Vandaag heb ik een aantal saxen uitgeprobeerd ter vervanging van mijn juniorsax.
De eerste die ik probeerde was een Martin Handcraft uit 1937: gaaf geluid, maar ik kon niet echt overweg met de toetsen Dis en 7 (te korte pink)en met de octaafklep. Bovendien zaten C1, C2 en C4 te laag. Wel jammer, want tot mijn verbazing kon ik wel alle noten spelen (ik had verwacht dat dat zwaarder zou zijn).
De tweede was een King Cleveland 613, ik weet niet uit welk jaar (jullie wel ongeveer?). Deze lag al veel beter in de hand, maar hier en daar zitten een paar kleine dingetjes die niet helemaal 'kloppen'. De duimsteun zit te laag (ik speelde lekkerder met mijn duim óp de duimsteun, kan omdat ik in een rolstoel zit), lage D en C kwamen er wat moeilijker uit (misschien kleine lekkage, wordt nagekeken), maar na een half uur, begon het al wat te wennen. Gis ging wel, maar de Cis zit voor mij haast onbereikbaar en zwaar(!). Wel voor het eerst in mijn leven een B en Bes uit een sax gekregen, omdat ik er nu eindelijk eens bij kon met mijn pinkje. Sax om in mijn achterhoofd te houden.
Daarna een nieuwe Jupiter 700-serie geprobeerd en sorry dat ik het zeg, maar deze speelde het fijnste! De klank was duidelijk minder, maar daar had Johan wel wat op. Originele nek eraf, massief zilveren nek erop en zelfs met mijn beginnerstechniek kon je het verschil horen. Van laag tot hoog kwam er even gemakkelijk en mooi rond uit, geen dun geluid meer. Mooie combi, maar wel boven mijn budget.
Vervolgens de King vergeleken met mijn eigen sax (Roy Benson juniorsax) en de Buffet van de vereniging.
De Buffet is de winnaar, maar de King was goede tweede.
Misschien dat ik de Buffet van de vereniging kan overnemen, dat heeft mijn voorkeur, maar anders overweeg ik voor de King te gaan.
Nog andere tips?