Main Menu

Hafabra-diploma's?

Started by nessie, 27 December 2009, 17:02:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

theo123

Quote from: "Amanda"En geslaagd!
Ruim ook. 54 punten, gemiddeld een 9 en dus met lof  :-D

hallo Amanda,

Wel laat maar alsnog proficiat. Super gedaan.

Ik heb helaas twee weken voor mijn examen het kapsel van mijn speelduim beschadigt met klussen thuis. Moet nu een jaar wachten voordat ik weer mag. Positief is dat ik dan ook nog en jaar extra de tijd heb om de puntjes op de bekende i te zetten. Maar vervelend blijft het wel natuurlijk. Je hebt er een jaar naar toe gewerkt.

Wat ga je nu doen?
saxofoon alt Selmer SA80 II mat
saxofoon sopraan Buffet Crampon SI

Amanda

Bedankt.

Wat balen zeg. Ik was 2 weken voor het examen geopereerd en mocht eigenlijk ook nog niet spelen.
Maar vond het zo zonde om te wachten na al dat werk.

Geen idee wat ik nu ga doen. In ieder geval gewoon doorgaan met lessen.
En misschien naar solistenconcoursen ofzo.
Verder gewoon orkesten, wat ad hoc ensembles of invalwerk.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Ralph

Ook gefeliciteerd amanda  :-D Maar had wel één 10 op het stuk wat ik uit mijn hoofd speelde (rabbits in the pea patch van maceo) en verder allemaal rond de 7 en één of twee 8en geloof ik. Alleen op dat onderdeel met toonladders had ik een 6. dat was (en is nog steeds :-D
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Gerald

Ook gefeliciteert, Amanda.

Op gevaar dat ik het halve forum over me heen krijg :
Nee, Harmonie, Fanfare en ook dweilorkest zijn absoluut niet mijn ding !

Dus Hafabra-diploma,s  : nee, dank u.

jthole

Quote from: "RalphH"Maarja, wat ik nou aan zo'n diploma heb in de jazz wereld? Geen idee eigenlijk :P

Aan dat diploma zelf heb je weinig in de jazz-wereld volgens mij. Maar de vaardigheden die je hebt opgedaan zijn natuurlijk nooit weg.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Invisible

Quote from: "jthole"Maar de vaardigheden die je hebt opgedaan zijn natuurlijk nooit weg.
Opzich heb je hier gelijk mee, vooral wat betreft de A en B diploma's zit er nog weinig onderscheid tussen de klassieke/orkestblazers en de pop/jazz/funkblazers en is de theorie vrij algemeen. Maar vanaf het C diploma wordt het vaak toch wat meer klassiek gericht, dus dat moet je ook maar net willen als pop/jazz/funkblazer.

Overigens is mijn mening dat na het A en B diploma, diploma's niet zo heel veel zeggend zijn over het niveau van de blazer. Natuurlijk geeft het hebben van je D diploma wel aan dat je (ooit) een bepaald niveau hebt bereikt, maar als je bijvoorbeeld tien jaar geleden je D gehaald hebt en daarna alleen maar één keer per week bij de lokale fanfare blaast (omdat je op de muziekschool niet meer verder kan) en verder er naast niet zo heel veel met de muziek doet, sta je er versteld van hoe ver mensen dan weer terug kunnen zakken in niveau. Dan kom je tegen dat mensen die al twee/drie keer zo lang spelen als jezelf niet eens weten welke majeurstoonladder er bij drie mollen horen, terwijl dat diploma A theorie is!

Anderzijds zul je merken dat als je twee of drie keer per week met een groep repeteert (zoals ik zelf bij een harmonieorkest, een saxofoonkwartet en zo nu en dan met een bandje speel) je juist weer met sprongen vooruit kan gaan in niveau.

Niet dat ik tegen diploma's ben, zeker niet, het is voor leerlingen op een muziekschool immers wel een doel om naar toe te werken en in de muziek heb je nu eenmaal doelen nodig om ergens te komen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

jthole

Quote from: "Invisible"Natuurlijk geeft het hebben van je D diploma wel aan dat je (ooit) een bepaald niveau hebt bereikt, maar als je bijvoorbeeld tien jaar geleden je D gehaald hebt en daarna alleen maar één keer per week bij de lokale fanfare blaast (omdat je op de muziekschool niet meer verder kan) en verder er naast niet zo heel veel met de muziek doet, sta je er versteld van hoe ver mensen dan weer terug kunnen zakken in niveau.

