Welke microfoon voor mijn sax

Started by Urretje, 09 February 2010, 08:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Urretje

Ik heb al meerdere topics doorgelezen en weet wel ongeveer welke microfoons er zijn.

Ik wilde in eerste instantie een AKG C419 bestellen, maar ik begreep dat deze nogal fragiel zijn, soms kapot gaan, en erg schel kunnen klinken.

Toen wilde ik een SD LCM89, maar SD bestaat dus niet meer.

Ergens in de prijscategorie van deze 2 microfoons zoek ik dus wat, iemand een suggestie?

Mvg
erwin

Tony

Thijs Leuven

Ik ben tevreden met mijn Sennheiser, zelf heb ik een iets goedkopere dan jouw prijsindicatie.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Urretje

Hey Thijs,

Welke Sennheiser mic heb je ? Een E908-B ?

Van mij mag de mic zo goedkoop mogelijk zijn, maar ik begreep dat de AKG's nog wel eens kapot willen gaan, en onder die prijs vind ik niks wat enigszins ok is.

+++

Ik heb zojuist een E908-B besteld!

(ben nog steeds wel nieuwschierig welk model jij hebt) ;)

En Tony ook bedankt, ik had de AMT gezien, maar dat wordt me momenteel te prijzig helaas..

Groeten en bedankt!
erwin

Maaarten

dat is een E608, ik heb die ook.
Senheisser is erg degelijk, (hulde aan de hd 25)

maar die 608 van mij heeft helaas na 2,5 jaar al scheurtjes gekregen in het verende plastic rond de membraan. Gelukkig doet ie 't nog, maar ik had beter verwacht.

Urretje

Hm, die had ik nog niet gezien, had ik me nog wat mee kunnen besparen, hoewel het frequentiebereik 'maar' tot 16k hz loopt, hoewel ik denk dat dat wel genoeg is.

Ik ga zien wat ik binnenkrijg, maar heb het idee dat mijn microfoon nu in verhouding 'beter' is dan mijn saxofoon.. :D

Dank voor je antwoord iig!

Thijs Leuven

Inderdaad een e608. Frequentiebereik is inderdaad niet zo heel erg uitgebreid, als het een koptelefoon betrof had ik hem gewoon links laten liggen. Over de klank van de microfoon heb ik echter niks te klagen, die is gewoon best ok voor het geld.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Urretje

Als ik niet zo ongeduldig was geweest had ik die ook besteld.. :D

Maar toch, dankzij je tip is het in ieder geval toch ook een Senheisser geworden.

Thijs Leuven

Sennheiser is gewoon prima spul!  8)

Urretje

Zeker, ik heb er een koptelefoon van.

Ik dacht dat AKG ook goed was, iig, in general, maar de menigen over de C419 zijn nogal verdeeld, over deze senheissers heb ik eigenlijk geen ervaringen kunnen vinden, behalve nu dan in dit topic! :D

Smelly Jelly

AKG en Sennheiser zijn allebei gerenommeerde microfoonmakers. En over frequentiebereik: Wanneer het frequentieberek van een mic het volledige menselijk gehoor omvat (20 - 20000 hz) ben je verzekerd van de meest natuurgetrouwe weergave. Dit wil echter niet zeggen dat die natuurgetrouwe weergave altijd de beste is. Soms kan een bepaalde beperking van het frequentiebereik ervoor zorgen dat bepaalde gewenste klankeigenschappen van je instrument beter benadrukt worden. Het kan zelfs zo zijn dat een geluidsman bepaalde frequenties wegdraait om je sax beter te laten klinken!
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Maaarten

Quote from: "Urretje"Hm, die had ik nog niet gezien, had ik me nog wat mee kunnen besparen, hoewel het frequentiebereik 'maar' tot 16k hz loopt, hoewel ik denk dat dat wel genoeg is.

Ik ga zien wat ik binnenkrijg, maar heb het idee dat mijn microfoon nu in verhouding 'beter' is dan mijn saxofoon.. :D

Dank voor je antwoord iig!

allemaal specs he, ik heb een naald die tot 15K gaat van ortofon, maar die pakt meer hoge tonen op dan een Stanton die zgn. tot 20Khz gaat.
Het zegt wat, maar niet alles!

Daarbij is AKG meestal een condensatormic, en sennheisser meestal dynamisch. Dat maakt al meer uit dan de freq bereik

Urretje

Specs zeggen niet alles, dat is zeker waar, best mogelijk dat ik als ik mijn sax opneem ook iets van het hoog weg filter, waarschijnlijk van het laag ook wel wat, ik ga de sax opnemen in ableton live en dat in mijn muziek mixen, dan wordt er altijd wel heftig ge-eq'ed en ge compressed soms ook.

Maar goed, ik heb de mic binnen, (deze senheisser is ook een Condensator mic trouwens), hij komt degelijk over, is grotendeels van metaal uitgevoerd, dus ik hoop dat ie heel blijft. :D

Maaarten

klinkt erg goed! e908 is idd condensator ja. Die was me iets te duur, en ik wist toen ook niet het verschil toen ik het kocht.