Author Topic: Het 'grote' rietentopic  (Read 3137 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marcoo

• Guest
Het 'grote' rietentopic
« on: 08 February 2010, 22:52:33 »
Oeps! Ik dacht dat 'overig' stond voor overige vragen ipv V&A overig. Maar goed: Goedendag, ik wilde dit grote rietentopic openen met de vraag welke invloed rieten hebben op je sound. (let wel: ik ben maar een beginnende blazer!) Ik heb dus een alt-sax (Startone Sas-75, ja, die is goedkoop) maar vindt hem niet vol/warm genoeg klinken. Om even een vergelijking te trekken tussen mijn vorige instrument (elek. Gitaar): deze alt klinkt nogal als een Stratocaster, een prima gitaar hoor, maar ik heb altijd meer geneigd naar de Les Paul want een voller/warmer geluid. En nu kan ik wel als een kip zonder kop voor een tenorsax kiezen, maar ik wilde eerst even wat goedkoper experimenteren.
Ik heb nu rieten van kaliber 2,5, zou een hogere waarde mijn geluid merkbaar opwarmen? (ik heb gezocht op dit forum, maar niet echt gevonden, vandaar dat ik het maar vraag)

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Het 'grote' rietentopic
« Reply #1 on: 08 February 2010, 22:57:25 »
Ik zou eerst eens leren spelen, saxofoon is iets anders dan (bas)gitaar. Dat speel ik zelf namelijk ook. Koop je bij (bas)gitaar goede spullen, dan is je klank meteen grotendeels op orde. Dat is bij saxofoon verre van het geval.

Een zwaarder riet zal je niet gaan helpen denk ik. Op wat voor mondstuk speel je momenteel? Een goed mondstuk (bv. Selmer, Meyer) of een goedkope prul die bij je sax zat?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

KoenD

• Guest
« Reply #2 on: 08 February 2010, 23:06:08 »
1: Een goed mondstuk om te beginnen. bv, de moeder aller studie-mondstukken, een Selmer S80. Er zijn er ook andere goeie, het is maar een voorbeeld.
    Speel je nu op een mondstuk die bij je sax geleverd werd? --> Prullenbak
2: Speel op dit mondstuk een serieus eind, (jaren), verander dus niet van mondstuk, en bouw een goede embouchure op.
3: Verander niet om de haverklap van rietsterktes, die zullen je klank heus niet veranderen, begin bij 2,5 en blijf bij 2,5.
4: oefenen, oefenen, oefenen.

Je zal zien dat je klank steeds mooier en voller zal worden, naarmate je progressie.
Maak niet de fout om zoveel mogelijk mondstukken en rieten uit te proberen als je nog moet starten.

Succes ermee!

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #3 on: 09 February 2010, 10:52:57 »
Verplaatst naar Mondstukken, Ligatures en Rieten.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #4 on: 09 February 2010, 11:09:52 »
@Marco
Welke merk en type riet gebruik je :?:

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 09 February 2010, 12:44:05 »
Quote from: "KoenD"
1: Een goed mondstuk om te beginnen. bv, de moeder aller studie-mondstukken, een Selmer S80. Er zijn er ook andere goeie, het is maar een voorbeeld.
    Speel je nu op een mondstuk die bij je sax geleverd werd? --> Prullenbak
2: Speel op dit mondstuk een serieus eind, (jaren), verander dus niet van mondstuk, en bouw een goede embouchure op.
3: Verander niet om de haverklap van rietsterktes, die zullen je klank heus niet veranderen, begin bij 2,5 en blijf bij 2,5.
4: oefenen, oefenen, oefenen.

Je zal zien dat je klank steeds mooier en voller zal worden, naarmate je progressie.
Maak niet de fout om zoveel mogelijk mondstukken en rieten uit te proberen als je nog moet starten.

Succes ermee!

Mee eens!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

marcoo

• Guest
« Reply #6 on: 09 February 2010, 16:32:47 »
Poepoe, wat een hoop reacties (dank!)! Ik zal proberen te beantwoorden:
ik heb Rico 2,5 rieten,
met het standaard mondstuk dat is meegeleverd (zal dus wel een prulding zijn)

Ik heb intussen al door dat ik heel erg moet oefenen op mijn embouchure, dat gaat nu wel een beetje, maar moet veel constanter worden.

Als ik dus ga kijken om mijn klank 'kunstmatig' te verbeteren, zal ik het eerst met mondstukken proberen, niet met rieten, maar eerst mijn embouchure.

Maar nu ben ik wel benieuwd: wat is het idee achter de verschillende rietsterktes? Wanner zou een mens 'moeten' veranderen van rietsterkte?

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #7 on: 09 February 2010, 17:29:38 »
Quote from: "marcoo"
Maar nu ben ik wel benieuwd: wat is het idee achter de verschillende rietsterktes? Wanner zou een mens 'moeten' veranderen van rietsterkte?

Wanneer het riet wat je gebruikt t e licht of te zwaar is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #8 on: 09 February 2010, 18:14:30 »
ik heb Rico 2,5 rieten,
met het standaard mondstuk dat is meegeleverd (zal dus wel een prulding zijn)

Je rieten is dus niks mis mee, speel zelf op sopraan altijd op Rico, ben er gewoon tevreden over. Het probleem zit hem, naast in jezelf, vooral in je mondstuk denk ik. Wat voor stijl muziek wil je op? Klassiek e.d. --> Selmer S80C*. Jazz/pop/rock/soul --> Meyer (sterkte weet ik zo ff niet, een 4 o.i.d.?)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #9 on: 10 February 2010, 07:33:14 »
ik heb Rico 2,5 rieten
Niets mis mee, gun je de tijd om alle ins and outs van een sax te leren kennen (zo'n 20 jaar dus  :-D )

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #10 on: 10 February 2010, 10:04:03 »
Ik speel op zich ook niet erg lang (2,5 jaar) maar heb pas 2 rietsterktes gehad. Op de Selmer sa80c* was 3 voor mij goed, maar op mijn huidige monstuk: Selmer Solist D past een 2,5 beter. Rietjes zoek ik dus passend bij het mondstuk. Mijn docent zegt hetzelfde als anderen hierboven, een goed mondstuk is belangrijk.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*