Ik raad jou ook aan om gewoon veel mondstukken uit te proberen bij saxofoonwinkels...
Hierdoor krijg je natuurlijk meer ervaring.
Maar er is één ding wat veel mensen verkeerd doen:
Je hebt een bepaald geluid in je hoofd (misschien) wat je wilt bereiken. Iedereen weet wel hoe hij of zij nou echt wilt gaan klinken vooral in de lichte muziek. Zo zou ik wel willen klinken als David Sanborn

. Dus dat betekend dat ik een fellere toon wil hebben.
Maar wat in jouw hoofd zit zit niet in een ander hoofd. Alleen jij weet waar je precies heen wilt gaan. Daarmee kan je het beste beginnen zodat de andere mensen ook weten wat hij/zij nou wilt en vervolgens wat mondstukken aanraden... En zo het makkelijker maken om te kiezen.
Er zijn eigenlijk 4 type mondstukken:
Standaard mondstukken: mondstukken vooral goed voor beginners, hierbij is er ook massaproductie aanwezig. Een zeer bekende beginnersmondstuk is de 4C Yamaha mondstuk (ookwel benoemd door Anthony als: "
Yamaha 4C mondstuk het meest karakterloze mondstuk wat er is...").
Klassieke mondstukken: juist geschikt voor klassieke muziek.
Jazz mondstukken: juist geschikt voor lichte muziek.
en Universele mondstukken (of hoe ze ook worden genoemd): mondstukken die voor beide catogorieen zijn geschikt. Een bekend monstuk is de Meyer mondstukken. Veel daarvan worden zowel voor lichte muziek als klassieke muziek benuttigd. Hiermee bedoel ik niet dat het slecht is voor de lichte muziek enz.
Tenslotte heeft iedereen een andere embochure en klank (en saxofoons rieten enz.)
Ik geloof dat je met een jazz mondstuk makkelijker toptones kunt blazen. Dat is tenminste wat ik dacht, het kan natuurlijk fout zijn...
Ga gewoon naar een saxofoon zaak zoals:
Harry Bakker Saxofoons en probeer wat mondstukken uit. Natuurlijk ben je dan niet verplicht om een mondstuk te kopen maar je doet in ieder geval wel wat ervaring op en ik weet zeker dat ze bij Harry Bakker veel advies kunnen geven

. Ik weet dat ik niet volledig je vraag had beantwoord voor een geschikte mondstuk voor jouw maar misschien wordt je hier weizer uit
Maar nogmaals: een ander weet niet wat jij in je hoofd hebt (qua klank). Ze kunnen je wel een eind opweg helpen en aanraden, maar tenslotte ben jij diegene die besluit welk geluid het beste bij jouw past

Misschien is het handig om gewoon eens wat anders uit te proberen, zoals rietjes...