Author Topic: Sopraan mondstuk?  (Read 4052 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jannerd

• Member
  • *
Sopraan mondstuk?
« on: 26 September 2005, 19:51:53 »
Ik ben op zoek naar een leuk nieuw sopraan mondstuk.
Wie van jullie heeft er zelf een mondstuk dat je iemand anders zeker kunt aanraden? eboniet of metaal, maakt niet uit..
Ik speel momenteel op een Selmer c* maar ben toch wel wat uitgekeken op die klank eigenlijk.
Zijn er bepaalde mondstukken die het spelen van de hoge noten (niet toptones) vergemakkelijken?
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #1 on: 26 September 2005, 19:58:20 »
Ik raad jou ook aan om gewoon veel mondstukken uit te proberen bij saxofoonwinkels...
Hierdoor krijg je natuurlijk meer ervaring.

Maar er is één ding wat veel mensen verkeerd doen:

Je hebt een bepaald geluid in je hoofd (misschien) wat je wilt bereiken. Iedereen weet wel hoe hij of zij nou echt wilt gaan klinken vooral in de lichte muziek. Zo zou ik wel willen klinken als David Sanborn ;) . Dus dat betekend dat ik een fellere toon wil hebben.
Maar wat in jouw hoofd zit zit niet in een ander hoofd. Alleen jij weet waar je precies heen wilt gaan. Daarmee kan je het beste beginnen zodat de andere mensen ook weten wat hij/zij nou wilt en vervolgens wat mondstukken aanraden... En zo het makkelijker maken om te kiezen.

Er zijn eigenlijk 4 type mondstukken:
Standaard mondstukken: mondstukken vooral goed voor beginners, hierbij is er ook massaproductie aanwezig. Een zeer bekende beginnersmondstuk is de 4C Yamaha mondstuk (ookwel benoemd door Anthony als: "Yamaha 4C mondstuk het meest karakterloze mondstuk wat er is...").
Klassieke mondstukken: juist geschikt voor klassieke muziek.
Jazz mondstukken: juist geschikt voor lichte muziek.
en Universele mondstukken (of hoe ze ook worden genoemd): mondstukken die voor beide catogorieen zijn geschikt. Een bekend monstuk is de Meyer mondstukken. Veel daarvan worden zowel voor lichte muziek als klassieke muziek benuttigd. Hiermee bedoel ik niet dat het slecht is voor de lichte muziek enz.

Tenslotte heeft iedereen een andere embochure en klank (en saxofoons rieten enz.)

Ik geloof dat je met een jazz mondstuk makkelijker toptones kunt blazen. Dat is tenminste wat ik dacht, het kan natuurlijk fout zijn...
Ga gewoon naar een saxofoon zaak zoals: Harry Bakker Saxofoons en probeer wat mondstukken uit. Natuurlijk ben je dan niet verplicht om een mondstuk te kopen maar je doet in ieder geval wel wat ervaring op en ik weet zeker dat ze bij Harry Bakker veel advies kunnen geven ;) . Ik weet dat ik niet volledig je vraag had beantwoord voor een geschikte mondstuk voor jouw maar misschien wordt je hier weizer uit :P

Maar nogmaals: een ander weet niet wat jij in je hoofd hebt (qua klank). Ze kunnen je wel een eind opweg helpen en aanraden, maar tenslotte ben jij diegene die besluit welk geluid het beste bij jouw past ;)

Misschien is het handig om gewoon eens wat anders uit te proberen, zoals rietjes...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
sopraan mondstukken
« Reply #2 on: 29 September 2005, 14:35:03 »
bepaal eerst wat ongeveer de richting is waar je met je geluid naartoe wilt.
warm of fel, pop of jazz, kenny G of Branford Marsalis,enz.
dan kun je een keuze maken in materiaal: staal of zwart (eboniet, kunststof, hout)
bedenk ook goed dat een sopraan vaak al wat lastiger intoneert, met name in de hoogte.
een metalen mondstuk maakt dat vaak nog wat lastiger. het spelen hierop vergt enorm veel beheersing en is voor amateurspelers dan ook vaak niet aan te raden.
houd het eerst eens dicht bij huis, probeer eens een grotere selmer bijv. een 'f'. klinkt al heel anders. succes.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 29 September 2005, 15:32:17 »
Een C* op sopraan is ook eigenlijk een te klein mondstuk. Ik kreeeg van mijn docent het advies om er gelijk een D of E mondstuk bij te nemen. Ik heb er een D bijgenomen en heb nu eigenlijk spijt dat ik niet voor een E gekozen heb.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
sopraan mondstuk
« Reply #4 on: 30 September 2005, 08:57:07 »
ik ben het er niet helemaal mee eens dat een selmer C* te klein is voor een sopraan.
de keuze voor een mondstuk wordt grofweg door twee redenen bepaald;
1. je embouchure, voor sommigen is een selmer C* het ultieme mondstuk (veelal klassiek). je vermogen om te intoneren speelt een rol (wordt moeilijker met een groter mondstuk). je lipspanning is een belangrijke factor. ik ken mensen die fantastisch spelen op een C* (profs)

2. het geluid wat je zoekt. wil je een erg helder en open geluid, dan zul je dit eerder bereiken met een grotere tip en een iets lichter riet. wil je juist mooi klassiek kunnen spelen met een vol en warm geluid dan kies je in eerste instantie het beste voor een kleine tip (C* of C**) met een iets stugger riet.

gelukkig is er tegenwoordig voor ieder wat wils, dus je kunt je mondstuk helemaal op jezelf aanpassen. voor wie dat nog niet genoeg is zijn er ook verschillende mondstukmakers, waar je je eigen customized mondstuk kunt laten maken.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 30 September 2005, 09:07:58 »
Mee eens dat de keuze voor een bepaald mondtsuk erg afhankelijk is van een heleboel factoren. En waar ik de Selmer C* een heel mooi mondstuk vindt voor alt vind ik dat een C* op sopraan al heel snel aan het eind van zijn vermogen komt. Dit is niet alleen mijn ervaring, maar ik heb dit al vaker gehoord. Daarom denk ik dat bij de aanschaf van een sop het juist verstandig is om ook eens te kijken of het bijgeleverde mondstuk, ook al is dat een Selmer C*, wel passend is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.