Main Menu

King Zephyr

Started by SaxieRob, 11 December 2009, 22:13:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SaxieRob

Ik heb zojuist een tweede saxje gekocht.  Dit keer een alt maar wel weer een King; dit keer een Zephyr.  Niet de Zephyr Special maar een iets latere (ik weet het, iets minder goed) maar het was echt een koopje en ik kon de verleiding niet weerstaan.  Nu ff wachten want hij moet uit de States komen

groet,
Rob.

Maaarten

ben benieuwd. Helemaal niet gek financieel om een 'iets minder goede' te kopen 8)
Zijn die moertjes op die paaltjes bij C en Eb klep origineel?

SaxieRob

Quote from: "Maaarten"Zijn die moertjes op die paaltjes bij C en Eb klep origineel?

Geen idee, als ie arriveert ga ik er eerst mee naar mijn leraar.  Hij restaureerd ook saxxen dus ik ben benieuwd naar zijn oordeel...

Nog wat foto's:

groet,
Rob.

Maaarten

cool nog echt zo'n selmer soloist rietje van vroeger. ik had er laatst ook nog 1tje van een klarinet.
Edit: vergist omtrent herkomst van de moertjes.

Sjax

Mooie toeter, gefeliciteerd.

Die moertjes zijn typisch voor King, ze zitten ook op mijn Super 20 tenor en bariton.

Maaarten

Ah, weer wat geleerd. Ik vind dat eigenlijk best wel een mooie methode. 8)

Sjax

Volgens mij dienen ze als een soort borgmoertjes, die moeten voorkomen dat de schroefjes ('pivot screws') waar ze opgedraaid zitten  spontaan loskomen na verloop van tijd.

Tony

De latere Zephyrs hoeven helemaal niet minder te zijn hoor.
De eerste serie van de Zephyr is feitelijk een Voll True maar onder een andere naam. De latere Zephyrs zijn de echte voorlopers van de Super20.

Gefeliciteerd met je nieuwe toeter!!!

the martin

Quote from: "Tony"De latere Zephyrs hoeven helemaal niet minder te zijn hoor.
De eerste serie van de Zephyr is feitelijk een Voll True maar onder een andere naam. De latere Zephyrs zijn de echte voorlopers van de Super20.

Gefeliciteerd met je nieuwe toeter!!!

Ja, maar dit is volgens mij een nog latere

Tony

Nog later? Ze zijn op een gegeven moment toch over gegaan in de Super20?
De Zyphyr Special is feitelijk hetzelfde als een Super 20 op een paar kleine verschillen na.

the martin

Ja, maar de Zephyrs van eind jaren 50 en later gaan meer richting intermediate en studie instrumenten meen ik mij te herinneren..

Tony

Volgens saxpics zijn ze pas "intermediate" geworden bij de Serie V (serienummer 423xxx tot 540xxx). Dit is een Serie IV (305xxx tot 423xxx) en zou dus nog in de goede lijn vallen. Bij de Serie III (237xxx tot 305xxx) is die - volgens de schrijver - bijna identiek aan de Super20.

Een quote over de Serie III
"From 275K till about 305K the Zephyrs (IMHO) are the same horn as the S20 except for the keyguards, the neck brace and octave key, and the cosmetics (pearls and key engraving). I have determined that the necks are interchangable and play well back and forth and all the keywork is identical as far as I can tell. I have played a 278K S20 vs. my 281K Zephyr w/silver neck and both I, several spectators and the owner of the S20 could not hear or feel a difference...needless to say, he paid more for his horn; we both acquired these within the past two years."

Dit is een quote over de Serie IV

"These eliminations follow approximately the same pattern as the Super 20 and Silver-Sonic. At least one poster has swapped necks from a "model 3" Zephyr with a "model 4" and found that they are interchangable -- at least, until the double-socket neck was eliminated. This indicates that, at the very least, the neck taper is identical and by extension, generally means that the bore is, too. Some, however, note that there seems to be a change in the low C# mechanism and the actual composition of the keywork -- from nickel to brass. This could have been evolutionary throughout this time."

Sjax

Dit is ook nog wel een leuke discussie over de Zephyr vs. Super20:

http://forum.saxontheweb.net/showthread.php?t=123869

Hier worden wat vraagtekens gezet bij de informatie die op Saxpics staat. Juist de latere Zephyrs zouden meer lijken op Super20s in vergelijking met de vroegere modellen, als het gaat om de  afmetingen van de tube, bell en neck.

Ik heb zelf nooit een Zephyr geprobeerd, ik ben er wel nieuwsgierig naar.

the martin

Deze heeft in ieder geval geen double-socket meer

Tony

In elk geval een leuke toeter :) Heb je 'm met een tuner gespeeld? Stemt ie een beetje?