Tell me!  :(

Ik heb een jaar of tien niet of nauwelijks gespeeld, en dat heeft me toch echt wel opgebroken. Gelukkig heb ik nu weer regelmatig lessen, en heb ik ook weer een duidelijk doel met mijn muziek voor ogen. Ik kom oorspronkelijk uit de klassieke hoek, maar ik richt me de laatste jaren puur op jazz. En dat is inderdaad behoorlijk anders.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Thijs Leuven

Quote from: "Invisible"Opzich heb je hier gelijk mee, vooral wat betreft de A en B diploma's zit er nog weinig onderscheid tussen de klassieke/orkestblazers en de pop/jazz/funkblazers en is de theorie vrij algemeen. Maar vanaf het C diploma wordt het vaak toch wat meer klassiek gericht, dus dat moet je ook maar net willen als pop/jazz/funkblazer.

Doorgaans niet dus. Ik heb een tijd lang een klassieke opleiding gehad, het voordeel dat ik daar nu van ondervind is dat ik voor een jazzblazer behoorlijk goed direct van blad af kan spelen. Daarnaast lijken mij de voordelen niet tegen de nadelen op te wegen (als jazzblazer he  :wink: ).
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

janine6376

ik Heb geen diploma's en hoef ze voor het dweilorkest ook niet te halen, zoals mijn muziekaal leider het zegt, je maken lol muziek en die noten zijn maar een richtlijn, omdat noten nu eenmaal een must zijn bij een samen spel,

aan de eene kant jammer aan de andere kant scheelt het in mijn geval een hele hoop stress

Em

Hier dus in een grijs verleden (1998 ofzo) nog eens A gehaald, was niet mijn favoriete bezigheid maar ja, toen een must bij de muziekvereniging. Was nog op hoorn. Heb dus nu vanaf maart les op sax bij een medemuzikant en heb er gelijk bij gezegd dat ik niet de intentie heb om nog een examen te gaan doen. Wil gewoon het instrument in de vingers hebben en straks mijn partijtje leuk mee kunnen blazen. Een paar van die huppeltrutjes (majorettes) die les hebben, gaan wel examen doen maar die hadden nog helemaal niks met muziek gedaan. En belangrijk, tja, tis wat je er mee wilt. Ik ben sowieso niet het type om solo te blazen, word ik alleen maar veels te gestressed van. En ach, ik speel in een eerste divisie korps dus nog niet zo heel hoogdravend.

Groetjes, Em.

yanamayo

Heb zo'n 15 jaar geleden m'n A-diploma op klarinet gehaald (bij een andere vereniging). Zou best nog wel op sax nog m'n B-diploma willen halen, gewoon voor mezelf, maar bij ons op de vereniging doen ze niet aan diploma's. Ik speel in een Stageband die naast de Showband is opgericht. En die gasten spelen alles uit hun hoofd! Neem ik trouwens ook m'n petje voor af. Een heleboel kunnen zelfs geen muziek lezen.  Ze hebben weleens een poging gedaan theorielessen te geven, maar het animo was niet erg groot.
Kan dit trouwens alleen via een vereniging of zijn er ook andere wegen?
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Zoot

Quote from: "yanamayo"Kan dit trouwens alleen via een vereniging of zijn er ook andere wegen?

van A naar B   ja toch wel.....    :?:
je kunt het hier via de muziekschool doen

yanamayo

Van A naar B wel ja, haha :lol: .
Ik zal eens informeren bij onze muziekschool!
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Janneman

Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Zoot

Bij "Eendracht" dan maar,.......
QuoteUitzonderlijk talent bij De Eendracht    
Examinator geeft na 30 jaar voor het eerst 10-en

WEZEP - Zaterdag 2 juli beleefde De Eendracht een groot muzikaal hoogtepunt: veertien muzikanten behaalden hun A-, B-, C- of D-diploma. Vijf muzikanten slaagden cum laude. De vijf D-examenkandidaten gaven samen met het A-orkest een examenconcert, waar ze met een solowerk hun examen afsloten.

