Als ik je saxpartij zo zie heb ik er wel een paar vragen bij:
-Is dit al een getransponeerde partij voor de tenorsax? Oftewel is dit in C geschreven (zoals de piano gestemd is) of in Bb (zoals de tenorsax gestemd is waarbij alles inclusief de sleutel één toon hoger komt te staan)?
-Heb je ook het akkoordenschema van dit stuk (wel zo makkelijk voor improvisatie) en in welke sleutel staat dit geschreven? Ik kom bijvoorbeeld vaak een Eb en Bb tegen, is het stuk dan niet in de sleutel Bb majeur of Eb majeur (of de bijbehorende mineur varianten)?
-Je hebt de partij opgeschreven in een vioolsleutel- en een bassleutelbalk zoals pianisten gebruiken (linkerhand en rechterhand), saxofonisten doen dat echter niet, kan je de partij ook omzetten zodat alles in één vioolsleutelbalk staat (en haal dan ook meteen de dubbele noten eruit, een saxofonist kan er maar één tegelijkertijd blazen immers)?
-Het stuk maakt nu gebruik van de allerlaagste tonen van de tenorsax wat lang niet altijd even lekker speelt. Is het de bedoeling dat het zo laag is, of mag alles een octaaf hoger gespeeld worden? Als het wel zo laag moet, is het dan niet handiger om het voor baritonsax te schrijven (en dus in Eb ipv in Bb)?
-Indien het stuk inderdaad laag gespeeld moet worden, kom ik een paar noten tegen die simpelweg niet op de tenor zitten, die gaat maar tot de Bb (Ab op de piano), er staat nu af en toe een lage G bij bijvoorbeeld (wat geen probleem is als alles een octaaf hoger staat).
Ik zit op het moment op mijn werk en heb dus niet de software bij de hand om de midifile te openen (niet alleen af te spelen) om zelf de antwoorden op deze vragen te vinden.