Gisteren had het barisaxmonster (een (Dr)Amati) ineens last van een heleboel gepiep tijdens de repetitie met de harmonie.
En dan niet 1x maar de hele tijd bij de lage G, A, en midden C, B. Vervolgens rommel ik wat met de octaafklepjes, haal mn monstuk eraf en doe het rietje nog eens goed. Daarna is het weer over.
Thuis speel ik er regelmatig op en heb ik daar zelden tot nooit last van (hooguit een schaarse grabbelmispiep), vanavond weer gespeeld, zeker een half uur doorblazen en nergens last van.
Verschil met thuis:
- ik speel zittend ipv staand, als ik dat thuis trouwens probeer heb ik er geen last van.
- het was pas na de pauze, dus de sax deed het voor de pauze wel goed.
- deed het niet de hele tijd, maar na wat rommelen ging het weer goed.
Als het vermoeidheid was dan lijkt het dat het niet gelijk na de pauze mis moet gaan maar juist net ervoor als je al bijna een uur hebt zitten spelen.
Wat ik denk:
Er blijft iets hangen, het is een oude rammelsax en hij heeft voordat ik er een maand geleden voor het eerst op gespeeld heb minimaal een jaar in de koffer liggen stoffen. Maar waarom piept t lage octaaf? Zou het toch met het octaafmechanisme te maken kunnen hebben? Kan het iets met condens of het uitzetten door t warmblazen te maken hebben?
De goeie reparateurs durven hun vingers niet aan dit drama te wagen, en ik koop dit najaar een nieuwe Yanagisawa (via anjerfonds, vandaar pas najaar). Dus ik ben bang dat ik er ook nog eens aan vast zit...
Iemand tips waarnaar te kijken?