Author Topic: Kristallen mondstuk  (Read 2832 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline stef

• Member
  • *
Kristallen mondstuk
« on: 19 December 2009, 15:57:27 »
Heeft er iemand enige ervaring met kristallen mondstukken voor klassieke muziek te spelen?

grtz
Selmer Performing Artist

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Kristallen mondstuk
« Reply #1 on: 19 December 2009, 16:22:31 »
de vorm is het belangrijkst. Dus het kan best. Ik vind dat wel mooi eigenlijk om te zien

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #2 on: 19 December 2009, 19:18:05 »
Errug kwetsbaar....Ik weet ook niet of ze bestaan. Ik ken wel ieman die kristal speelt op klarinet, maar ik kan niet zeggen dat dat hoorbaar is in het geheel van het orkest. Eea hangt dus af van het soort gebruik.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #3 on: 20 December 2009, 17:45:08 »
Het is niet de bedoeling om hiermee in een orkest te gaan spelen, maar is vooral bedoeld voor solo te spelen met bv piano of kamermuziekensemble

grtz
Selmer Performing Artist

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 20 December 2009, 18:17:44 »
Ja, volgens mij kun je alleen maar zelf vergelijken. Verrschillende mondstukken in hetzelfde stuk uitproberen.
Ik denk dat ze wat zachter en ronder van klank klinken. Ik zou er wel een willen hebben al is het alleen maar voor de heb...
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #5 on: 20 December 2009, 18:20:46 »
ik heb net hetzelfde gedachte, maar het is anders ook mooi meegenomen als ik er fatsoenlijke klank kan uitkrijgen, ik heb nu een merk pomarico gevonden dat deze produceerd, handgemaakt in Italië, maar ik heb totaal geen ervaring met zulke dingen en de prijs is ronde de 100€ dus vroeg mij af welke kwaliteit ik hieruit kon halen

grtz
Selmer Performing Artist

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 20 December 2009, 18:39:19 »
Ik heb deze ook zojuist op internet gevonden. het blijft een gok, je zou ze moeten kunnen uitproberen.  Er zit een winkel in Luik...geen idee wat voor ligatuur hiervoor geschikt is. Als er net zoveel variatie in deze zit als in de Selmer C* of ** dan moet je wel tussen een flink aantal kunnen vergelijken. Ben benieuwd wat je gaat doen. Ga dit jaar toch ook wel weer een aantal keer op onderzoek uit dus Luik kan er nog wel bij. Ik zal mijn docent eens vragen, Hij heeft wel een kristallen mondstuk voor klarinet, hij vind het prachtig, maar toch speelt hij er nooit op.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #7 on: 26 December 2009, 10:24:53 »
welke winkel zou dat dan zijn in luik?
Ik ben niet echt bekend in de omgeving van wallonië.

grtz

Stef
Selmer Performing Artist

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 26 December 2009, 23:57:56 »

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #9 on: 03 February 2010, 23:40:45 »
Had Dukoff niet zo'n kristallen versie ooit gemaakt waar er niet zo heel veel van zijn dacht ik... Maarja klassiek is het niet echt geschikt ;) .
Wat voor voordelen denk je hiermee te gaan hebben om een kristallen mondstuk vooral te spelen met piano of kamermuziek ensemble?
Zoals Pieter al zei de vorm is het belangrijkste. Dit heeft enorm veel invloed op je sound.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

harpje

• Guest
« Reply #10 on: 03 February 2010, 23:50:12 »
In Rotterdam bij Musicallin verkopen ze pommarico kristallen mondstukken. Ze klinken vrij helder. Ik wil er één voor mijn klarinet uit gaan proberen.Je hebt small, medium en large. Dat is de tipopening. Voor klassiek is het meestal small of medium.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #11 on: 05 March 2010, 15:33:25 »
is sinds vorige week trotse eigenaar van een kristallen mondstuk voor zijn altsax
dit geeft een veel warmere klank dan andere mondstukken. Niet geschikt voor al mijn stukken, maar ben er nu het concerto van glazounov mee aan het instuderen ben veel tevredener met mijn klank nu.
Selmer Performing Artist