Author Topic: mondstuk voor Conn 1914, nu met foto's  (Read 4229 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stix62

• Guest
mondstuk voor Conn 1914, nu met foto's
« on: 20 April 2010, 22:27:10 »
Beste forummers,
Ben nieuw hier,bij voorbaat bedankt  voor de mogelijkheden van het forum.

Ik heb ruim 30 jaar geleden een paar jr alt gespeeld, dus niet helemaal beginner maar het zal na zo'n tijd niet mee gaan vallen om
(goed) geluid uit een toeter te krijgen. :)
Maar, ik heb de mogelijkheid gekregen om een tijdje een oude amerikaan te lenen.
Het is een Conn tenor Wonder improved van ong 1914.
Staat is onbekend, ik weet nog niet of ie goed sluit etc er zit namelijk geen mondstuk bij.

Wie kan mij op weg helpen met een mondstuk of bij de keus van een mondstuk, geschikt voor deze sax?
Moet ik "gewoon" voor een Selmer S80 gaan ( C of wellicht D of E), of moet ik voor een Meyer of bijv Ottolink gaan?
Graag jullie reactie,
Groeten, Allard ( beverwijk)

Offline SaxoMike

• Member
  • *
Re: mondstuk voor Conn 1914
« Reply #1 on: 20 April 2010, 22:31:18 »
Welke muzieksoort wil je gaan spelen? Zelf heb ik nog wel een Metalen Otto Link Tonemaster 7* voor je liggen. Dit is wel een "groot" mondstuk. Ik weet niet of je dat al aan kan. Het is denk ik beter om wat dichter bij huis te zoeken.

Enne we zijn gek op plaatjes hoor, zeker van zo'n oude sax.

Ciao,
Mike
~The beginning is always the hardest part of the road to cover~
Henri Weber

stix62

• Guest
« Reply #2 on: 21 April 2010, 21:17:02 »
Mike,
Dank voor je bericht.
Nou ik denk dat ik de eerste weken wel blij ben als ik Greensleeves kan spelen  :)
Maar ben wel een jazz/fusion/acid fan.
Eigenlijk zou ik gewoon wat mondstukken moeten proberen,
maar zou ook met een simpel mondstuk kunnen starten om vanzelf uit te gaan vinden wat lekkerder speelt .
Alleen zijn er misschien toeteraars die zeggen dat een bepaald type mondstuk( of kamer of tipopening )niet bij deze sax past.

Foto's zal ik ff maken en proberen te uploaden
Allard

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 22 April 2010, 07:31:36 »
Mijn altje pikt zo'n beetje alles..
Meyer M7M, Vandoren V16 A7S, Vandoren Jumbo Java A55, Chinese F6, Berg Larsen 100/0/SMS

Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken...
Maar als je toch voor de wat lichtere muziek gaat zou ik een Meyer kopen..

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #4 on: 22 April 2010, 19:21:21 »
Mijn alt is iets kieskeuriger.  :) Met mijn Meyer heeft hij meer stemmingsproblemen dan met het metalen TopSax mondstuk.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #5 on: 24 April 2010, 11:58:13 »
Mijn Conn doet 't erg lekker op een Otto Link. Zowel qua geluid als qua stemming.
Ik denk dat dit zeker een mondstuk is die je in je overweging mee moet nemen.  Vooral voor die prijs.

stix62

• Guest
« Reply #6 on: 24 April 2010, 12:24:30 »
hey Tony,
Ja bedankt voor je tip!
Ik had in ieder geval het gevoel dat een ander dan de Selmer S wat beter zou passen bij de sax.
Lijkt mij een mooi mondstuk van de link,ik zie alleen dat ie verkocht is :( Jammer!
Ik zal in deze richting gaan zoeken. Het lijkt mij dan een ( weinig) gebruikt kwaliteitsmondstuk beter zou zijn dan een goedkoop nieuw product.
Kleven er nu nog meer nadelen aan een gebruikt mondstuk ?
Is jouw Conn tenor  ook een Wonder/ New Wonder ?
Allard

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #7 on: 24 April 2010, 13:57:24 »
Quote from: "stix62"
Lijkt mij een mooi mondstuk van de link,ik zie alleen dat ie verkocht is :( Jammer!
Ik zal in deze richting gaan zoeken. Het lijkt mij dan een ( weinig) gebruikt kwaliteitsmondstuk beter zou zijn dan een goedkoop nieuw product.
Kleven er nu nog meer nadelen aan een gebruikt mondstuk ?
Is jouw Conn tenor  ook een Wonder/ New Wonder ?
Allard

Owh, niet gezien dat ie verkocht was.  :(
Er kleven in principe geen nadelen aan een gebruikt mondstuk. Zolang ie niet gevallen o.i.d. is. Dat merk je snel genoeg met spelen.

