Hallo,
Graag wil ik onderstaande met jullie delen.

Zelf ben ik bezig geweest om het geluid van de sax te dempen tijdens het oefenen. Ik las wat over de saxmute en dacht dat is handig. Door op onderzoek uit te gaan kwam ik achter de voor en nadelen. En voor mij goed genoeg om het te gebruiken, alleen is in verhouding de prijs niet mals. Dus ben ik aan het experimenteren geslagen.
Het materiaal wat je gebruikt moet aan bepaalde voorwaarden voldoen t.w.: luchtdoorlatend, vochtbestendig, makkelijk te plaatsen, en goed schoon te maken. Hierdoor kwam ik bij de nylonspons terecht die ik nog had liggen. (Helaas kan ik geen foto plaatsen om te laten zien wat voor spons het is. Het is dus geen natuurspons of zo daar deze niet genoeg lucht door laat.) Deze is alleen niet geschikt voor in de beker maar wel voor mondstuk en hals wat voor mij al goed genoeg is. Zelf gebruik ik het alleen aan de onderkant van de hals.
Onderstaande is dus wat ik zelf ideaal vind qua geluids afname en bespeelbaarheid van de sax. (Zelf bezit ik een alt)
- Haal het touw van de spons en rek deze uit elkaar. Knip er een stuk af. Voor mij was +/- 10 cm genoeg. Je zult hiermee moeten experimenteren daar niet alle nylonsponzen het zelfde zullen zijn qua dikte. En misschien wil je juist meer of minder dempen.
- Vouw deze in de lengte dubbel en rol het op wat het installeren vergemakkelijk. Door de structuur blijft deze "luchtig". Naarmate je het meerdere keren dubbel vouwt wordt de blaas weerstand groter en dus het geluid minder. Je zult natuurlijk een middenweg moeten kiezen! Omdat het op deze manier dempen altijd ten koste van de klank gaat.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Veel succes!
In iedergeval is het geluid gedempt mbv een goedkope oplossing.