Afgelopen maandag een fancy favosetje rietjes besteld (Vandoren V16, Java en jazz en what the heck laten we ook een Rico Royal proberen, allemaal sterkte 3 omdat ik mij meende te herinneren dat ik op een Java sterkte 3 speelde)
Setje gisteren al binnen gekregen, ik pak mijn oude riet (shit V16 sterkte 2,5 :lol: )
Dus alles eigenlijk een beetje te zwaar, maar die Java gaf best een lekkere sound, dus daar gaan we voor
Ik naar de repetitie.. Ben ik aan het blazen, klinkt best lekker, gaat toch wel heel zwaar..
Ik merkte ook wat intonatie problemen
Dus ik kijk in mijn rieten verzameling. Allemaal te licht (V16 sterkte 2) of even zwaar..
BEHALVE die Vandoren traditionals die ik bij mijn Yani heb gekregen (altijd handig om die te bewaren)
Aangezien trad. 2 qua sterkte vergelijkbaar is met V16 2,5 leek me dat wel kunnen dus maar eens geprobeerd.
WAUW wat een klank. Fel zonder iel te worden. De sound van de lead-trompet en altsax werkt mooi samen.
Wat het saxje betreft.
Geweldig. Alles gaat net even een stukje lichter en makkelijker. Sound = geweldig, niet te dun, als je er voor gaat knal je overal overheen
Die lead-trompet spelers willen in de hoogte nog wel eens FFFFF spelen, en daar kan ik nu in meegaan
Nou ja, tot je echt weer live moet optreden en zij er nog een Fje extra uitpersen :-D
Lage Es naar C en terug gaat als in een automatisme (erg handig bij In the stone van Earth Wind &Fire). Die knoppen staan perfect.
Linker pink knoppen geweldig. palmkeys aan beiden kanten hebben een mooie hoogte.
Als enige nadeel zou ik de parelmoer vingerknopjes op de kleppen willen noemen.
Die zijn me net even te recht. Je vingers liggen er op en ik vind het fijner als ze een tikkeltje uitgehold zijn voor "de grip".
Als je zweet (en dat doe ik best na Pick up the Pieces) geeft dit een iets glibberiger gevoel.
Ik zal daar vast nog wel aan wennen