Kort gezegd, ik ben (vermoed ik) te lang om goed op mijn tenor te kunnen spelen.
Lang gezegd, ik ben 2 meter lang, en heb nu ongeveer een jaar een Yamaha YTS-875EX "custom" tenorsax wat qua speeleigenschappen echt de ideale sax voor mij is. Nu is het probleem dat ik als ik hem normaal vast hou, niet goed recht in het mondstuk blaas (maar een beetje van boven af) waardoor het onnodig zwaarder blaast, het geluid minder direct komt en mijn rieten volgens mijn ook onnodig op hun donder krijgen. Met mijn vorige sax (Yamaha YTS-25) had ik dit probleem overigens veel minder. Als ik zittend speel, kan ik door mijn sax schever te houden (scheef van links naar rechts zeg maar) en vervolgens de nek te verdraaien weer naar mij toe, een heel eind in de goede richting komen. Het probleem daarmee is dat hij nu op het verticale vlak de goede hoek heeft, maar op het horizontale vlak al heel snel scheef zit. het gebruik van een harnas lost overigens ook vrij weinig op (en haalt voor mij te veel bewegingsvrijheid weg). De beste oplossing zou nog zijn om een andere nek er op te zetten welke meer omhoog gericht is (zoals de nek van een alt ook meer omhoog gericht is dan die van een tenor), maar dat zal als die al te krijgen zijn voor mijn sax, ook een vrij dure oplossing worden.
Nu heb ik mij laten vertellen dat een mogelijke oplossing het gebruik van een zogenaamde
"balancer" (zie onderaan die pagina) is welke volgens mij het aangrijpingspunt van het nekkoordje op de sax verplaatst waardoor de sax een hogere positie krijgt. Mijn vraag is of er mensen zijn hier die dit probleem kennen, ervaring met die balancer hebben, of een andere oplossing weten?
Alvast bedankt voor de reacties!