Author Topic: Verzilverd vs. gelakt  (Read 4257 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline k317

• Member
  • *
Verzilverd vs. gelakt
« on: 13 February 2010, 12:36:36 »
Hallo!

Heb de afgelopen weken op een geleende Selmer SA80 tenor gespeeld. Ik kan nu van iemand een soortgelijke sax overnemen. Grootste verschil: mijn leensax was gelakt en de aangeboden sax verzilverd. Ik heb al gezien dat deze duurder zijn, maar zit er nog meer verschil in? Met name qua klank etc. Om 'm te bespelen moet ik een behoorlijk aantal km maken, dus ik zoek nu zoveel mogelijk achtergrondinfo.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Verzilverd vs. gelakt
« Reply #1 on: 13 February 2010, 13:50:03 »
Als je nog een behoolijk aantal km moet maken zou ik me over de invloed van afwerking maar geen zorgen maken.
Zilver maakt over het algemeen de klank meer "mellow".
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #2 on: 13 February 2010, 16:00:49 »
Zilver voegt zogezegd wat warmte toe aan je klank.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 13 February 2010, 19:45:06 »
de meningen zijn verdeeld.
Ik geloof er niet in dat een flinterdun laagje zilver danwel lak invloed heeft,
ookal 'lijken'  bepaalde finishes nog zo en zo te klinken. (ik geef toe, ik heb zelf vaak genoeg nog de indruk dat een verzilverde sax ronder klinkt, maar de waarheid is anders volgens mij)

De klank wordt vooral veroorzaakt door de afmetingen.
Kijk maar eens op youtube hoe metalig een plastic Grafton nog klinkt.

Rij gerust die kilometers, als er niks mee aan de hand is zal het vast een erg goede sax zijn. Let wel, nieuw zijn de verzilverde duurder, 2e hands maakt het soms qua prijs niets uit. (er zijn velen die liever een gelakte of ontlakte hebben)

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #4 on: 13 February 2010, 22:05:17 »
Als ik 't goed begrijp zit het verschil 'm dus in de toon, al verschillen de meningen hierover iets. Dat kan ik zeker zelf horen: qua toon moet se sax me sowieso bevallen, ongeacht de afwerking.
Dank voor jullie opmerkingen, ik ga zeker kijken. De prijs is zeker interessant, voor een occasion. Het instrument zou in prima staat zijn onlangs nog een onderhoudsbeurt gehad en geen/nauwelijks krassen. Voor bijna 1000,- minder dan soortgelijke exemplaren bij div. muziekwinkels.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #5 on: 14 February 2010, 14:14:16 »
precies, gewoon proberen :-)  laat maar horen als het wat geworden is. Succes!

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #6 on: 19 February 2010, 20:53:27 »
Enig idee of het in gewicht uitmaakt? Ik heb nu tijdelijk een Reference en een Müller tenorsax, en de laatste is haast als een molensteen. Scheelt volgens de weegschaal trouwens maar 200 gr....
Groeten, Karin

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #7 on: 20 February 2010, 13:27:55 »
Oeps,nog niet goed op de sax gekeken een verkeerd serienr onthouden.
Mijn tijdelijke Mark& heb ik per ongeluk 'Reference' genoemd.....
Gelukkig heeft Mark mijn excuses aanvaard!
Groeten, Karin

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
« Reply #8 on: 23 February 2010, 12:49:30 »
er is een wetenschappelijk onderzoek gedaan mmv een heleboel saxofonisten, van amateur tot professional, waarbij
allerlei saxen, gelakt/ontlakt/verzilverd, werden getest op geluid.
zonder te kijken en te weten om welke sax het ging werden de instrumenten beoordeeld.

resultaat:

het maakt niks uit!

het verschil wat je denk te horen tussen een gelakte en verzilverde zou indentiek kunnen zijn aan
twee gelakte of twee verzilverde. saxen klinken nu eenmaal allemaal ietsjes anders.
bottomline: zoek iets wat je te gek vinden spelen en klinken! en of het dan gelkat/ontlakt of verzilverd
is zie je dan later wel!
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.