Alle kandidaten legden overdag het theoretische deel en (voor de D-kandidaten een deel van) het praktische deel van het examen af. De examens werden in Dorpshuis Wezep afgenomen door examinator de heer Loff. De interne muziekopleiding met groepsonderwijs blijkt zijn vruchten af te werpen, getuige de goede cijfers waarmee de kandidaten slaagden.

Voor het A-examen zijn geslaagd: Rob van Zwolle (trompet) en Sigrid van het Ende (alt-saxofoon).
Voor het B-examen zijn geslaagd: Joke Beltman (altsaxofoon), Hanneke Jonker (altsaxofoon), Rebecca Kogels (altsaxofoon) en Wilbert van Renselaar (bugel). Voor het C-examen zijn geslaagd: Wendy Sietsma (altsaxofoon), Roos Mijnheer (altsaxofoon) en Sandra van Steenwijk (waldhoorn, cum laude).

's Avonds vond in het Noorderlicht in Wezep het examenconcert plaats van de vijf D-examenkandidates: Anouk Mijnheer (18 jaar, alt saxofoon), Erica van Hooren (19 jaar, sopraan saxofoon), Mellanie Kroeze (19 jaar, sopraan saxofoon), Rianne van Ittersum (20 jaar, bugel) en Merel van Bekkum (17 jaar, alt saxofoon). Overdag had examinator de heer Loff al laten weten dat hij niet eerder in zijn carrière 10-en had gegeven (en hij is al ruim 30 jaar examinator), maar de dames hadden zo perfect gespeeld, qua toon, qua techniek, qua muzikaliteit, dat er met 10-en werd gestrooid.

Vol vertrouwen konden de vijf muzikantes dus hun D-examen afronden tijdens het concert. Rianne van Ittersum speelde het mooie 'Introduction and Caprice', Anouk Mijnheer speelde het swingende 'Pequena Czarda', Erica van Hooren speelde het prachtige werk 'Treble Concerto', Merel van Bekkum speelde het technisch moeilijke 'Oodles of Noodles' en Mellanie Kroeze het ingewikkelde 'Concertino'. De examinator had daarna niet veel tijd nodig om tot de puntentelling te komen:

Rianne van Ittersum: 56,5 punten (cum laude)
Anouk Mijnheer: 54,5 punten (cum laude)
Erica van Hooren: 51,5 punten
Merel van Bekkum: 56,5 punten (cum laude)
Mellanie Kroeze: 55 punten (cum laude)

Ter toelichting: met 36 punten is iemand geslaagd; het hoogst haalbare aantal punten is 60 (6 maal 10). De examinator sprak over de examenkandidates in superlatieven: hij had niet eerder zoveel talent gezien en gehoord. Hij was onder de indruk van het muzikale spel van de dames en had van begin tot het eind van elk optreden genoten.

Ook voor docent Hendry van Loo was dit een bijzondere dag; een opleidingstraject van zo'n 8 a 9 jaar werd met dit mooie concert afgesloten. Met gepaste trots vertelde hij nog eens het succes van de muzieklessen die bij De Eendracht in groepsverband worden gegeven. Het komt in de muziekwereld zelden voor dat er in groepsverband wordt opgeleid voor een D-diploma. De examenkandidates beaamden dat het les krijgen in groepsverband stimulerend werkt; je leert immers niet alleen van de docent, maar ook van elkaar.

Na de diploma-uitreiking was er nog tijd voor een feestelijk, spetterend programma voor het A-orkest van De Eendracht. Na aanhoudend applaus werd de flitsende toegift Deep Purple Medley ingezet. Hierna toog men na de borrel om over dit succes na te praten. Het was twee jaar geleden voor het eerst in de geschiedenis van De Eendracht dat er met een D-opleiding gestart werd. Dat die D-opleiding op deze manier kan worden afgerond is dus een nieuwe mijlpaal voor De Eendracht.

=D>  =D>  =D>    Gefelici     :lol:    TAART   :lol:      allemaal