Nee, ik heb geen Wonder/New Wonder maar een Ladyface (opvolger van de New Wonder) (zie signature :D )
Maar 't is gewoon een kwestie van proberen. Overigens denk ik dat je best naar een 7 of 7* kunt gaan, gewoon je rietkeuze daarop aanpassen.

stix62

• Guest
« Reply #8 on: 30 April 2010, 13:02:13 »
Nou hier is ie, als het allemaal goed gaat :-D

stix62

• Guest
Re: mondstuk voor Conn 1914, nu met foto's
« Reply #9 on: 30 April 2010, 13:12:03 »
Mike, the Martin,Thijs, Tony,Frits,
Thanks voor jullie 2 cts.
Een Otto Link geniet wel de voorkeur hoor ik.
Frits: is een Tone edge een ouder eboniet mondstuk?
Zou er nog iemand wat kunnen zeggen over de eventuele combi met de Tonemaster 7* ? ( eventueel die van Mike)
Een * bij de tipopening is een halve punt hoger en een grotere kamer, heb ik ergens gelezen ?
Volgens mij kan een wat moeilijker mondstuk  wel met een lichter riet gecompenseerd worden in het begin?

Hoor het wel weer,
Allard

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #10 on: 30 April 2010, 13:30:24 »
Een Tone Edge is de ebonieten versie. Oud of modern, het heet nog steeds zo.
Een STM (Super Tone Master) is de metalen versie. Dan heb je ook nog de RG (feitelijk het design van een Berg Larsen) en verschillende uitvoeringen van de STM zoals Vintage, Millennium, New York etc.

De Tone Edge is erg geschikt voor oude Jazz terwijl de STM veel flexibeler is qua sound. Het is echt wel belangrijk dat je Otto Links probeert en niet "blind" online besteld. Er kan behoorlijk wat verschil in zitten, ook laat de afwerking soms wat te wensen over. Maar... als je een fijne Link hebt dan kunnen ze echt te gek zijn.

Een grotere tip kun je compenseren met een lichter riet. Dat is een kwestie van uitproberen. Als een 7* met een 2.5 riet te zwaar is dan ga je voor een 2 om maar even wat te noemen. Na een tijdje ga je vanzelf weer hoger als het te licht is.

Te gekke toeter btw... :)

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #11 on: 01 May 2010, 11:56:23 »
Prachtsax  =P~  =P~  =P~

Als je overstapt naar een groter mondstuk kan het inderdaad zijn dat je dit moet compenseren met een wat lichter riet. Succes!  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Knudde

• Member
  • *
    • http://www.facebook.com/nicolas.knudde
« Reply #12 on: 25 May 2010, 20:06:24 »
Quote from: "stix62"
Nou hier is ie, als het allemaal goed gaat :-D

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #13 on: 26 May 2010, 07:47:03 »
Quote from: "Tony"
De Tone Edge is erg geschikt voor oude Jazz terwijl de STM veel flexibeler is qua sound. Het is echt wel belangrijk dat je Otto Links probeert en niet "blind" online besteld. Er kan behoorlijk wat verschil in zitten, ook laat de afwerking soms wat te wensen over. Maar... als je een fijne Link hebt dan kunnen ze echt te gek zijn.

Afwerking ben ik met je eens..
Maar een Tone Edge is net zo veelzijdig als STM.. (Misschien wel veelzijdiger vanwege de warmere basis klank)
Het gaat om de juiste rietcombinatie EN JEZELF..

Laten we het er op houden dat een Tone Edge veelzijdig is aan de warme kant van het spectrum en de STM veelzijdig aan de (wat) helderder kant van het spectrum. (Ik begrijp dat er pro's zijn de zo'n ding gebruiken voor Rock  :shock: )

Offline keeke51

• Member
  • *
« Reply #14 on: 02 August 2010, 23:25:47 »
Hallo Stix,
Ik speel op een Conn Lady Face en op een Conn 86000 serienr (beide tenor).
De metalen OL 7* die ik op de Lady Face speel klinkt naar mijn smaak te scherp op de Conn Wonder.
Op de Conn Wonder heb ik o.a. een Meyer geprobeerd, maar heb uiteindelijk gekozen voor de OL Tone Edge 7*.
Dit mondstuk geeft in combinatie met de Wonder een mooie kleurvolle, warme toon en intoneert goed.
Wat betreft projectie is het toch oppassen. De Wonder heeft m.i. toch al een "fors volume" van zichzelf. De metalen OL versterkt deze kwaliteit m.i. net te veel.
Maar goed, de juiste keuze lijkt me toch een kwestie van smaak en uitproberen.
ps. wat betreft uiterlijk zit je toeter er nog gaaf en mooi uit!!
Succes.
Auke
Yanagisawa T990, Conn 10M
PanAmerican alt