renovatie yamaha 32 mislukt??

Started by YVONNE ZWEDEN, 01 January 2010, 16:51:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

YVONNE ZWEDEN

Hallo,

Ik ben een tijdje niet op het forum geweest, kon op een gegeven momen ook niet meer inloggen, maar nu weer wel.

Overigens voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Ik heb een vraagje, ik heb een aantal maanden geleden een tweedehands altsax gekocht, een yas32. Toch niet echt een slecht instrument op zich dacht ik.
Hij was niet al te duur, en heb hem laten renoveren, omdat hij nogal vals klonk, en er was een aantal jaar niet op gespeeld. Nu na de renovatie klinkt hij nog steeds vals (vind ik tenminste). De b klinkt heel afwijkend en de cis klinkt voor geen meter. Ik speel vrij veel uit boeken met cd, en het klinkt gewoon niet goed, hij komt gewoon niet hoog genoeg lijkt het wel.
Ik heb ook een buffet evette crampon (uit taiwan) maar die speelt stukken beter, het probleem daarmee is dat die ook aan renovatie toe is en dat kost gewoon verschrikkelijk veel, 600 euri, dat is die sax niet waard. Maar ondertussen speelt die buffet wel beter (ondanks slecht onderhoud) dan mijn nieuw gerenoveerde yamaha. Wat een teleurstelling. Weet iemand of die nog beter zou kunnen worden na verloop van tijd, of moet je meteen verschil horen na een renovatie?

groeten yvonne
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

jthole

Het zou kunnen zijn dat het een fout is in het instrument zelf. Het gaat om de B1, neem ik aan? Hoe is de rest van het instrument als je afstemt op de B1? Als je de lage B overblaast, is die dan in stemming met de B1? Hoe groot is de afwijking ongeveer? Is deze met je embouchure te corrigeren? Op welke noot stem je normaal gesproken af?

Ik denk niet dat de revisie er iets mee te maken heeft. Je hebt een kansje dat een reparateur iets kan doen met de hoogte van de kleppen, maar over het algemeen is een te hoge noot makkelijker te corrigeren dan een te lage noot.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Pieter

Natuurlijk kan er iets mis zijn met het instrument, maar ook zonder je verhaal durf ik voor 95 % zeker te stellen dat er aan de Yamaha niet zoveel mankeert. Het zijn de buffetten die die meer geschikt zijn als bloemenvaas door hun slechte stemming. Die zijn nl niet over hun hele omvang stemmend te spelen zonder dat je aan het mondstuk moet schuiven. Yamaha daarentegen stemt eigenlijk vrijwel altijd, vaak beter dan de proff.saxen.
Het is heel normaal dat je midden cis te laag is en lelijk klinkt. Dat is een kwestie van ervaring, om die goed te kunnen spelen. Er bestaan ook verschillende grepen voor die de stemming omhoog brengt, bc oct.klep en 3 indrukken.

Verder moet je je 2 dingen realiseren;
-Elke sax moet voor 70 a 80 procent geintoneerd worden.
-Je gehoor adepteert makkelijker aan hoge tonen, dwz je gaat heeeel snel, veeeel te hoge noten normaal vinden klinken. dus ben je gewend aan het foute geluid vande ene sax, dan zul je daarna een goede sax fout vinden.

Spelen op een stemapparaat helpt om je eigen sax goed te leren kennen en om de spieren van je mond te automatiseren. Dat is niet ideaal, maar is een eerste stap naar het spelen met je oren. Verder moet je je ook realiseren dat het controleren van je stemming met een stemapparaat niet automatisch betekent dat je tijdens het spelen dan ook dezelfde toonhoogtes produceert.
Het goed kunnen uitvoeren van intonatie is vnl een kwestie van embouchure en er zijn noten waar een amateur nooit genoeg embouchure voor zal hebben om goed te kunnen intoneren. Daarom is  het in een orkest vaak heel verstandig om bepaalde maten maar door 1 persoon te laten spelen. BV een hele lange hoge G of Gis van een telletje of 8, met zijn 2en.....

B1 is oha te laag, maar B2 is veel te hoog en kun je ook corrigeren door 4,5 en 6 iets in te drukken.

Afstemmen van een (alt) sax kun je het beste doen op C2 omdat dat de meest stabiele noot is.

Ik weet overigens niet zeker of je bij overblazen van een lage B wel het octaaf daarop krijgt, ik dacht eigenlijk dat je dan een D krijgt.  Bij overblazen van midden D krijg je in ieder geval de (altissimo) B.

