Author Topic: SaxMute vs NylonSpons  (Read 10250 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Cansax

• Member
  • *
SaxMute vs NylonSpons
« on: 30 January 2010, 02:10:37 »
Hallo,

Graag wil ik onderstaande met jullie delen. :D

Zelf ben ik bezig geweest om het geluid van de sax te dempen tijdens het oefenen. Ik las wat over de saxmute en dacht dat is handig. Door  op onderzoek uit te gaan kwam ik achter de voor en nadelen. En voor mij goed genoeg om het te gebruiken, alleen is in verhouding de prijs niet mals. Dus ben ik aan het experimenteren geslagen.

Het materiaal wat je gebruikt moet aan bepaalde voorwaarden voldoen t.w.: luchtdoorlatend, vochtbestendig, makkelijk te plaatsen, en goed schoon te maken. Hierdoor kwam ik bij de nylonspons terecht die ik nog had liggen. (Helaas kan ik geen foto plaatsen om te laten zien wat voor spons het is. Het is dus geen natuurspons of zo daar deze niet genoeg lucht door laat.) Deze is alleen niet geschikt voor in de beker maar wel voor mondstuk en hals wat voor mij al goed genoeg is. Zelf gebruik ik het alleen aan de onderkant van de hals.
Onderstaande is dus wat ik zelf ideaal vind qua geluids afname en bespeelbaarheid van de sax. (Zelf bezit ik een alt)

- Haal het touw van de spons en rek deze uit elkaar. Knip er een stuk af. Voor mij was +/- 10 cm genoeg. Je zult hiermee moeten experimenteren daar niet alle nylonsponzen het zelfde zullen zijn qua dikte. En misschien wil je juist meer of minder dempen.

- Vouw deze in de lengte dubbel en rol het op wat het installeren vergemakkelijk. Door de structuur blijft deze "luchtig". Naarmate je het meerdere keren dubbel vouwt wordt de blaas weerstand groter en dus het geluid minder. Je zult natuurlijk een middenweg moeten kiezen! Omdat het op deze manier dempen altijd ten koste van de klank gaat.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Veel succes!
In iedergeval is het geluid gedempt mbv een goedkope oplossing.  :-D
Selmer Alt Mark VI -|- Lebayle Jazz 7 hard rubber / Jazz metal studio 8 -|- Fibracell 2.5
(Yeah, back in business)
Guitar: Gibson  ES-175
Piano: Roland RD500 (digital)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
Re: SaxMute vs NylonSpons
« Reply #1 on: 02 February 2010, 20:41:01 »
Dit klinkt allemaal geweldig.
Ik kan haast niet wachten op foto's! Zou je die willen maken want ik ben heeeel erg nieuwsgierig naar jouw ei van Columbus ;)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Cansax

• Member
  • *
« Reply #2 on: 06 February 2010, 20:40:30 »
8) Hoi Daan,

Ik heb al eerder getracht om foto's te plaatsen maar dat laat het systeem op de een of andere manier niet toe.
Stuur mij je e-mail en ik mail het je. :wink:
Selmer Alt Mark VI -|- Lebayle Jazz 7 hard rubber / Jazz metal studio 8 -|- Fibracell 2.5
(Yeah, back in business)
Guitar: Gibson  ES-175
Piano: Roland RD500 (digital)

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #3 on: 06 February 2010, 21:32:18 »
Misschien kan Daan ze wel online zetten? Anders doe ik het wel even voor je... Laat maar wat horen als het niet lukt!  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #4 on: 07 February 2010, 17:09:43 »
ja ik wil het ook erg graag zien. (ik snap het verhaal helaas niet helemaal, spons met touw?) Ik wil toch weleens lekker voluit gaan. Ook cool dat je het gewoon zelf hebt opgelost :D

Offline Maaarten

• Member
  • *
« Reply #5 on: 07 February 2010, 17:15:12 »
hier nog een discussie over de saxmute. (btw, pressarium moet toch echt pessarium zijn  :P  )
http://saxofoon.startpagina.nl/prikbord ... sg-8096619

