Hey,
Allereerst mijn excuses voor de late reactie.
Ik heb het allemaal doorgelezen, en ben er mee opgeschoten. Het lijkt inderdaad toch aan de embrochure te liggen. Als ik de sax recht van voor insteek en de druk verplaats in mijn embrochure, dan gaat het af en toe inderdaad beter. Toch blijft het beter klinken als hij een tikje scheef staat. Het hoeft nog niet eens zo scheef te zijn als op de foto.
Wel ben ik erachter gekomen dat hoe rechter ik hem insteek, hoe makkelijker ik met mijn tong kan werken... (tonguing) Het is dus zaak dat ik meer van voren ga spelen. En niet te veel schuin.
Ik zag de bovenstaande filmpjes, en heb er nog wat bij gezocht, en inderdaad meerdere spelers spelen een beetje scheef. Maar die kunnen het ook allemaal recht,. Ik denk haast dat het een gevoels kwestie is. In mijn geval althans speel ik veel gevoeliger en kan ik me beter afsluiten van de omgeving als ik goed in de zone zit. En dat is als het een beetje scheef staat. Het voelt natuurlijker of zo.
Gisteren kreeg ik voor het eerst de echte ademsteun te pakken. Ik kreeg de hele noot goed uitgespeeld, ook als ik hem zachter of harder wilde laten eindigen. Ook toen speelde ik een tikje scheef.
Ik probeer nu gewoon alles wat ik oefen zowel recht als scheef te oefenen. Hierdoor gaat het recht spelen nu ook wat beter.
Ik heb ook wat verschillende rietjes aangeschaft, en blijkbaar is 2.5 voor mij het fijnst voorlopig. Met een 1.5 of met een 2 kan ik überhaupt niet recht spelen.
Sry dat ik alle reacties niet persoonlijk beantwoord, maar ik heb ze allemaal gelezen en evt. geprobeerd. Het voor de spiegel staan helpt, niet alleen omdat je dan jezelf ziet, maar omdat in mijn geval staand spelen het beste gaat. Ik kan zelfs haast niet zittend spelen...
Nogmaals super bedankt allemaal... nu weet ik in iedergeval dat het niet noodzakelijk aan mij gebit hoeft te liggen, maar eerder aan... al het andere.