Maar, nogmaals, de kwaliteit van een Buffet en Yamaha zijn niet te vergelijken en ik zou blind kiezen voor de Yamaha.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

jthole

Quote from: "Pieter"Ik weet overigens niet zeker of je bij overblazen van een lage B wel het octaaf daarop krijgt, ik dacht eigenlijk dat je dan een D krijgt.  Bij overblazen van midden D krijg je in ieder geval de (altissimo) B.

Op het gevaar dat het off-topic wordt; ik kan op mijn Martin alt een hele reeks van boventonen blazen, inclusief het octaaf. Dus bij midden D bijvoorbeeld D1, D2, A2 enzovoort. Misschien heeft dat te maken met de andere boring van Amerikaanse saxen?

Altissimo doe ik weinig op de alt, maar wel op de bariton. Sommige tonen komen extreem makkelijk, terwijl anderen alleen met moeite te spelen zijn, of ik ze er helemaal niet uit krijg (ligt meer aan mij dan aan het instrument waarschijnlijk).

YVONNE ZWEDEN

Hoi,

Ja ik heb het over de B1. Maar verder is jullie verhaal mij te technisch, ben maar een amateur die pas drie jaar speelt.
En aangezien mijn zweeds niet heel perfekt is, is het communiceren met mijn leraar of andere big band medespelers toch
niet je van het. :?

Maar zoals eerder gezegd speel ik heel veel uit boeken met cd, vaak dan ook nog met de fullplay versie, en met de
buffet (voor mij echt geen bloemenvaas) klinkt die altijd in overeenstemming met de sax op de cd, en het geluid
van de yamaha gaat bij het midden en hoge register door merg en been, een beetje conservenblik-achtig. :shock:
 Lage register klinkt wel goed.
Heb ander mondstuk geprobeerd, mondstuk verder naar voren of naar achteren, met ligatuur strakker of niet strakker,
ander rietje, helpt allemaal een beetje, maar haalt het niet bij de buffet. En mijn leraar heeft ook wel eens op mijn buffet
gespeeld en vond het niet slecht klinken. Ook van medebandleden hoor ik wel eens dat er een goed geluid in mijn buffetje zit.
Jammer dat ik het niet ff kan laten horen. :wink: Helaas moet ik nog een week of twee wachten voor we weer beginnen met
repeteren met de big band, dan kan ik het daar eens laten horen.

groeten Yvonne

Maaarten

ja erg technisch, maar ze proberen het probleem te illustreren/duiden.

Ik zou kort gezegd als ik jou was een stemapparaat kopen. Dat sluit al heel wat uit, en het kost nieteens zo veel.
Goed, het is geen wondermiddel ok.
(ik zit zelf nu te wachten op een korg stemapparaat van ebay)

jupialto

Quote from: "Maaarten"(ik zit zelf nu te wachten op een korg stemapparaat van ebay)

Laat je ff weten welke het is, want ik zoek er ook een maar dan bij voorkeur een die je kunt klemmen op de beker.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Pieter

Quote from: "jthole"
Quote from: "Pieter"Ik weet overigens niet zeker of je bij overblazen van een lage B wel het octaaf daarop krijgt, ik dacht eigenlijk dat je dan een D krijgt.  Bij overblazen van midden D krijg je in ieder geval de (altissimo) B.

Op het gevaar dat het off-topic wordt; ik kan op mijn Martin alt een hele reeks van boventonen blazen, inclusief het octaaf. Dus bij midden D bijvoorbeeld D1, D2, A2 enzovoort. Misschien heeft dat te maken met de andere boring van Amerikaanse saxen?

Altissimo doe ik weinig op de alt, maar wel op de bariton. Sommige tonen komen extreem makkelijk, terwijl anderen alleen met moeite te spelen zijn, of ik ze er helemaal niet uit krijg (ligt meer aan mij dan aan het instrument waarschijnlijk).

De grepen voor altissimo zijn wel merkgebonden. Midden D overblazen wordt B3.

Verder neem ik eigenlijk ook wel aan dat iemand die nog neit zo lang speelt best moeite zal hebben met overblazen en is dat niet echt een geschikt middel om de octaven te controleren.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

jthole

Quote from: "Pieter"
Quote from: "jthole"
Quote from: "Pieter"Verder neem ik eigenlijk ook wel aan dat iemand die nog neit zo lang speelt best moeite zal hebben met overblazen en is dat niet echt een geschikt middel om de octaven te controleren.

Daar heb je gelijk in. Ik vond trouwens dat er goede tips in je bericht stonden, waar ze wel iets aan kan hebben.

Overblazen is naar mijn mening trouwens wel een bruikbare manier om een saxofoon "op zichzelf" te stemmen. Maar heb belangrijkste blijft je instrument goed leren kennen, en oefenen op je gehoor.

