Author Topic: Lezen  (Read 3434 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline PaulV

• Member
  • *
Lezen
« on: 14 January 2010, 20:53:26 »
Hallo allemaal,

Het spelen van stukjes gaat keer op keer beter, maar bijna nooit speel ik een stukje zonder foute noten.
Het blijkt dat ik de noten niet zo snel/goed/? kan lezen. Als er bijv. drie G's achterelkaar komen en daarna een andere noot, dan speel ik die meestal fout. Of als ik een midden C (of B) moet spelen, dan speel ik een G.

Mijn vingers willen/kunnen het wel.

Na lang gekloot ermee en er juist extra opgelet komen de fouten nog tevoorschijn. Soms doordat ik een foute noot speel kom ik met onverwachte improvisatie(dus..geluk!) toch uit.

Heeft iemand ook problemen met notenlezen?

Alvast bedankt,

paulv
Speel jij Klarinet of vind je het een mooi instrument? Neem dan een bezoekje aan http://www.klarinet-forum.nl en laat zeker je sax niet in de steek \";)\"

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
Re: Lezen
« Reply #1 on: 14 January 2010, 20:57:29 »
Hoelang speel je al?

Ik heb er ook last van soms, bij mij helpt het om vaak te spelen en de stukken te oefenen of soms alleen te zingen ipv gelijk te spelen. Ook ritmisch kan het wel eens tricky zijn (tenminste, t spul wat ik de laatste tijd onder handen krijg) Het gaat wel steeds beter en ik leer dingen sneller spelen. Waar ik vorig jaar nog op moest oefenen, blaas ik nu bijna zo weg zonder het gezien te hebben. Veel doen helpt dus wel.

Inmiddels speel ik 2,5 jaar, waarvan t laatste jaar redelijk fanatiek :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #2 on: 14 January 2010, 22:09:10 »
Ik doe de moeilijke stukjes (eerst langzaam) soms wel 20 keer achter elkaar, als het dan redelijk gaat dan
steeds wat sneller. Wat me wel opvalt is dat als ik een stukje eindelijk goed speel, dan gaat het de volgende
keer toch weer wat minder. Maar ik heb begrepen dat dat er ook bijhoort. Bovendien maakt het ook nog wel
uit hoe oud je bent. Als je wat ouder bent gaat het toch allemaal wat langzamer( ik ben zelf 47).
 Het enige wat je kan doen is gewoon heel veel oefenen. Op een gegeven moment speel je ze toch foutloos, zelfs mij lukt dat. :wink:

groetjes Yvonne
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 15 January 2010, 07:40:22 »
@paulv:
Waarschijnlijk speel je veel op je klarinet en weinig op je sax

Je moet niet vergeten dat het bij sax spelen ook om automatisme gaat.
Het lezen van de noot, vertalen naar je vingerzetting, de juiste vingers bewegen en goed aanblazen..
Het vergt oefening en veel herhalen om dat voor elkaar te krijgen..

Offline PaulV

• Member
  • *
« Reply #4 on: 16 January 2010, 15:24:36 »
Ik speel al ruim 4 jaar en 18 jaar oud, aan de leeftijd zal het vast en zeker niet liggen ;)

Heeft iemand hier ook wel eens dat je je erop blind staart? Dat je er wel naar kijkt maar gewoon niet kan zien/denken wat er staat? (Beetje vaag  :roll: )

Bedankt voor de reacties :)
Speel jij Klarinet of vind je het een mooi instrument? Neem dan een bezoekje aan http://www.klarinet-forum.nl en laat zeker je sax niet in de steek \";)\"

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #5 on: 16 January 2010, 16:27:00 »
Concentratieprobleem? Ik heb dat als ik moe ben ook wel. Maar dan weet ik waar het aan ligt :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #6 on: 16 January 2010, 18:23:03 »
Beste PaulV,

Ik snap wat je bedoeld. Had het vanmorgen nog met een stukje van Miles Davis. In het "3de" gedeelte van het thema zit net ff een sneaky sprongetje d(4) cis(4) a(4) f(4) d(4)  en dan c (4) a(4) ais(4) d(4) . "Hoe moeilijk kan het zijn?" zul je zeggen. Als ik dit langzaam speel lukt het prima, maar op het orginele tempo van het nummer grijp ik mis.

Mijn oplossing; beter aanvoelen van wat er gaat komen en meer uit het hoofd leren spelen.

Ciao,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #7 on: 16 January 2010, 19:22:45 »
lijkt me zo gauw een kwestie van ervaring, veel oefenen, routine. Maar een concentratieprobleem kan natuurlijk ook.

Ik verbaas me vaak genoeg over leesfouten. (en het LIJKT dat anderen dat minder of niet hebben) Maar door van vereniging te veranderen heb ik dat nu na een half jaar al veel minder.

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #8 on: 16 January 2010, 20:25:28 »
Mijn concentratie is ook niet altijd even goed, ik wilde net reageren op dit bericht en
toen moest ik eerst inloggen en wist ik niet meer wat ik wilde schrijven :-D .
Waar ik nog steeds heel veel moeite mee heb is de lage tonen, hoe vaak ik
die ook probeer in mijn hoofd te krijgen, ik vergeet steeds weer hoe ze heten.
Dus als er wordt gezegd speel eens een lage c of b dan weet ik het nog steeds
niet. Maar als ik de noten op het papier zie gaat het automatisch goed.
Wij moeten nu een nummer instuderen wat niet zo makkelijk is, heel snel
gaat en dan vooral in het begin mis ik ook nogal wat noten. De moeilijke
riedeltjes doe ik dan thuis heel veel achter elkaar oefenen.

