Wat maakt het verschil tussen een studie en een niet studiesax en hoe, zie of waar herken ik dit aan?
Bouw kwaliteit, kwaliteit van afwerking ligt hoger bij een pro-instrument.
Verder zal een goed studie instrument (ik noem maar even een YAS-275) perfect intoneren maar daardoor minder stuurbaar zijn in zijn klank.
Meestal klinkt een pro-instrument voller en is de applicatuur beter..
Wat zijn de verschillen tussen een c en d .... mondstuk
Dit geeft aan wat de tipopening is (is een indicatie) van een mondstuk
Afhankelijk van fabrikant, sommige gebruiken cijfer, anderen letters weer anderen vemelden de beoogde opening in 1/1000 inches
(Beoogd omdat de werkelijke tipopeningen af kunnen wijken)
Het klankverschil tussen een eboniet en stalen mondstukken
Hier verschilt men over van mening...
Ik ga er van uit dat MITS de beide mondstukken EXACT het zelfde zijn qua ontwerp en uitvoering dat er dan geen verschil is.
Waarbij er dan ook nog door productie tolleranties geen enkel mondstuk het zelfde zal zijn.
(ALs je bijvoorbeeld 3 dezelfde mondstukken met dezelfde specificaties uitprobeert kunnen ze alle 3 een eigen karakter hebben)
Maar in de praktijk zijn ebonieten mondstukken groter van bouw en hebben ook vaak een afwijkend interieur..
Ja kan dan ook niet zeggen dat bijvoorbeeld een een ebonieten Otto link vergelijkbaar is met een metalen..
Elk mondstuk heeft zijn eigen design..
En ik snap niet helemaal de oorzaak wanneer ik met het riet speel deze af en toe piept en met een kunststof niet (maar daar is wel klankverschil te horen).
Een riet is een natuurproduct die handmatig bewerkt wordt.
Riet hoeft niet overal gelijkmatig te groeien en het handmatige proces is ook gevoelig voor afwijkingen