Thijs Leuven

Quote from: "jupialto"
Quote from: "Maaarten"(ik zit zelf nu te wachten op een korg stemapparaat van ebay)

Laat je ff weten welke het is, want ik zoek er ook een maar dan bij voorkeur een die je kunt klemmen op de beker.

Waarom die extra moeite doen? Als je stemt voor een optreden, stem je één keer voordat je gaat spelen. Dan leg je hem gewoon op je lessenaar, op een tafel of je houdt hem in je rechterhand. Als je wil oefenen met stemapparaat, om te kijken welke noten afwijken, ga je geen snelle etudes spelen. Zo snel werken die dingen niet. Dan kun je hem ook gewoon prima op tafel legggen...

Als je er toch persé eentje wil die je kan klemmen moet je eens naar dit soort stemapparaten kijken:

http://guitar.about.com/od/guitaraccess ... uchpt1.htm

Dit is slechts een voorbeeld, er zijn meerdere merken met allemaal hun onderlinge verschillen.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

jupialto

Thijs, die ken ik al. Ik heb er laatst 1 gezien met een klein microfoontje erin, specifiek voor blazers en met klem. Kan van een ander merk zijn.

By the way: Ik en "etudes spelen" zal nooit een gelukkig huwelijk opleveren  :-D (nog ff los van mijn muziek-voorkeur).
groet, Menno

YVONNE ZWEDEN

Hallo,

Ik heb gister gespeeld op de yamaha met het mondstuk wat er ook bij zat, otto link 6 (metaal). Nu zit er ook een nieuw kurkje op de hals,
en het mondstuk is er heel moeilijk op te krijgen. Dat is waarschijnlijk wel normaal bij een nieuw halskurk??? Mijn man had het mondstuk
er voor mij opgedraaid, zover krijg ik hem er zelf niet op (waarschijnlijk omdat ik zelf niet zo hard durf te draaien). Ik moet zeggen
hij klonk al wel beter maar toch nog niet optimaal. Weet iemand of alle nekken ook passen op welke saxofoon dan ook, en dan heb ik
het natuurlijk over altnek op altsax :wink: .
Die van de buffet krijg ik niet op de yamaha, die past er niet in.

Ik zal eens kijken waar ik hier een stemapparaat op de kop kan tikken, is altijd wel handig. Moet je daar trouwens een speciaal voor
saxofoon bedoeld stemapparaat voor hebben of kan dat met elk willekeurig stemapparaat?

Verder vraag ik me nog steeds af waarom ik met de buffet wel precies in de toon mee kan spelen met cd, en met de yamaha niet.
Ik dacht ook dat yamaha heel goed was, anders had ik hem niet gekocht. Maar misschien is het wel zo dat je er een tijd op moet
spelen om het instrument eigen te maken. Ik heb op de buffet ook heel veel gespeeld, als ik een schatting maak heb ik er in drie jaar
tijd ongeveer 1500 uur op gespeeld. Ik speel bijna elke dag tussen de 1 a 2 uur.

groeten uit een ijskoud Zweden

nessie

Ik ben totaal niet technisch, maar nu ik iets hoor over een nieuw kurkje op de hals waardoor het moeilijk is om het mondstuk er goed op te duwen, krijg ik toch een idee voor een mogelijke verklaring.

Als ik mijn mondstuk niet ver genoeg op de hals druk, heb ik erg veel moeite om zuiver te spelen. Het is dan niet zo dat alle tonen iets klager klinken dan normaal, nee, sommige  tonen zijn dan regelrecht vals.

Zou dat wellicht een verklaring voor je probleem kunnen zijn?

jupialto

Quote from: "YVONNE ZWEDEN"Ik zal eens kijken waar ik hier een stemapparaat op de kop kan tikken, is altijd wel handig. Moet je daar trouwens een speciaal voor saxofoon bedoeld stemapparaat voor hebben of kan dat met elk willekeurig stemapparaat?

Kijk naar een apparaat met een microfoontje: veelal bedoeld voor blazers. Er zijn verschillende merken (Cherub; Yamaha; Korg). Wel even letten op het bereik van het apparaat i.v.m. de grondtoon van je sax.
groet, Menno

jupialto

Quote from: "nessie"Als ik mijn mondstuk niet ver genoeg op de hals druk, heb ik erg veel moeite om zuiver te spelen. Het is dan niet zo dat alle tonen iets klager klinken dan normaal, nee, sommige  tonen zijn dan regelrecht vals.

Volgens mij klopt je waarneming wel, maar hiermee suggereer je dat het een materieel probleem is en het zou heel goed aan je wijze-van-intoneren/embouchure kunnen liggen.
groet, Menno