Author Topic: Muziekcentrum Venray  (Read 2998 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ties76

  • Member
  • *
  • Posts: 155
Muziekcentrum Venray
« on: 26 May 2010, 18:01:27 »
De (verzilverde) Buffet Crampon S1 van de vereniging is terug uit de revisie.
Wauw, de sax ziet er opgepoetst uit! Hoeft van mij normaal niet zo, maar bij deze sax past het wel.
De koffer was niet te repareren (slotje kapot), dus de sax zit nu in een Protec vormkoffer model PB304CT (zwart). Handige koffer, past mijn Chu Berry ook in, dus wei weet als die aan een nieuwe koffer toe is...
Een korte inspectie leerde mij meteen dat de revisie netjes gedaan was qua kurk en vilt, geen rommelig gesneden spul op de sax. De lijm was nog nat toen ik de sax terug kreeg, maar 8 dagen werk is dan ook wel erg kort als je vergelijkt met Adams (20 dagen).
Wel heb ik het vermoeden dat de sax niet van binnen is gereinigd. De Chu Berry is bij Adams ultrasoon gereinigd en echt in bad geweest (waarschijnlijk dezelfde handeling, ultrasoon in bad), de Buffet zit de groene aanslag nog in en je voelt het vuil ook nog zitten, zonde.
Slordiger vind ik dat de polsters met metalen resonantieplaatjes zijn vervangen door polsters met plastic resonantieplaatjes!!! Een mailtje naar de vereniging leerde me dat de vereniging daar geen afspraken over had gemaakt, dus ze kunnen er ook niets van zeggen, maar vreemd is wel dat je er iets anders in zet, dan er in zat. Volgens mij hoor ik zelfs het verschil (of dat denk ik maar, maar de heldere sprankel lijkt eruit).
De Buffet was voor de revisie (is het wel een hele revisie geweest met bovenstaande in acht nemend?) echt knettervals en dat is nu wel een stuk beter. Laag is zelfs behoorlijk zuiver geworden, alleen in de hoogte wijkt de sax toch nog wat meer af (de Chu Berry presteert beter).
Opvallend is dat bij beide saxen na revisie de lage D en ES meer afwijken dan de lage C en E. Met de Chu Berry wilde ik daar nog een keer voor terug gaan (is me bij Adams zelfs aangeraden), maar nu blijkt de Buffet hetzelfde euvel te hebben (bij Muziekcentrum Venray is niets afgesproken over afstellen na revisie). Moeilijke kleppen op die plek?
Conclusie:
Minpunten: er is minder 'meegedacht' met de eigenaar van de sax en in het belang van de sax en volgens mij is het niet een gehele revisie geweest.
Plusunten zijn dat er netjes is gewerkt en de korte tijd dat je je sax kwijt bent.
Financieel scheelt het Muziekcentrum Venray ongeveer €100 met Adams in Ittervoort, maar bij Adams is voor dat geld ook meer gedaan naar mijn idee.
alt: Conn Chu Berry (1927), leenalt: Buffet Crampon S1 (1977, verzilverd)

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Muziekcentrum Venray
« Reply #1 on: 27 May 2010, 08:06:07 »
Mooie review  =D>

Wat ik mij alleen wel afvraag is wat de invloed van verschillende resonators op de polster uiteindelijk voor invloed hebben op de klank, maar ik kan mij voorstellen dat je op een Amerikaan liever meer resonantie hebt en dus liever voor metalen resonators kiest en op een meer klassiek gerichte sax liever voor kunststof resonators kiest (daar wil je juist een strakkere toon mee zonder "rauw" randje). Maar als er voorheen inderdaad metalen resonators op zaten, is het inderdaad wel zo netjes om die er ook weer in te zetten, maar ik vermoed dat ze gewoon 1 type polster/resonators hebben liggen en dus die keus niet eens hebben.

Wat betreft zuiverheid, als je meerdere saxen bespeelt kom je er achter dat tussen saxen veel verschil kan zitten. De perfecte sax waarbij alle noten even zuiver zijn bestaat ook gewoon niet (ja, dan moet je je sax twee keer zo lang maken zodat je geen kleppen dubbel gaat gebruiken in twee octaven en dus elke toon zijn eigen klep heeft) en een sax zal altijd ergens niet 100% stemmen. Aangezien je vaker de middelste D en omliggende noten speelt dan de lage D met omliggende noten (vooral op de alt, daar kom je veel minder de laagte in dan bij bijvoorbeeld tenor en bariton is mijn ervaring), is het ook niet zo vreemd dat er op de middelste tonen van de sax gestemd wordt in plaats van op de laagste. Mocht je juist wel veel in het laag spelen, kan je natuurlijk vragen om je sax op het laag af te laten stemmen, maar dat zal negatief (in meer of mindere mate afhankelijk van de sax) op invloed zijn van de stemming van het midden en hoog.

Als je altijd 1 sax bespeeld wen je aan deze afwijkingen van die sax en ga je daar (onbewust of bewust) op corrigeren met je eigen intonatie. Als je daar dan een tweede sax bij bespeelt (en vooral twee totaal verschillende saxen zoals die van jou) moet je bij jezelf wel steeds bewust blijven van deze afwijkingen en daar op corrigeren. Het is voor beginnende saxofonisten in mijn ogen dan ook zeker aan te raden het zoveel mogelijk bij 1 sax te houden.

In hoeverre een reparateur met de klant mee moet denken is ook maar de vraag. De meeste mensen op dit forum hebben dit liever wel (het feit dat ze ook op dit forum met hun hobby bezig zijn geeft wel aan dat dat mensen zijn die meer willen weten en meer uit hun sax willen halen), maar er zijn meer dan genoeg mensen die daar geen verstand of gewoon geen interesse in hebben en blind op de reparateur willen varen. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat een reparateur niet bij elke klant uitgebreid tot in detail gaat bespreken wat hij gaat doen, ga jij bijvoorbeeld bij een garage ook in discussie wat voor merk bougies en filters er geplaatst worden? Ik niet in ieder geval, daar heb ik niet voldoende kijk op en laat dat aan de garage over.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110