BTW, 50% minder is 3dB minder. van 80 naar 83 dB is een verdubbeling van het volume! Mocht je een dB meter hebben, kun je zo bekijken wat het effect is.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #6 on: 08 February 2010, 00:17:11 »
Ok mailtje verstuurd, verstuur de foto's maar naar me toe dan zet ik ze er wel op. ;)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #7 on: 11 February 2010, 18:21:21 »
Mailtje met de foto's en omschrijving zijn binnen gekomen :D
Bedankt voor je moeite en dat je het met ons wilt delen!
Quote from: "Cansax"
Hier zijn ze dan

Opmerking:

Spons2: +/- 5 cm is de lengte en de pijl is de rol richting.
Spons4: Plaats de spons zover in de hals dat het net nog niet uitsteekt. Steekt het te ver uit de hals dan belemmerd het de bovenste toongat.

Spons5: Hier steekt de spons wel een stuk uit omdat deze ook in het mondstuk gaat. Zorg er wel voor dat deze het riet niet aan de binnenkant raakt.

Zie anders ook de foto van de Sax-Mute.

Je moet voor je zelf experimenteren wat voor jou de ideale dikte moet worden.

-          Hoe groter het stuk wat je afknipt des te strakker het opgerold moet worden om het in de hals te krijgen. In deze situatie is het blazen zwaar en het geluid enorm gedempt.

-          Hoe kleiner het stuk des te losser het in de hals zit. Dit blaast wat gemakkelijker maar geeft ook meer geluid.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

Heel veel succes.

Sax-mute
Spons1
Spons2
Spons3
Spons4
Spons5

Edit:
Weet iemand hoe je met BBcode Thumbs maakt? Ik komer niet uit, ik heb er maar links van gemaakt.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #8 on: 11 February 2010, 19:23:28 »
Inventief hoor . . .  =D>
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #9 on: 11 February 2010, 19:35:10 »
Ah *** zooi  :-# , heb ik net boodschappen gedaan en weet ik nu wat ik vergeten ben  #-o  ](*,)
stom...

Offline Maaarten

• Member
  • *
« Reply #10 on: 12 February 2010, 14:08:26 »
anders bel je even aan bij je buurvrouw.

bedankt voor de foto's :-)

Offline Mr.C4

• Member
  • *
« Reply #11 on: 13 February 2010, 21:52:11 »
Ziet er goed uit, ik ga het ook maar een keer proberen. Heb ik nodig vooral bij mn tenor.
[size=85]LC Sax S601 Sopraan | Otto Link Tone Edge 6* | Rico Royal 3[/size]
[size=85]Yanagisawa 901 Alt | Meyer 6M | Rico Royal 3,5[/size]
[size=85]Martin Committee II Tenor | Otto Link NVS Tone Edge 7 | Rico Jazz Select 2H[/size]

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #12 on: 21 February 2010, 16:48:24 »
Het werkt super! Ik gebruik gewoon zo'n zachte spons in mijn beker (wel eerst testen op wat metaal dat het niet krast natuurlijk ;) ).
Te halen bij de drogist. Enorm bedankt Cansax! kan ik lekker thuis spelen hehe.

Offline Rudmer

• Member
  • *
« Reply #13 on: 24 November 2010, 21:19:10 »
Om weer even een oud topic op te rakelen: mijn vrouw heeft even een puff voor mij gehaald....... kwam nog te veel herrie uit de bijkeuken  :smt084
Alleen die bij het mondstuk laten zitten en toen ging het meteen een stuk beter. Ik vond hem toch nog wat te veel weerstand hebben, dus eerst nog een stukje korter gemaakt, en later nog wat smaller, zodat het rolletje wat minder strak zat, en toen was het redelijk goed te doen.

Ben benieuwd hoe het op de lange duur bevalt, of dat mijn vrouw de tv maar wat harder moet zetten  :lol:  :twisted:

Offline Rudmer

• Member
  • *
« Reply #14 on: 13 December 2010, 18:22:59 »
Pfff, mijn vrouw moet de TV maar wat harder zetten. Ik vind het niet lekker spelen. Net alsof je aan het fietsen bent met 1 handrem er op.

Ik heb geen ervaring met de SaxMute, maar ik denk niet dat ik weer zo'n systeem ga proberen