Author Topic: Saxofonist leeft korter !!  (Read 3136 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

boogerd59

• Guest
Saxofonist leeft korter !!
« on: 09 February 2010, 20:58:23 »
Beste Sax-blazers waaronder ik ook ,

Klopt het dat Sax-blazers minder oud worden dan andere ( koper ) blazers ??
Ik heb dit in een krant gelezen een tijd geleden .
Als dat echt zo is , hoe komt dit dan ??

Zou het geen verkeerde blaastechniek zijn , of toch de levensstijl  ( zoals oa Charlie Parker , Coltrane , Deckster Gordon )

Wat is jullie reactie ,

Gr Ruud

Offline jupialto

• Member
  • *
Re: Saxofonist leeft korter !!
« Reply #1 on: 09 February 2010, 21:02:09 »
Spannend verhaal! Is al es eerder ter sprake geweest.

Resumerend: zou een hardloper dan ook korter leven, alleen omdat hij zijn longen wat meer exploiteert?

Volgens mij hangt het er vanaf wat ze naast de sax nog "gebruiken" :-D .
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #2 on: 10 February 2010, 10:02:49 »
Interessante vraag.

Het schijnt juist dat saxofoon spelen een positief effect heeft op (lichte vorm van) astma, bronchitis, kortademigheid etc.
Daarbij ken ik ook genoeg saxofonisten die al wel een respectabele leeftijd bereikt hebben dus ik denk dat de levensstijl en (eventueel) drugsgebruik een hele grote rol speelt

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #3 on: 10 February 2010, 10:22:51 »
Ik ben ook van mening dat het meer met levensstijl te maken heeft dan met saxofoon of trompet spelen.
Ik heb het al eens eerder gelezen en ben heel benieuwd of hier een wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag ligt en hoe dit onderzoek is uitgevoerd.

Overigens klopt het wat Tony zegt. Saxofoon spelen is heel goed voor mensen met astma, COPD en andere benauwdheidsklachten.
Het bevordert een goede ademhaling, vergroot je longinhoud en de rekbaarheid van je longen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #4 on: 10 February 2010, 10:36:18 »
Waarschijnlijk wordt hier gerefereerd aan het beroemde artikel van "circular breathing" wat eens in de zoveel jaar weer in de krant of een tijdschrijft verschijnt. Ik vindt het altijd appart dat de didgeridoo nooit genoemd wordt...dat is pas circular breathing.

Zoals de rest ook al heeft gezegt zal het met de levensstijl te maken hebben.

p.s.
Ik moet wel zeggen dat na een fles whiskey de top-tones een stuk zuiverder klinken hoor  :wink:
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #5 on: 10 February 2010, 11:59:04 »
FF OFF-TOPIC:

Circular breating is wel van een andere orde en vereist inzet van een andere discipline: middenrif-spieren om ademsteun te verkrijgen.

Het is mij ooit kort eventjes gelukt met een blokfluit om circulair te ademen, maar voor het echt een bruikbare techniek wordt, ben je jaren aan 't oefenen.
Met de sax lijkt mij circular breathing tamelijk vermoeiend, m.n. omdat je de focus al moet leggen op je embouchure-spieren.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #6 on: 10 February 2010, 13:51:30 »
Quote from: "SaxoMike"
p.s.
Ik moet wel zeggen dat na een fles whiskey de top-tones een stuk zuiverder klinken hoor  :wink:

Waarschijnlijk vindt het publiek dat alleen als deze tenminste dezefde hoeveelheid wiskey genuttigd hebben  :-D