Author Topic: Opeens geen geluid  (Read 5181 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Raawn

• Member
  • *
Opeens geen geluid
« on: 19 May 2010, 20:36:55 »
Hoi ik speel nu al alt-saxofoon 7 maanden met 2.5 rietjes en heb het volgende probleempje waar ik niet uit kom:

Na in het begin ge-experimenteerd te hebben gebruik ik nu al lange tijd 2.5 rietjes, denk al zeker 5 maanden.

Maar nu komt het, sinds een week (rietje is 3 weken oud, dus niet echt oud lijkt me en er zijn helemaal geen scheurtjes of iets) heb ik last dat ik plots geen geluid meer uit mijn sax krijg tijdens het spelen. Dit gebeurt dan na ongeveer een half uur spelen. Nu weet ik niet waar het aan kan liggen, maar ik heb al eerder zo een periode gehad waar ik dus echt last had om geluid te krijgen. Ik moet dan 'plots' veel meer kracht gebruiken om dezelfde toon/geluid te maken waar dat eerst super makkelijk ging (het voelt alsof het 'vast' is). Verder gaat de dis/d flink piepen als ik het probeer te spelen.

Ik zit dus echt met handen in het haar van wat nou het probleem kan zijn. Feit is dat ik gewoon periodes goed kan spelen, dus lijkt het dat het iets te maken heeft met riet/binder. Overigens kan ik het probleem van geen geluid voor 5 min 'oplossen' door extra speeksel aan de onderkant van de riet aan te brengen, het speelt dan even weer makkelijker zoals het was, maar klinkt niet zo zuiver/mooi. Vervolgens lijkt het weer op te drogen en komt het probleem weer terug.

Ook lijkt mijn binder wat misvormd te zijn (beetje gebogen), maar rietje lijkt goed vast bij het schroeven.

HELP!

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Re: Opeens geen geluid
« Reply #1 on: 19 May 2010, 21:10:47 »
Rietje is 3 weken oud?
Hoeveel speel je per dag ongeveer en wat voor riet is het?

je zegt dat 3 weken niet oud is voor een rietje maar (afhankelijk hoeveel je per dag speelt) eigenlijk is dat best wel oud. Rietjes worden na verloop van tijd slap, slaan dicht, gaan piepen en dat soort dingen. Probeer eerst eens een nieuw rietje erop te zetten.

Dat je binder ooit verbogen is lijkt me geen probleem. Die heeft als enige functie om je riet op z'n plaats te houden.

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #2 on: 19 May 2010, 22:01:30 »
Even een kleine aanvulling. Oud is een erg rekbaar begrip en het hangt er sterk vanaf hoeveel je speelt voordat een rietje "oud" is.
Speel je elke dag 1 a 2 uur dan kun je gerust stellen dat een rietje na 3 weken behoorlijk slap is (oud dus). Bij Fibracel is 3 weken weer niet oud, neem je een Rico o.i.d. dan weer wel. Speel je 2 uur per week dan is 3 weken natuurlijk niks.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #3 on: 19 May 2010, 23:18:37 »
Helemaal mee eens. Ik doe in het beste geval een 1 1/2 week met een rietje. Ik ken mensen die doen er een half jaar mee....dat zegt ook iets over wat ze horen. En wat de omgeving hoort, en niets zegt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Raawn

• Member
  • *
« Reply #4 on: 19 May 2010, 23:45:29 »
Moet ik serieus zo regelmatig rietjes vervangen? :shock: Ik hoorde dat sommige enkele maanden op een enkel rietje kunnen blazen.

Ik gebruik Vandoren rietjes en speel rond de 5 dagen in de week 1 uur per dag, dus rond de 5-6 uur in de week. Dat lijkt me weinig. En ik bevochtig het rietje minstens 5 min altijd voor het spelen met de tong en meestal met een glas water. Ik moet wel zeggen dat ik mijn rietjes nooit goed droog maakte na het spelen.

In ieder geval heb ik zojuist geprobeerd om met een nieuwe Vandoren rietje maat 2 (bij gebrek aan 2.5, was mijn laatste), en blijf deels het probleem behouden. Het wordt wel ietsjes minder, maar blijf er last van hebben.

Dus jullie vinden dat ik gewoon regelmatig mijn rietjes moet vervangen? In ieder geval bedankt voor de reacties!

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #5 on: 20 May 2010, 00:26:51 »
Tja wat is regelmatig. Er zit niet zozeer een bepaalde tijdsduur achter. Het ene riet is ook beter dan het andere. Ene gaat langer mee dan de andere. Meestal voel  en hoor je dat wel aan een rietje dat ie vervangen moet worden. Wat ik zelf altijd doe, en ook inhakend op Frits, ik heb zo'n LaVoz rietenhoudertje van 4 euro. Ideaal dingetje en je rieten drogen er goed en vlak in. Daar heb ik 4 rieten in zitten die ik willekeurig alle 4 gebruik. Als er 1 raar gaat doen of niet meer lekker klinkt dan vervang ik 'm voor een nieuwe. Zo heb je ook altijd een soort van vergelijkingsmateriaal. Je zou ook eens een kunstof riet kunnen overwegen. Die gaan wel veel langer mee, zijn constant en klinken best goed.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 20 May 2010, 07:24:06 »
En als je even een kwartiertje pauze neemt als dit optreed?
Gaat het dan over? (Zou namelijk vermoeidheid icm knijpen van je embouchure te maken kunnen hebben)

