Author Topic: wat als ik............  (Read 3564 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zoot

• Guest
wat als ik............
« on: 04 March 2010, 23:47:12 »
wat als ik............  :roll:
M'n Meyer 5 mondstuk omruil voor een Meyer 7......
Waaraan merk ik  :?  dat ik een 7 blaas, wat doet het voor het  :arrow:   geluid, bij zacht blazen / hard blazen,  mijn   :oops:    "voorraad" lucht ( jaja ik heb een Airbag   :twisted:   )  
Kortom: Waarom wel doen, waarom niet doen................

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: wat als ik............
« Reply #1 on: 05 March 2010, 00:32:09 »
Gaat vrij zwaar worden denk ik. Ik heb zelf op een 7 op mijn alt, vind hem erg moeilijk in het hoog.

Ben je nu ontevreden over je klank?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 05 March 2010, 07:16:16 »
Als je een goed riet er bij vind waar he comfortabel op blaast maakt het niet zoveel uit qua lucht..
Je geluid zal waarschijnlijk iets helderderder worden en je krijgt meer flexibiliteit (Volume, note bending etc)

Ik vind een M7M is een goed middle of the road mondstuk

Offline mattim

• Member
  • *
« Reply #3 on: 05 March 2010, 13:12:14 »
Een Meyer 7 is op een alt goed te doen. Rietje 2,5 tot 3. Het zal wel even wat wennen zijn.

Mijn favoriete mondstuk is een Meyer 7SS (Small chamber, Short facing). De kleinere kamer geeft het mondstuk meer felheid dan b.v. een Selmer. Als je sax wat donker klinkt dan kun je met dit mondstuk het geluid wat "opfrissen". De short facing zorgt ervoor dat het mondstuk beter articuleert. Het is gemakkelijk om hierop staccato te spelen. De grotere tipopening geeft een meer open geluid.

Probleem met lucht te kort? Welnu, ik ben 55 jaar, ik sport niet, ik heb COPD (soort van astma) ik drink en rook en ben daardoor kort van adem :oops: . (Hierop zal ik wel een ractie krijgen van onze arts in opleiding [-X .) Ik heb geen enkel probleem met de Meyer 7SS!!! Ik vind het een erg fijn mondstuk. Van de 7SS wordt gezegd dat ie meer geschikt is voor bigband, jazz en pop.

Ik heb nog nooit op een Yana geblazen maar als die van jou wat donker klinkt dan zou ik naast de 7MM ook zeker de 7SS eens uitproberen.

Hier een tabel voor vergelijking van tipopeningen: http://http://pagesperso-orange.fr/sax.mondstukken/alttabel.html

Succes met kiezen.
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 05 March 2010, 14:34:13 »
Ben het wel eens met Thijs zijn commentaar. een mondstuk geeft alleen een mooier geluid wanneer je embouchure dat mondstuk kan hebben. En een te zwaar mondstuk went niet! Wanneer het te zwaar is ga je lucht langs het mondstuk blazen en dat kun je dan wel mooi ??? vinden maar het komt voort uit een foute techniek die je dan weer ergens anders gaat compenseren. je moet nl veel te hard werken voor je geluid.

de vraag die idd het meest belangrijk is, is dan ook: Waarom wil je een ander mondstuk? wat mankeert er aan het mondstuk wat je nu gebruikt? Wil je een ander geluid? dan liever gewoon een ander, maar wel passend mondstuk!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #5 on: 05 March 2010, 14:55:58 »
Quote from: "mattim"
Welnu, ik ben 55 jaar, ik sport niet, ik heb COPD (soort van astma) ik drink en rook en ben daardoor kort van adem :oops: . (Hierop zal ik wel een ractie krijgen van onze arts in opleiding [-X .)

Weet je wel hoe slecht dat voor je is...!!!!  :-D Dat weet je ongetwijfeld zelf ook wel, maar ik adviseer je het toch maar even: stop met roken en ga eens wat meer bewegen, je hoeft niet eens bovenop een hometrainer o.i.d. te klimmen, maar ga gewoon wandelen! Zelf heb ik echt een hekel aan sporten dus ik kan me prima voorstellen dat je dat niet wil doen.  :wink: Genoeg gezever over gezondheid voor nu.  :)

@Pieter:
Met een Meyer 5 is inderdaad niks mis, daar zou je gewoon goed op moeten kunnen klinken. Als je dan je klank wil veranderen lijkt het mij handiger om inderdaad een totaal ander mondstuk te pakken. Misschien heeft het ook zin wat te proberen met rieten?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline SaxoMike

• Member
  • *
« Reply #6 on: 05 March 2010, 17:19:14 »
Quote from: "Zoot"
wat als ik............ :roll:
M'n Meyer 5 mondstuk omruil voor een Meyer 7......
Waaraan merk ik :? dat ik een 7 blaas, wat doet het voor het :arrow: geluid, bij zacht blazen / hard blazen, mijn :oops: "voorraad" lucht ( jaja ik heb een Airbag :twisted: )
Kortom: Waarom wel doen, waarom niet doen................

Persoonlijk vindt ik de stap van 5 naar 7 te groot. Het is vaak beter om maar "1" stap omhoog te gaan.
Als je hard werkt kan je idd wel meer volume wachten zowel in het laag als hoog.

Waarom wil je eigenlijk van mondstuk veranderen?

Ciao,
Saxo-Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

Zoot

• Guest
« Reply #7 on: 05 March 2010, 19:39:00 »
ik heb het idee dat ik  :?   "de lucht"   :?    niet kwijt kan in deze......... om dezelfde reden ben ik van een S*80 naar de Meyer 5 overgestapt destijds en dat beviel toen  8)  heel goed, maar nu "loop ik weer" ( jaja,  =D> ik loop weleens   :roll:   )  tegen hetzelfde aan..........     ( riet is btw rico jazz 2 m )

oja, bedankt voor de link naar de tip openingen, ik was 'm ff kwijt
en oja oja......... bedankt voor de tip over de kamer etc van de 7, ik wist niet dat er verschillende 7's zijn.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #8 on: 05 March 2010, 23:36:57 »
Misschien dat je dan eens naar een ander type mondstuk kan kijken in plaats van alleen maar een grotere tipopening. Zo liep ik zelf met een Selmer S80 C* ook tegen het zelfde probleem aan dat ik mijn lucht niet kwijt kon en daardoor vooral in het laag niet genoeg lucht door de sax kon blazen. Nu heb ik in plaats daarvan een Selmer soloist D welke afgezien van het feit dat deze een grotere tipopening heeft dan de S80 (D ipv C* opening), van binnen wat opener is en dus meer lucht doorlaat. Nu ben ik niet zo thuis in de Meyer mondstukken, maar wellicht dat daar ook een versie van te krijgen is met een grotere kamer.

Zo te zien speel je op een relatief licht riet (rico 2M is volgens mij nog lichter dan een 2 vandoren) en bij een mondstuk met een grotere tipopening heb je vaak een nog lichter riet nodig om er voor te zorgen dat het geheel nog even zwaar aanblaast. De vraag is wat een nog lichter riet gaat doen voor je geluid (vaak wordt het er alleen maar scherper en minder vol van). Mij lijkt het dan ook dat de eerste stap zou moeten zijn om een zwaarder riet te proberen en te kijken wat dat doet voor je lucht, is altijd een stuk goedkoper dan een nieuw mondstuk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #9 on: 06 March 2010, 14:18:37 »
Quote from: "Invisible"
Mij lijkt het dan ook dat de eerste stap zou moeten zijn om een zwaarder riet te proberen en te kijken wat dat doet voor je lucht, is altijd een stuk goedkoper dan een nieuw mondstuk.

Lijkt mij ook een prima idee.

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 06 March 2010, 18:35:19 »
Quote from: "Invisible"
Zo te zien speel je op een relatief licht riet (rico 2M is volgens mij nog lichter dan een 2 vandoren) ........... en te kijken wat dat doet voor je lucht, is altijd een stuk goedkoper dan een nieuw mondstuk.

Quote from: "Thijs Leuven"
Lijkt mij ook een prima idee.

tja..... das al twee stemmen vóór een ander Riet,  :-D
2 vandoren is inderdaag jazz 2H, op aanraden van de saxwinkel heb ik toen 2M genomen ( ipv Rico Royal 2.5 ) en qua geluid is het inderdaad veel mooier ( m.i )    :lol:  maar misschien ben ik ze "ontgroeid"   :lol:

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #11 on: 06 March 2010, 19:11:24 »
tja..... das al twee stemmen vóór een ander Riet,  :-D
2 vandoren is inderdaag jazz 2H, op aanraden van de saxwinkel heb ik toen 2M genomen ( ipv Rico Royal 2.5 ) en qua geluid is het inderdaad veel mooier ( m.i )    :lol:  maar misschien ben ik ze "ontgroeid"   :lol:

Een paar nieuwe rieten zijn altijd nog goedkoper dan een nieuw mondstuk  :D

Wees overigens niet te bang om er een riet op te zetten wat aanvankelijk te zwaar aanvoelt anders blijf je altijd bij de lichte rieten hangen. Desnoods oefen je alleen thuis met zwaardere rieten want als je alleen maar (te) licht speelt zal je ook niet snel veel embouchure opbouwen. Overigens ben je pas aan een mondstuk met grotere tipopening toe als je een Vandoren 3,5 veel te licht vind. Wel kan (zoals ik al eerder schreef) een ander type mondstuk wat van binnen ruimer is (minder luchtweerstand biedt zeg maar) al veel voor je doen om het gevoel van "je lucht niet kwijt kunnen" weg te nemen, maar ik heb het vermoeden dat bij jou het probleem meer zit in dat je je riet dicht blaast dan dat je een te "klein" mondstuk hebt.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #12 on: 08 March 2010, 07:40:30 »
Als je nu op 2M speelt zou ik zeker niet voor een grotere tipopening gaan...
Eerst maar eens je rietsterkte opbouwen. Als op traditional sterkte 3 (3H of vergelijkbaar zit) zou je één of twee tipopening stappen kunnen maken..
Nu zou dit betekenen dat je naar rietsterkte 1 toe moet....

Zoot

• Guest
« Reply #13 on: 08 March 2010, 15:41:48 »
ja :idea:   ho    :idea:   stop.......       als ik NU naar de Meyer 7 zou overstappen, zou ik een lichter riet moeten nemen..........
en ik moet pas naar een mondstuk met grotere tip opening als ik met de ""hardere""  rieten niet meer uit de voeten kan

zo ongeveer klopt het :?:  :?:  :?:

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #14 on: 08 March 2010, 15:46:47 »
ja :idea:   ho    :idea:   stop.......       als ik NU naar de Meyer 7 zou overstappen, zou ik een lichter riet moeten nemen..........
en ik moet pas naar een mondstuk met grotere tip opening als ik met de ""hardere""  rieten niet meer uit de voeten kan

zo ongeveer klopt het :?:  :?:  :?:
Ja  =D> helemaal!