Author Topic: Opeens geen geluid  (Read 5181 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Raawn

• Member
  • *
Opeens geen geluid
« on: 19 May 2010, 20:36:55 »
Hoi ik speel nu al alt-saxofoon 7 maanden met 2.5 rietjes en heb het volgende probleempje waar ik niet uit kom:

Na in het begin ge-experimenteerd te hebben gebruik ik nu al lange tijd 2.5 rietjes, denk al zeker 5 maanden.

Maar nu komt het, sinds een week (rietje is 3 weken oud, dus niet echt oud lijkt me en er zijn helemaal geen scheurtjes of iets) heb ik last dat ik plots geen geluid meer uit mijn sax krijg tijdens het spelen. Dit gebeurt dan na ongeveer een half uur spelen. Nu weet ik niet waar het aan kan liggen, maar ik heb al eerder zo een periode gehad waar ik dus echt last had om geluid te krijgen. Ik moet dan 'plots' veel meer kracht gebruiken om dezelfde toon/geluid te maken waar dat eerst super makkelijk ging (het voelt alsof het 'vast' is). Verder gaat de dis/d flink piepen als ik het probeer te spelen.

Ik zit dus echt met handen in het haar van wat nou het probleem kan zijn. Feit is dat ik gewoon periodes goed kan spelen, dus lijkt het dat het iets te maken heeft met riet/binder. Overigens kan ik het probleem van geen geluid voor 5 min 'oplossen' door extra speeksel aan de onderkant van de riet aan te brengen, het speelt dan even weer makkelijker zoals het was, maar klinkt niet zo zuiver/mooi. Vervolgens lijkt het weer op te drogen en komt het probleem weer terug.

Ook lijkt mijn binder wat misvormd te zijn (beetje gebogen), maar rietje lijkt goed vast bij het schroeven.

HELP!

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Re: Opeens geen geluid
« Reply #1 on: 19 May 2010, 21:10:47 »
Rietje is 3 weken oud?
Hoeveel speel je per dag ongeveer en wat voor riet is het?