Offline PaulV

• Member
  • *
« Reply #9 on: 20 January 2010, 20:33:01 »
Het zal vast en zeker aan me concentratie liggen. Nu net heb ik autoles gehad wat soms irritante situaties oplevert :p en daarna maakte ik zoveel foutjes die ik voorheen niet speelde... Toch maar even wat rust ertussendoor pakken :)

Bedankt voor alle reacties!

Offline PaulV

• Member
  • *
« Reply #10 on: 26 January 2010, 22:01:12 »
Nu net heb ik weer harmonie gehad en zowat alles ging fout. Dubbele noten (dus twee stemmen op een regel tegenlijk) zijn er lastig te spelen, het lukt alleen als ze wat meer uit elkaar liggen.
Ik erger me er steeds meer aan omdat ik veels te veel fouten maak. Zoals ik al eerder zij, ik maak zelfs fouten op kwart noten. Wanneer er bijv. 3 G's komen en daarna een A, dan speel ik 2 G's en een A. Het zijn domme fouten wat je mateloos irriteert.

Het lijkt dus dat ik het wel zie, maar niet lees  :?

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 26 January 2010, 22:59:01 »
Hallo Paul,

Ik herken 't, heb er zelf ook last van.
Het helpt mij om van tevoren even door te kijken en, vooral, om vooruit te lezen.

Ik merk dat ik ook vaak de draad kwijt raak bij herhalingen. Dan kopieer ik de extra regels en plak ze ertussen.

Ook wisselingen van regels maken dat ik gehaast lees.
Omdat ik finale heb zorg ik ervoor dat "lastige" maten (kan van alles zijn, erg veel nootjes, rare intervallen of lastige grepen)
midden in een regel vallen zodat ik meer rust heb in het lezen.

Ik denk dat het bij mij een soort coördinatie-probleem is, waar ik meer last van heb als het belangrijk is.
Daarom zorg ik er dan meestal voor dat ik het uit mijn hoofd kan spelen.

Rust en voorbereiding en training zijn de sleutels.
Af en toe pak ik een partituur en lees die door, gewoon als oefening.

Dat helpt meestal wel.

Succes, soepelheid en sterkte,
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #12 on: 28 January 2010, 15:47:51 »
Wat voor mij altijd goed werkt, is om eerst het stuk als geheel wat door te nemen. Hierbij kijk ik dan niet naar wat de noten exact zijn en ook niet naar hoe ik dat ene lastige loopje met zestienden moet spelen, maar meer hoe de herhalingen, dal segno's en coda''s (en andere soortgelijke ongemakken) lopen, waar ik in moet vallen (als je met meerdere mensen moet spelen) en wat de dynamiek in het hele stuk doet. In het geval dat je met meerdere mensen samen speelt is het zelfs aan te raden dat je de partituur eens doorneemt, of in ieder geval weet wanneer welk instrument wanneer belangrijk is en herkenningspunten bij de andere instrumenten opzoeken. Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik in mijn hoofd het hele stuk kan afspelen en het voordeel hier van is dat ik tijdens het spelen zelf me meer kan richten op het spelen van de juiste noten en niet zo zeer wanneer ik moet invallen.

Afgezien van bovenstaande, blijft het toch echt een kwestie van oefenen en oefenen. Niet zo zeer alleen om dat ene specifieke stuk te leren spelen, maar vooral ook om je hersenen om te programmeren zodat je op een gegeven moment dingen die je nu heel erg bewust probeert goed te doen, dan onbewust al goed gaan. Dit klinkt erg vreemd/stom, maar het viel mij onlangs nog op toen we bij de harmonie waar ik bij speel een stuk speelden wat wij 8 jaar geleden ook al eens speelden weer opnieuw op de lessenaar hadden. In dat stuk zitten een hoop zestienden loopjes waar ik destijds gewoon moeite mee had. Nu speelde ik die loopjes echter in één keer goed en daarbij viel het mij op dat ik het eigenlijk speelde zonder er al te veel bij na te denken. Vergelijk het met auto rijden, als je voor het eerst lest moet je ontzettend nadenken over wanneer je naar welke versnelling moet enzo, als je al een paar jaar je rijbewijs hebt hoef je daar niet eens meer bewust bij na te denken.

Lang verhaal kort, weet wat het stuk in grote lijnen inhoud en blijf veel oefenen  8)
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline YVONNE ZWEDEN

• Member
  • *
« Reply #13 on: 29 January 2010, 16:44:47 »
Toch is automatisme ook niet alles. Want als je er dan een keer over nadenken moet, weet je het niet (meer).
Net als bij dat autorijden, heb heel lang niet kunnen zeggen wat nou gas en wat nou rempedaal was, omdat je
er dan teveel over na gaat denken. Maar doe je het automatisch gaat het gewoon goed. (Anders had ik hier
niet meer gezeten :-D ).

Offline PaulV

• Member
  • *
« Reply #14 on: 29 January 2010, 17:30:06 »
bedankt voor alle reacties. De meeste dingen heb ik nog niet uitgeprobeerd. Wel doe ik af en toe als er twee stemmen staan eentje weg typexen. Dat helpt al veel.

Ik zal jullie punten eens allemaal aandachtig doornemen en als het helpt laat ik het weten zodat andere mensen hier ook nuttig van gebruik kunnen maken. :D

Bedankt!