renovatie yamaha 32 mislukt??

Started by YVONNE ZWEDEN, 01 January 2010, 16:51:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maaarten

ik heb een ca 1 van korg besteld. dat is de opvolger van de zeer bekende ca30. Op ebay is ie het goedkoopst volgens mijn ervaring.
je kunt hem geloof ik wel op een standaard klemmen ofzo met een speciale klem.
Hoe die bevalt laat ik tzt nog wel weten. Waarschijnlijk geen miskoop, zeker gezien de prijs.

Let er in elk geval op dat je een chromatische koopt. De CA 1(wit) is een chromatische, en de GA 1(zwart) is puur voor gitaar.
http://www.korg.com/Product.aspx?pd=560

nog een gids voor het kopen in het engels.
http://www.thomann.de/nl/onlineexpert_1 ... fc7591d6a3

Pieter

Ik ken een stemapparaat wat je op je sax moet klemmen, het meet dan de trillingen van het instrument zodat je in een luidruchtige omgeving alsnog je eigen instrument kunt stemmen. Dit is bij het spelen in een orkest of ander samenspelverband niet bruikbaar omdat over het algemeen de algehele stemming van het orkest varieert. Na enkele minuten zit je zo 3 a 4  herz hoger en daar moet je dan wel in mee gaan.

Overigens wannneer het halskurk inderdaad te dik is op de Yamaha an Yvonne, en je krijgt je mondstuk niet ver genoeg op de hals, ja, dan is je stemming naar de kl*te. Dat komt wel vaker voor bij vervanging van dat stukje kurk. Gewoon met een schuurpapiertje wat afschuren.

En nog even dit: Ik heb nog nooit een goede Buffet Crampon gehoord en onze muziekschool is er helaas van vergeven. Die dingen stemmen niet! Maar je kunt er aan wennen! Het is ook wel zo dat wanneer je vind dat je met een cd  goed stemt dat sit ook vaak een kwestie van gewenning is en niet van juiste stemming.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Amanda

Kom eens kennis maken met mijn Buffet Pieter  :-D
Dankzij Remy weer prima stemmend.
Maar dat is dan ook geen Evette.

Het kan heel goed aan het kurk liggen. Wat Pieter zegt, even een schuurpapiertje langs halen.

Ik heb het niet kunnen vinden, maar op wat voor mondstuk speelde je voor de OL?
En moet je niet gewoon wennen aan je sax? De Buffet zit waarschijnlijk in je gehoor en in je systeem qua toon.
Je embrouchure kan al automatisch zich aanpassen aan je sax. En dat moet weer wennen aan een nieuwe sax.

Zo heb ik een keer van sax geruild met mijn buurvrouw. Zij heeft een Mark IV en ik een Buffet S1.
Normaal spelen we samen mooi zuiver. Maar toen we geruild hadden niet meer. Omdat we in eerste instantie hetzelfde speelde als op onze eigen sax.
Pas na even spelen klonk het beter omdat we beter luisterden en minder op de automatische piloot speelden.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

YVONNE ZWEDEN

Hallo,

Nou schiet mij maar lek, ik heb net weer op de yamaha gespeeld, met metaal mondstuk, ging redelijk goed.
Daarna met mijn mondstuk van de buffet (selmer s80 c*), met zelfde riet als bij metaal mondstuk, net zo ver op
de hals, geen gehoor, zo vals en ik kom gewoon niet hoog genoeg, lastig om uit te leggen.
Daarna met het originele mondstuk van yamaha, met zelfde riet, net zo ver op de hals, en toen, toen ging
het wel goed. Moet wel zeggen dat het me meer kracht kost om zuiver (nou ja, als je van zuiver kan spreken)
te spelen, moet ook iets harder mn tanden er in zetten. Maar het ging goed, :D .

Maar ik blijf erbij dat mijn buffet niet slecht is. Maar zoals gezegd zijn de pads aan vervanging toe, en dat is
hij niet waard, kost 600 euro.

Maar ik heb nu wat meer vertrouwen in de yamaha, gelukkig.

groeten Yvonne
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

jthole

Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Moet wel zeggen dat het me meer kracht kost om zuiver (nou ja, als je van zuiver kan spreken)
te spelen, moet ook iets harder mn tanden er in zetten. Maar het ging goed, :D .

Tanden erin zetten klinkt niet goed. De toonhoogte verander je het best door de vorm van je mond (tong) te variëren, en niet door te bijten!

Als je op de F# afstemt, hoe is dan de onderlinge stemming?
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

zomertje

Ik ben driekwart jaar geleden van mondstuk veranderd en de nieuwe moest ik toch zeker een 4mm minder ver op de hals zetten om dezelfde zuiverheid te verkrijgen als met het oude mondstuk. Gemeten met een stemapparaatje dus :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

YVONNE ZWEDEN

Hallo,

Ja ik weet dat ik niet te hard moet bijten, misschien bedoel ik ook meer kracht zetten met mijn kaken,
of een combinatie van beide. Alhoewel mijn leraar ook nog wel eens zegt dat ik te hard bijt op mijn
mondstuk. Ik heb gauw vermoeide/pijnlijke gezichtsspieren en daar heb ik nog wel eens last van als
ik te zwaar moet blazen. Daarom speel ik ook uitsluitend op riet nr. 2. Hoger hou ik niet lang vol.
Waarschijnlijk ben ik niet zo goed begonnen met spelen, en heb wat foute dingen aangeleerd die
ik heel moeilijk af kan leren. Het eerste jaar had ik les van een oudere man, die na een jaar met
pensioen ging. Zijn hoofdvak was eigenlijk piano/keyboard, en deed de sax als bijinstrument.
Hij zei ook na dat ene jaar dat hij me niet veel meer kon leren, hij wist niet zoveel van techniek.
Nu heb ik wel les van een :echte: saxleraar, maar ik doe eigenlijk alleen spelen wat ik leuk vind :-D .

groeten Yvonne

SaxoMike

Is het reit welke je gebruikt nieuw/oud/ingespeeld? Tuurlijk zijn het mondstuk en de plaatsing op het kurk ook van invloed, maar ik wil het riet ook niet uitvlakken.

Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

YVONNE ZWEDEN

Hoi,

Ik heb zowel op gebruikte rieten gespeeld, alsook op een nieuwe. Ik spoel mijn rietjes en mondstuk altijd af
en droog ze ook, net als de saxofoon en laat ze daarna ook nog een tijd aan de lucht drogen. Ik doe best wel
lang met mijn rietjes, zijn ook nooit stuk, wel zit er soms na verloop van tijd een golfje in. Dan gebruik ik
ze niet meer. Nieuw rietje speelt vaak wel wat zwaarder vind ik, maar als je veel speelt is dat gauw over.

groeten Yvonne :D

jthole

Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Nu heb ik wel les van een :echte: saxleraar, maar ik doe eigenlijk alleen spelen wat ik leuk vind :-D .

Ik zou allereerst eens teruggaan naar de basis; houding, toonvorming, vingers.

the martin

Zou het er gewoon niet aan kunnen liggen dat je lichaam gewend is de intonatie van de Buffet te corrigeren en dat dat bij de Yamaha niet nodig is..
Yamaha studie instrumenten horen tot de zuiverste instrument die er zijn (verbaasde mij ook toe ik een keer een 275 heb mogen proberen)

YVONNE ZWEDEN

Ja misschien hebben jullie wel gelijk, maar is het niet altijd zo dat je je embouchure moet aanpassen
aan verschillende instrumenten? Dus als er dan goed geluid uitkomt, dat wil je dan toch, en dan is
er toch niks mis met mijn buffet? En inderdaad misschien moet ik wennen aan de yamaha en mijn
embouchure aanpassen om ook goed geluid eruit te krijgen, dat is toch wat je wil. Daar is dan toch
niks mis mee? En helemaal overnieuw beginnen met houding, vingerzetting etc. etc., ik denk dat
ik dat niet opbreng. Ik ben tevreden over hoe ik speel, misschien wel niet op de juiste manier,
maar ja ik ben maar een amateur, ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen. Maar ik ben wel
tevreden met mijn spel.

Maar het is wel leuk om de mening van anderen te horen, daar kun je iets van leren of niet, dat
is maar hoe je het bekijkt.

groeten Yvonne :D

jthole

Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Ik ben tevreden over hoe ik speel, misschien wel niet op de juiste manier,
maar ja ik ben maar een amateur, ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen. Maar ik ben wel
tevreden met mijn spel.
Maar in een eerder bericht gaf je aan dat je de basis wellicht niet goed geleerd had van je eerste docent. Nu je les hebt van een echte saxofoondocent, is dat niet het moment om terug te gaan naar die basis? Anders heb je een dikke kans dat je daar in de toekomst toch tegenaan loopt. Ook als amateur wil je je toch verder blijven ontwikkelen?

Pieter

Yvonne, je hebt gelijk! Wanneer jij tevreden bent, is het goed, maar.........................

Je speelt pas 3  jaar zeg je. DAn zijn er een aantal dingen aan de hand;
-je maakt de eerste jaren een snelle ontwikkeling door, die ontwikkeling lijkt te gaan van 0 naar 100 en zorgt ervoor dat je een heel tevreden gevoel hebt, maar is in feite een ontwikkeling van 0 naar 2. Wanneer je nu tevreden bent, ga je binnenkort stil staan en je komt niet verder, je blijft altijd tegen dezelfde moeilijkheden oplopen.
-Wanneer je nu een goede docent hebt zal hij spelenderwijs er toch voor zorgen dat je je verder ontwikkeld en dat je techniek en gehoor langzaamaaan verbeteren.
-heb je niet zon goede docent, dan krijg je over een poosje last van alle fouten die je in de eerste jaren zijn aangeleerd en ga je ontzettend balen, of je blijft tevreden en gaat af op de kritiek van familie, vrienden, collegablazers....en dat zijn de slechtste critici.
Wat jthole schrijft: aandacht voor de basis is een goede raad. houding, embouchure, tecniek, ademhaling ligt ten grondslag aan saxofoonspelen en vooral het plezier er in houden, op elk niveau.
-Wanneer je 3 jaar saxofoon speelt bent je niet in staat om goed te kunnen intoneren, daar heb je de embouchure nog niet voor. vandaar dat Yamaha saxen hele goede studiesaxen zijn. Dan kun je eerst je embouchure en gehoor ontwikkelen, voordat je moet gaan intoneren.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Tony

Met het mondstuk op de kurk schuiven. Als je kurkvet gebruikt (of lippenbalsem kun je ook gebruiken) moet het een stuk makkelijker gaan. Als je de nek dicht bij de kurk vasthoudt kun je redelijk wat kracht zetten en maak je niks kapot, wel met beleid natuurlijk.
Verder scheelt het per mondstuk, de ene kan er makkelijker op dan de andere. Ook scheelt het per mondstuk hoe ver je 'm er op moet schuiven, dat weet je alleen dmv een stemapparaatje.

Heb je ook al gekeken of je geen deukjes in de nek hebt? Dat kan de stemming ook behoorlijk beïnvloeden. Heb je al iemand anders op die Yamaha laten spelen?