De (verzilverde) Buffet Crampon S1 van de vereniging is terug uit de revisie.
Wauw, de sax ziet er opgepoetst uit! Hoeft van mij normaal niet zo, maar bij deze sax past het wel.
De koffer was niet te repareren (slotje kapot), dus de sax zit nu in een Protec vormkoffer model PB304CT (zwart). Handige koffer, past mijn Chu Berry ook in, dus wei weet als die aan een nieuwe koffer toe is...
Een korte inspectie leerde mij meteen dat de revisie netjes gedaan was qua kurk en vilt, geen rommelig gesneden spul op de sax. De lijm was nog nat toen ik de sax terug kreeg, maar 8 dagen werk is dan ook wel erg kort als je vergelijkt met Adams (20 dagen).
Wel heb ik het vermoeden dat de sax niet van binnen is gereinigd. De Chu Berry is bij Adams ultrasoon gereinigd en echt in bad geweest (waarschijnlijk dezelfde handeling, ultrasoon in bad), de Buffet zit de groene aanslag nog in en je voelt het vuil ook nog zitten, zonde.
Slordiger vind ik dat de polsters met metalen resonantieplaatjes zijn vervangen door polsters met plastic resonantieplaatjes!!! Een mailtje naar de vereniging leerde me dat de vereniging daar geen afspraken over had gemaakt, dus ze kunnen er ook niets van zeggen, maar vreemd is wel dat je er iets anders in zet, dan er in zat. Volgens mij hoor ik zelfs het verschil (of dat denk ik maar, maar de heldere sprankel lijkt eruit).
De Buffet was voor de revisie (is het wel een hele revisie geweest met bovenstaande in acht nemend?) echt knettervals en dat is nu wel een stuk beter. Laag is zelfs behoorlijk zuiver geworden, alleen in de hoogte wijkt de sax toch nog wat meer af (de Chu Berry presteert beter).
Opvallend is dat bij beide saxen na revisie de lage D en ES meer afwijken dan de lage C en E. Met de Chu Berry wilde ik daar nog een keer voor terug gaan (is me bij Adams zelfs aangeraden), maar nu blijkt de Buffet hetzelfde euvel te hebben (bij Muziekcentrum Venray is niets afgesproken over afstellen na revisie). Moeilijke kleppen op die plek?
Conclusie:
Minpunten: er is minder 'meegedacht' met de eigenaar van de sax en in het belang van de sax en volgens mij is het niet een gehele revisie geweest.
Plusunten zijn dat er netjes is gewerkt en de korte tijd dat je je sax kwijt bent.
Financieel scheelt het Muziekcentrum Venray ongeveer €100 met Adams in Ittervoort, maar bij Adams is voor dat geld ook meer gedaan naar mijn idee.