Main Menu

Natte vingers

Started by KiteForce, 24 June 2010, 16:52:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KiteForce

Als ik een tijdje speel komt er water uit de gaten waar mn linker wijs- en middenvinger staan.
Dit maakt de toetsen glad en schuiven mn vingers eraf, zeer vervelend.

Heeft iemand tips om te voorkomen dat er water (condends) uit de gaten komt?

Thx,
Koen

Pieter

Gewoon afvegen en verder gaan.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Invisible

Iets vaker er om denken je mond eerst leeg te maken wil nog wel wat helpen, maar verder vrij weinig tegen te doen ja.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

condens? :roll:

Quote from: "Pieter"Gewoon afvegen en verder gaan.

maar van te voren een pepermuntje eten toch, of is er dan niks meer te af te vegen.....    :lol:

Pieter

Klopt, maar je houd altijd condensvorming...daar helpt zelf een King niet aan!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Ralph

Niet zo veel tuffe in die sax  :-D

Ik had er ook wel eens last van eerder, maar is eigenlijk vanzelf opgehouden. Zoals hier boven gezegd, even op letten dat je niet te veel speeksel in de mond hebt voordat je blaast. Dan wordt het vast vanzelf een automatisme
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Zoot

Quote from: "Pieter"Klopt, maar je houd altijd condensvorming...daar helpt zelf een King niet aan!

rectificatie:  :-D    wel logisch ja,  :idea:  :idea:   warme lucht ( veel vocht ) in een relatief koud intrument....... dus condens   :|

Maaarten

Zoals ik sotw al zei. Een PC ventilator op de bekerrand zetten, die gericht is op de linkerhandkleppen.
sorry erg flauw :oops:  Die kerel had er vooral erg last van op een selmer balanced action. Ja daarom reageerde ik er ook een beetje melig op.

Het hoort er gewoon bij. Het is vooral condens. En voorzover het speeksel is. Het komt er zo weer in als je hard blaast enzo.

jozef

Ik heb daar ook last van gehad. en opgelost als volgt:

Je kan de hals een beetje draaien en eventueel ook het mondstuk op de hals wat draaien, daardoor komt je sax een beetje anders te hangen, waardoor de condens verder naar beneden kan lopen door je sax in plaats van langs de gaten en zo op je vingers.

het werkt echt
Alto Selmer serie III; mondstuk s90-190
riet vandoren 2,5
Ligatuur François Louis

Pieter

Quote from: "jozef"Ik heb daar ook last van gehad. en opgelost als volgt:

Je kan de hals een beetje draaien en eventueel ook het mondstuk op de hals wat draaien, daardoor komt je sax een beetje anders te hangen, waardoor de condens verder naar beneden kan lopen door je sax in plaats van langs de gaten en zo op je vingers.

het werkt echt

Ja, en een paar jaar later heb je last van blesures....

jozef

Ik zie niet in hoe je blessures kan krijgen als je instrument juist hangt zoals het moet.
Alto Selmer serie III; mondstuk s90-190
riet vandoren 2,5
Ligatuur François Louis

the martin

Rsi vanwege een verkrampte houding of zo iets...

nessie

Misschien helpt het enigszins om geen koek te eten of melk drinken voordat je gaat spelen. Ik hoorde dat o.a. koek en melk de speekselvorming stimuleren.

Thijs Leuven

Beter niks te eten dan, al het voedsel stimuleert de speekselproductie. :)  Je kan ook gewoon niet zeuren en af en toe je linkerhand aan je broek afvegen.  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Pieter

Quote from: "jozef"Ik zie niet in hoe je blessures kan krijgen als je instrument juist hangt zoals het moet.

Zolang je je hoofd maar rechtop houdt en je recht vooruit kijkt, met je schouders recht en naar beneden, je je armen recht voor je kunt houden, dan gaat alles goed.