Author Topic: SaxMute vs NylonSpons  (Read 10247 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Guido

• Member
  • *
Re: SaxMute vs NylonSpons
« Reply #15 on: 28 April 2011, 17:19:35 »
Hallo,

ik heb enkele testen uitgevoerd met een saxmute op alto en met een saxmute op tenor, en een decibelmeter.
Het geluid wordt ongeveer 6 tot 8 decibel verzwakt, dat is 4 tot 6.25 keer.
Voor sommige toehoorders zou dit al kunnen volstaan om de indruk van een halvering op te wekken.

Offline Ricco

• Member
  • *
« Reply #16 on: 30 April 2011, 10:41:49 »
The silencer
"Mouthpiece exercises for woodwinds are one of the best methods to continually improve the sound. Furthermore, one can train the embouchure, the breathing and the articulation optimally."
Daily exercises – 5 minutes are enough – are the key to a higher level of sound and intonation on the instrument. Through mouthpiece exercises you train exactly those muscles that are crucial to the playing of a saxophone or a clarinet:
    •    - for the sound
    •    - for the intonation
    •    - for special effects as vibrato or bending
    •    - for high tones

"In order not to disturb the neighbors one has to become quieter. Here the silencer produces relief! With a put-on mouthpiece-mute the volume is reduced significantly: It reduces the volume by 14 to 20 decibels! In other words: The volume heard by a human is 5 to 10 times quieter. The fact is, you hear the volume a multiple quieter with the silencer. You can practice very quietly at any time – whether night or day – and at any place!"
Vanaf eind mei leverbaar voor:
altsax, tenorsax. sopr. sax, bariton sax en klarinet.

Zie bovenstaand artikel, waarschijnlijk aanzienlijk duurder (en ook afwachten of dit gaat werken) dan de optie met de nylonspons. Het artikel is te lezen, met foto, op de website van Theo Steenbeek (steenbeekmusic.nl). Mogelijk heeft iemand hier ook al ervaringen mee. Maarja het blijft toch het saxofoon spelen beinvloeden (eigenlijk minder leuk maken, maarja de buren vinden helaas ook wat...)
Alt: Jupiter 900 Killerhorn
Bariton: Selmer SA80 met lage A

Zoot

• Guest
« Reply #17 on: 01 May 2011, 00:39:41 »
de silencer werkt met alleen een mondstuk en riet ( zonder sax dus )

http://http://www.jazzlab.com/en/silencer/

wel  8) hééél goed voor voor je blaastechniek..... 8)

ikheber1tjeenjaikzalerweereensmeeoefenenoefenen                    :lol:

Offline Ricco

• Member
  • *
« Reply #18 on: 02 May 2011, 22:08:40 »
Dan is de silencer inderdaad heel stil ... :D

Zoot

• Guest
« Reply #19 on: 02 May 2011, 22:16:45 »
Quote from: "Ricco"

eh , dat valt een beetje tegen......     wel eens op je mondstuk, zonder sax geblazen?  
 :-D

Offline Ricco

• Member
  • *
« Reply #20 on: 03 May 2011, 17:28:16 »
Quote from: "Zoot"

eh , dat valt een beetje tegen......     wel eens op je mondstuk, zonder sax geblazen?  
 :-D

Ja, dat is inderdaad een flink volume. Maar volgens de promotiefilm ( :?: ) van Silencer is het volmue aanzienlijk minder. Maar Zoot ik begrijp dat jij ervaring hebt met een Silencer, is dit een aanrader om de techniek te verbeteren?

Zoot

• Guest
« Reply #21 on: 03 May 2011, 19:37:07 »
Maar Zoot ik begrijp dat jij ervaring hebt met een Silencer, is dit een aanrader om de techniek te verbeteren?

dat  :!:  sowieso,......   wat er in gaat komt er ook weer uit,  :? oftewel als je goed controle hebt over het geluidje wat je erin blaast, ben je mi al een heel eind op de goede weg. Probeer maar eens een mooie constante toon te blazen op alleen mondstuk met riet......   ( de silencer voorkomt  :|  doofheid, meer niet )  das best moeilijk, laat staan een heel melodietje te blazen.
Ik heb dat een tijdje gedaan, (ik had nog geen sax en om het woon / werk verkeer nuttig te besteden ) in de auto maar wat  :lol:  was ik toen blij met de silencer.....   :lol:

Offline kamphuys

• Member
  • *
« Reply #22 on: 15 October 2011, 16:36:46 »
Vanmiddag ook maar eens langs de DA-drogist geweest en voor 80 cent zo'n sponsje gekocht.  Ik begon met een veel te groot stuk materiaal, zo lang als het nekstuk van mijn tenorsax zelf.  Hoe prop je dat erin, zo dat het, net als in de omschrijving, van mondstuk tot aansluiting met de saxofoon door het hele nekstuk heen zit?  Met een stukje stevig garen, aan de ene kant een kleine sluitspeld en aan de andere kant een klein oogschroefje geknoopt.  Schroefje door het nekstuk laten vallen, en dan kon ik met het stuk nylonspons aan de sluitspeld er doorheen trekken.

En dan proberen te blazen.  Ja het geluid is zeer gedempt, maar ik kon alleen nog van de lage e tot de c spelen.  Heel het hoge register werd een piepconcert en de laagste noten begonnen een soort vibrato, als het al lukte om ze zonder boventoon aan te blazen.

Dat was dus teveel materiaal.  Uiteindelijk een stukje van net 5 centimeter lang genomen en door de lengte doormidden geknipt.  Met dat erin lukte het!  Als je lekker doorblaast komt er nog altijd goed wat herrie uit de toeter.  Maar het lukte me veel beter om héél zachtjes te blazen... vooral in het hoge register.  Het aanblazen van de laagste noten zonder boventoon, wat ik als beginner toch al lastig vind, gaat nog iets moeilijker.  Ik denk dat ik de demper alleen ga gebruiken als het echt niet anders kan, d.w.z  als mijn vrouw ligt te slapen (ze draait nachtdiensten).

O ja, en goed opletten dat bij het monteren van het nekstuk dat spul tussen de aansluiting komt...

Mijn sax: ik koos bewust voor een goedkope Chinese tenorsax.

Offline Klezmer

• Member
  • *
« Reply #23 on: 13 December 2011, 10:14:02 »
Quote from: "Daan"

Misschien ook wel een mogelijkheid is het gebruiken van filterspons. Deze kun je aanschaffen bij (de betere) aquaria en vijverwinkels in matten van fijn naar grof:

Ik heb zelf geen nog geen sax, dus ik geef geen garanties :-D