Author Topic: mondstuk en riet en studiesax keuze  (Read 2263 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline emde

  • Member
  • *
  • Posts: 2
mondstuk en riet en studiesax keuze
« on: 14 January 2010, 10:54:34 »
Hallo,

Ik leer nu enige tijd op een trevor martin studie altsax maar nu ik deze site bezoek komen er enige vragen.

Ik heb een yamaha ebonieten mondstuk c .
Ik speel met van doren v2,5
en heb fibracell kunststof riet medium.

Ik ben laat begonnen met het leren noten lezen (44) en spelen (ben nog niet aan 10.000 uur)

Maar jullie als cracks weten (bijna) alles.

Als je nu zonder veel na te denken antwoorden zou mogen geven op de volgende vragen lees ik deze graag.

Wat maakt het verschil tussen een studie en een niet studiesax en hoe, zie of waar herken ik dit aan?
 
Wat  zijn de verschillen tussen een c en d .... mondstuk

Het klankverschil tussen een eboniet en stalen mondstukken

En ik snap niet helemaal de oorzaak wanneer ik met het riet speel deze af en toe piept en met een kunststof niet (maar daar is wel klankverschil te horen).

Ik speel zowel met een dweilorkest als met een fanfare mee.
Ik was mijn handen in onschuld want zoutzuur dat bijt zo.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: mondstuk en riet en studiesax keuze
« Reply #1 on: 14 January 2010, 12:13:44 »
Wat maakt het verschil tussen een studie en een niet studiesax en hoe, zie of waar herken ik dit aan?
Bouw kwaliteit, kwaliteit van afwerking ligt hoger bij een pro-instrument.
Verder zal een goed studie instrument (ik noem maar even een YAS-275) perfect intoneren maar daardoor minder stuurbaar zijn in zijn klank.
Meestal klinkt een pro-instrument voller en is de applicatuur beter..
 
Wat  zijn de verschillen tussen een c en d .... mondstuk
Dit geeft aan wat de tipopening is (is een indicatie) van een mondstuk
Afhankelijk van fabrikant, sommige gebruiken cijfer, anderen letters weer anderen vemelden de beoogde opening in 1/1000 inches
(Beoogd omdat de werkelijke tipopeningen af kunnen wijken)

Het klankverschil tussen een eboniet en stalen mondstukken
Hier verschilt men over van mening...
Ik ga er van uit dat MITS de beide mondstukken EXACT het zelfde zijn qua ontwerp en uitvoering dat er dan geen verschil is.
Waarbij er dan ook nog door productie tolleranties geen enkel mondstuk het zelfde zal zijn.
(ALs je bijvoorbeeld 3 dezelfde mondstukken met dezelfde specificaties uitprobeert kunnen ze alle 3 een eigen karakter hebben)

Maar in de praktijk zijn ebonieten mondstukken groter van bouw en hebben ook vaak een afwijkend interieur..
Ja kan dan ook niet zeggen dat bijvoorbeeld een een ebonieten Otto link vergelijkbaar is met een metalen..
Elk mondstuk heeft zijn eigen design..

En ik snap niet helemaal de oorzaak wanneer ik met het riet speel deze af en toe piept en met een kunststof niet (maar daar is wel klankverschil te horen).
Een riet is een natuurproduct die handmatig bewerkt wordt.
Riet hoeft niet overal gelijkmatig te groeien en het handmatige proces is ook gevoelig voor afwijkingen

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: mondstuk en riet en studiesax keuze
« Reply #2 on: 14 January 2010, 12:46:00 »
Ik weet niet zo zeker of een metalen en een ebonieten mondstuk exact hetzelfde klinken, mits ze hetzelfde van bouw zijn... Voor de rest ben ik het met je eens.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: mondstuk en riet en studiesax keuze
« Reply #3 on: 14 January 2010, 13:01:21 »
ZOals ik al zei: daar verschillen de meningen over

De ene groep zegt dat een metalen mondstuk helderder zal klinken, de andere houdt zich aan mijn standpunt.

Probleem ligt hem in het feit dat dit niet wetenschappelijk te onderbouwen is.

Het enige mondstuk waarbij sprake is van een gelijk ontwerp tussen de kunststof en metalen versie is zover ik weet de Runyon Quantum mondstukken.
En daarvan heb ik uit betrouwbare bron (een mondstuk refacer uit amerika) vernomen  dat de metalen versie net iets WARMER klinkt...

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: mondstuk en riet en studiesax keuze
« Reply #4 on: 14 January 2010, 19:36:43 »
Dat heb je inderdaad gezegd, en ik geef aan dat ik een van die mensen ben.  :)

Geklets dat materiaalverschil bij rietbinders uitmaakt vind ik onzin, maar je mondstuk is redelijk geluidsbepalend. Het is het eerste punt nĂ¡ je rietje waar de trilling verder uitversterkt wordt... Denk dus wel degelijk dat het materiaal van je mondstuk invloed heeft op dit prille begin van geluid.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Sjax

  • Member
  • *
  • Posts: 53
Re: mondstuk en riet en studiesax keuze
« Reply #5 on: 14 January 2010, 23:55:05 »
Quote from: "the martin"
Probleem ligt hem in het feit dat dit niet wetenschappelijk te onderbouwen is.

Nou, dat is niet helemaal waar, er is wel degelijk onderzoek naar gedaan. Hier een interessant artikel over een onderzoek waarbij 2 Dukoff mondstukken zijn vergeleken die dezelfde afmetingen hebben (binnen en buitenkant), maar van verschillende materialen zijn gemaakt:

http://hal9000.ps.uci.edu/Does%20Saxoph ... er.doc.pdf

De conclusie van dit onderzoek is dat materiaal niet uitmaakt. Het gaat om de afmethingen, die bepalen het geluid.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: mondstuk en riet en studiesax keuze
« Reply #6 on: 15 January 2010, 07:34:02 »
Pracht stuk...
Maar ook dit stuk bevat de nodige "de mondstukken zijn vergelijkbaar bij benadering" opmerkingen...

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
Re: mondstuk en riet en studiesax keuze
« Reply #7 on: 15 January 2010, 11:14:40 »
Dit is ook wel een interessant stuk:
http://saxofoons.interactnetwork.nl/Mid ... riaal.html

(zowiezo is die hele site wel interessant http://saxofoons.interactnetwork.nl)

Ik geloof dat het materiaalkeuze vooral voor de speler te horen/merken is. De gemiddelde luisteraar zal het verschil niet horen.