  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Mr.C4

• Member
  • *
« Reply #11 on: 23 November 2009, 10:06:26 »
Op m'n hr selmer mondstuk van m'n alt zit ook een rubberen patch en dat vind ik ook fijner om te spelen.
Maar nu zit er een dunne doorzichtige patch op m'n link dat werkt ook wel goed, voelt beter aan dan zonder patch.

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #12 on: 24 November 2009, 00:42:58 »
Die dunne doorzichtige zijn geloof ik 0.4 mm en die zwarte rubberen 0.8 mm.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #13 on: 24 November 2009, 10:34:36 »
Die zwarte rubberen vond ik na enige tijd in stukjes tussen mijn tanden terug.  :smt118
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #14 on: 04 December 2009, 09:54:55 »
Zelf heb ik een poosje met zo'n plakkertje gespeeld (de doorzichtige versie). Ik vindt het niet fijn spelen. Nu is er al een stuk van mijn voortand af en het mondstuk heeft 2 van die mooie bijtgeultjes, maar dat heb ik er voor over.

Ieder zijn ding natuurlijk.

Ciao,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber