moeilijkheden met noten HELPP !!

Started by saxybritt, 12 April 2010, 12:40:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

saxybritt

hallo allemaal ^^

ik ben Britt, ben 18 jaar en ben nog maar sinds 2 weken begonnen met altsaxofoon.
voorheen heb ik wel al jaren zang achter de rug maar heb nooit echt mijn notenleer afgemaakt.
dus nu zijn er enkele dingen waar ik het moeilijk mee heb om te begrijpen.
ik hoop dat er please iemand is die mij kan helpen :O ??

moeilijkheid 1 : bij vele songs heb je onder of boven de notenbalk nog allerlei letters en tekentjes staan. wat moet ik daarmee ?
wat beteken ze ? :S

moeilijkheid 2 : en boven de notenbalk heb je ook vaak van die vierkante blokken waar nog noten in staan wat is dat ?
en wat moet ik ermee ?? :O

please help deze absolute beginneling.

groetjes Britt

ferrytaile

oeh je hebt nu een vraag gesteld waar je een heel boek mee kunt vullen als antwoord.. misschien ook slim om dat aan te schaffen!:D

Wat verder nog zou kunnen is een paar teorie lessen volgen misschien wel bij een forum lid die bij je in de buurt woont.
T= Selmer laVie TS250, otto Link 7*, FL ultimate, Vandoren zz 3
T= System\'54 R-series Pure Brass/Nickel key, Vandoren T35 V5, FL Pure Brass, Rigotti Gold 3
T= Selmer Bundy 2, otto Link 7*, Francois Louis ultimate, Vandoren zz 3
B = Jupiter 593, Selmer SA80 G, FL Pure Brass, Vandoren traditional 2,5

Ska!
www.thetankers.com

Invisible

Inderdaad is een goed boek en lessen een aanrader (eigenlijk een vereiste bij saxofoon om te voorkomen dat je dingen verkeerd aanleert), maar om je toch nog even verder te helpen:

Onder de noten staan vaak de letters pp, p, mp, mf, f of ff. Deze geven aan hoe hard je iets moet spelen (waar pp heel zacht is en ff heel luid).

Daarnaast staan er vaak vlak boven of onder de rondjes van de noten puntjes, liggende streepjes, dakjes of liggende dakjes, hiermee wordt aangegeven hoe een noot gespeeld moet worden. Een puntje (stacato) betekend dat je de noot wat korter en scherper moet spelen, een streepje juist wat breder, een dakje dat je hem wat luider en meer overdreven moet spelen en een liggend dakje dat je hem een accent moet geven (dus ook een beetje luider, maar minder hard als bij een staand dakje).

Wat je met "noten in een vierkant" bedoeld zou ik overigens niet weten, zijn dit niet gewoon letters in een vierkantje waarmee gewoon bepaalde plekken in de muziek aangegeven worden?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

Quote from: "ferrytaile"oei je hebt nu een vraag gesteld waar je een heel boek mee kunt vullen als antwoord.. misschien ook slim om dat aan te schaffen!:D   .

Tipboek Muziek op Papier is een leuke,  Eenvoudige muziekleer van Hennie Schouten ( deel 1 en 2 ) en ook een aanrader is Eenvoudige algemene muziekleer van Bernard Nelleke.......      Misschien kun je ze eens lenen bij de Bieb of voordelig aanschaffen via Marktplaats, Bol.com oid

Quote from: "ferrytaile"Wat verder nog zou kunnen is een paar teorie lessen volgen misschien wel bij een forum lid die bij je in de buurt woont.

Goeie tip ( ik ga zelf binnenkort  :shock:    zoiets doen bij een pianoleraar hier in de buurt )  :lol:

enne eh eh...........  
welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Zoot

Quote from: "the martin"Of zoek even op internet

DE BASIS

:shock:  :shock: in wat voor uithoek van het Internet heb je dat gevonden             :lol:  :lol:  :lol:
Quote57 In our deep vaulted cell F 3/4 58a Doar bluit mien eerappellaand Es 4/4 58b Mien Toentje F 3/4 58c As Vaaier woorden C 4/4  59 Doebdoebidoeba (canon) C 4/4

maar inderdaad  8)   ALLES staat op Internet   8)

saxybritt

hoi allemaal :D

hihi nene een boek zal ik niet meer nodig hebben ..
heb al veel geleerd door mensen in mijn omgeving maar ik denk dat jullie mijn vraag verkeerd begrepen hebben.
met letters en cijfer bedoel ik niet forte piano enzovoort dat snap ik nog wel ..
maar er staat bijvoorbeeld onder de notenbalk vaak nog D# of dergelijke
zijn dit dan de noten die de begeleiding moet spelen ofzo ?  dit is wat ik niet snap.
en met vierkante blokken bedoel ik zo van die sudokublokken zonder cijfers dan he :D
zo van die blokken met nog allemaal kleine vierkantjes in met noten erin. die staan dan weer boven de notenbalk.
wat zijn deze dan ?

Groetjes Britt en alvast bedankt voor de eerste reacties ..

Invisible

Oooooooh, zeg dat dan  :D

Die "Sudoku's" zijn waarschijnlijk gitaarschema's (fret-posities enzo) en heb je als saxofonist dus niets mee. De geschreven noten er onder (maar meestal er boven) zijn wellicht de akkoorden, dan staan daar waarschijnlijk naast de letters van de noten ook nog extra letters achter, bijvoorbeeld een m voor een mineur akkoord (Cm bijvoorbeeld) of een 7 voor een septiem-akkoord (A7 bijvoorbeeld). Ook met die akkoorden heb je niet veel van doen, tenzij je wil gaan improviseren enzo.

Edit:
Zoals hier? Hier staan de akkoorden alleen boven de notenbalk en niet er onder (C, G en F).

Maaarten

lol die dingen zie ik nooit, die geven toch toch toonsoorten aan?

Invisible

Quote from: "Maaarten"lol die dingen zie ik nooit, die geven toch toch toonsoorten aan?
Die "Sudoku's" zijn grepenschema's voor gitaristen, dus ja, het geeft de toonsoort (of eigenlijk het akkoord) die de gitarist moet spelen (maar die staat er dus ook al als letters) en ook direct hoe hij zijn vingers neer moet zetten. Zo zie je bij bijvoorbeeld een pianostuk vaak kleine getalletjes boven de noten staan waarmee aangegeven wordt met welke vinger je die noot moet spelen (1 = duim, 2 = wijsvinger, enz.) om niet in de knoei te komen met je vingers.

saxybritt

ooooooohhh  :-D dank je wel voor de info invisible !!
ge zijt een schat  =D>  groetjes Britt :-D

Invisible

Quote from: "saxybritt"ooooooohhh  :-D dank je wel voor de info invisible !!
ge zijt een schat  =D>  groetjes Britt :-D

saxybritt

weten jullie misschien ook een leuk liedje om te spele op altsax ?
eentje wat niet te ingewikkeld is maar ook niet te simpel..
een leuk jazzy funky nummertje .. en als je de partituren ervan hebt zijn die ook welkom  :smt005

Maaarten

summertime is een goed beginnersnummer. Voor de rest, zoveeel. Zoek eens op youtube ofzo naar leuke nummers. Even luisteren, en probeer maar eens mee te spelen. Zul je zien dat je meer kunt dan je denkt.

saxybritt

hoi allemaal ,

nog een vraagje, wat is in godsnaam ' ALTISSIMO ' ?
groetjes Britt