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #7 on: 20 May 2010, 08:39:23 »
Ik heb ook regelmatig last gehad van dit soort problemen, piepen, dichtslaan, enz. Het ene rietje is het andere niet en je went soms aan een rietje als je er een poosje op speelt. Ik heb er nu ook continu 3 in gebruik die ik om beurten pak. Wordt er eentje slecht dan wordt deze vervangen. Op de baritonsax gebruik ik een Legere rietje, dit is kunststof en het speelt wat anders maar piept in ieder geval nooit. Bij mij maakt het trouwens wel veel uit of ik een 2.5 of een 3 pak. Een te licht rietje van een niet al te duur merk blaas ik heel snel stuk, ik vraag me dus af of een 2 goed vergelijkingsmateriaal is als je normaal 2.5 speelt  :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 20 May 2010, 08:59:14 »
Ik stem op de tip van the Martin.

Voor een begginneling is 5 x per week een uur spelen best veel, maar ga daar vooral mee door! Wanneer je met een vermoeide embouchure gaat spelen, ga je harder knijpen. Het gevolg; een piepend riet.

Vandoren 2,5 is een prima riet om de eerste jaren op te spelen, niet steeds wisselen, ook niet van mondstuk. Wanneer je in dit stadium van alles aan je set up wijzigt worden die spieren horendol en wordtr het nooit wat.
Gewoon lekker door gaan, breng wat wijzigingen aan in je speeltijd, bv geen uur achter elkaar, maar kijk of je niet 2 x 30 min kunt doen, maakt niet uit hoeveel tijd er tussen zit. Je zult dan ook merken dat studeren beter gaat. En kijk, je bent een beginner....piepen mag best nog wel eens, hoor.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Ties76

• Member
  • *
« Reply #9 on: 20 May 2010, 10:40:50 »
Ik heb er op het moment ook last van. Ik ben er (bijna) van overtuigd dat het een combinatie is van een te licht, of slecht riet met vermoeidheid.
Omdat ik nu een nieuwe eigen sax heb en vlak daarvoor drie maanden een nieuwe sax van de vereniging, speel ik nu meer dan daarvoor (nieuw speeltje is altijd leuk!). Bovendien zat ik al aan te hikken tegen een maatje zwaarder riet.
Die combinatie is ook lastig, want dan probeer ik een zwaarder riet, maar benik veel te snel moe, ga ik knijpen, dus piepen.
Pak ik een lichter riet (mijn 'oude' sterkte) dan blijkt dit te slap (of ik heb al twee slechte exemplaren achter elkaar te pakken), slaat het dicht en piept het dus ook.
Mijn techniek loopt iets vooruit op mijn embouchure, dat maakt het ook wat lastiger denk ik.
Misschien is het bij jou ook wel zo'n gecombineerd probleem en kun je dus jouw rietje 2 niet vergelijken met rietje 2,5, zoals Zomertje zegt.
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Offline Tony

• Member
  • *
« Reply #10 on: 20 May 2010, 11:19:35 »
Quote from: "Pieter"
Ik stem op de tip van the Martin.

Of een combinatie van die 2. Dus een oud riet met vermoeide embouchure.  :-D

Offline Raawn

• Member
  • *
« Reply #11 on: 20 May 2010, 15:28:53 »
Ik zal het proberen met pauzeren. Ik denk dat ik ook maar eens een favorietset bestel bij rieten.nl om te kijken wat me het best bevalt. En dan met 4 rieten steeds wisselen.

overigens wat bedoelen jullie precies met 'rietje stuk spelen'?

KoenD

• Guest
« Reply #12 on: 20 May 2010, 20:20:04 »
Quote from: "Raawn"
Ik zal het proberen met pauzeren. Ik denk dat ik ook maar eens een favorietset bestel bij rieten.nl om te kijken wat me het best bevalt. En dan met 4 rieten steeds wisselen.

overigens wat bedoelen jullie precies met 'rietje stuk spelen'?

Als je toch een assortiment rietjes gaat bestellen, test dan zeker eens de V12 van Vandoren. Het zou kunnen dat je er een stuk langer mee doet dan met de Vandoren Traditional. Ik spreek uit eigen ervaring.

Verder sluit ik me aan bij Pieter: begin aub niet om de haverklap andere rietsterktes te bespelen anders zal het nooit iets worden. Zoek een goede mondstuk/riet combi en studeer daar mee verder. Voor een ganse tijd (jaren,) je zal zien dat je snel progressie zal maken.  Ik zou ook graag weten welk mondstuk je nu hebt.

Succes

Offline Raawn

• Member
  • *
« Reply #13 on: 22 May 2010, 15:16:39 »
wow echt weird man, heb net ong 1,5 uur gespeeld op me sax met dezelfde 'oude' 2.5 rietje... Heb nauwelijks last gehad, enkele keer dat het piepte. Speelde echt lekker...

Denk dat ik dus laatste week een vermoeide embouchure had? Haha echt apart. Zou me niet verbazen als het morgen weer terug komt.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #14 on: 30 May 2010, 12:03:07 »
Ik heb last dat rietjes dan gaan 'golven'.
Soort bobbelen van het dunne gedeelte. Dan gaat t piepen of het geluid wordt minder.

Op tenorsax heb ik trouwens vrijwel nooit last van piepen. Bij de Saxofoonwinkel in Deventer raden ze Vandoren rietjes aan, die piepen volgens hen minder snel.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*